Hej, jag byggde ett staket för ca 20 år sedan med grindstolpar av 120x140 tryckimpregnerat byggvirke. Stolparna hade alla 4 hörn 90 grader, alltså inte 2 halvrunda sidor som det finns att hitta överallt idag.
Jag undrar om någon vet var man kan få tag i 120x140 stolpar med 90 grader hörn?
Hälsningar
Göran

140x140 limträ som du klyver bort 20mm på en sida är nog närmast.

Skruva och limma 120x120 och en 22x120 bräda. Sen snedsågar du eller någon annan hörnen. Tänk på var du skruvar så de inte hamnar i närheten av sågsnitten.

F Finndjävel skrev:
140x140 limträ som du klyver bort 20mm på en sida är nog närmast.
Det skulle funka med 140x140 eftersom de ingjutna järnen som håller stolpen sitter på 140 mått idag. Och jag har ingen grind så det gör inget om det bygger lite inåt.

S stugfar skrev:
Närmaste jag kommer iallafall, 120x120 kanske funkar?
[länk]

Hyvlad regel impregnerad 120x120 mm NTR-A stolpe

Hittar du inte får du kanske höra med några som impregnerar om de kan ordna några impregnerade åt dig enligt dina mått.
Fästjärnen sitter med 140 avstånd så skall helst vara 140. Skumt att det inte går att hitta 120x140, är det någon som känner igen dimensionen sedan tidigare?

Z z_bumbi skrev:
Skruva och limma 120x120 och en 22x120 bräda. Sen snedsågar du eller någon annan hörnen. Tänk på var du skruvar så de inte hamnar i närheten av sågsnitten.
Det kan fungera som en sista lösning om jag inte hittar något annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.