Skall trapprenovera en äldre L-form vindstrappa i samband med att vi byggt till en våning. Mitt problem är att vi har höjt golvet på det nya planet med ca 35mm. Det gör att sista steget blir väldigt högt om jag använder vanliga renoverings steg (8mm).
Hade tänkt sadla på stegen 10-20mm plus renoveringssteg. Men då insett att dom bara döljer ca 48mm av det gamla steget. mina är 45mm plus sadling, så det finns inget utrymme att sadla. Har funderat på att använda trappnoslister av aluminium. men de jag hittat som varit diskreta och snygga funkar bara med tunnare laminat, vilket jag inte vill ha.

Min senaste tanke är därför att istället göra egna "renoverings steg" av Bänkskivor. En bänkskiva i 26mm blir ganska lagom höjd för mig. Att jag höjer första steget är inget problem, då jag redan höjt det nedra golvet med minst 15mm när vi lade klinker där.
Jag tänker i så fall antingen låta stegen gå ut 20mm längre än idag, och limma på en EK bit i underkant som agerar nos. Det kommer ge en massiv front på runt 75mm, mao stegen kommer kännas ruggigt tjocka
Då får jag lite längre steg än idag. Vilket nog bara är positivt är lite kort steglängd idag.

Nästa alternativ är att sätta sänksåg och fein i arbete och skära bort de gamla nosarna som sticker ut. Sen antingen behålla nuvarande steglängd, eller förlänga. Gör jag detta kan jag montera en ek skiva eller vit mdf, parkett etc, även i bakkant /sättsteg, och då kommer det nya steget inte bli mer än sina 26mm, vilket kanske känns tunt istället.

Har någon erfarenhet att renovera trappa på detta eller liknade sätt. Kan en bänkskiva fungera? HAde ni föredragit att det visuellt blev ett super tjockt steg med 75mm, eller en tunn på 26mm. (Går ju att limma på en bit även här för atts e tjockare ut. men väldigt mycket jobb för tveksam vinst.

Bortsett från att jag behöver lösa ett problem, så är det ganska kostnadseffektivt också. Om jag tex köper ikea obehandlad bänkskiva så får jag ut 6 steg på en skiva för 1500:- . Jag har 15 steg, varav några stora, så jag kommer sannolikt behöva 3 skivor till stegen. mao ca 5-6000:- inkl lim mm. Sen tillkommer skivor för bakkant om jag väljer den lösningen. Så sannolikt oavsett vilken, så kan man göra en bra lösning för 8-10K. Hade trapprenoveringsfirmorna kunnat lösa detta med renoverings steg så hade jag dock gärna lagt de 16-20K som de offererat vanlig trapprenovering för. Men de jag kontaktat har inte kunnat lösa detta med standard steg, och allt annat blir enligt dom (och mig) orimligt dyrt.

Obehandlade billiga bänkakivor brukar inte vara så täta/hårda och skulle därför slitas snabbt. Om du väljer den vägen så skulle jag inte sätta ek i underkant utan som front på hela steget eftersom stegkanten är det som slits snabbast. Samtidigt får du en sorts trä i hela fronten istället för randigt (om jag förstår din plan rätt).

Z z_bumbi skrev:
Obehandlade billiga bänkakivor brukar inte vara så täta/hårda och skulle därför slitas snabbt. Om du väljer den vägen så skulle jag inte sätta ek i underkant utan som front på hela steget eftersom stegkanten är det som slits snabbast. Samtidigt får du en sorts trä i hela fronten istället för randigt (om jag förstår din plan rätt).
Tanken är att lacka eller olja dom. När jag skriver sätt en ek i underkant, menar jag att jag låter hela steget skjuta fram över det gamla, och limma på en kloss under nosen som döljer det undre steget, på samma sätt som nosen på ett renoveringssteg.
Sätta front på hela steget skulle om jag förstår dig rätt innebära ett steg utan nos. Mina korta steg förutsätter lite utskjutande nos.

Efter en del tanke så tror jag det just nu lutar åt att jag skär bort gamla nosen, och sätter en täck bit av ek eller annat material i bakkant på sättsteget, samt låter steget skjuta ut ungefär som idag plus någon extra cm. mao inte limma någon bit på nosen. Känns som att 75mm tjocka steg, kommer se väldigt märkligt ut på min lilla trappa som är 75cm bred.

Lägger du det nya steget jäms med det gamla så får du ek som täcker själva steget dvs nosen utgörs helt av ek.

Z z_bumbi skrev:
Lägger du det nya steget jäms med det gamla så får du ek som täcker själva steget dvs nosen utgörs helt av ek.
Vet inte om jag helt förstår dig, med att lägga jäms med gamla

Alt 1 Med på limmad ekbit tänker jag som i det övre steget. Då läggs skivan jäms med den gammla. Då behålls gamla nosen och allt läggs utanför.

Alt 2 det nedre steget, sågar jag bort den gamla nosen och sätter en täckbit mot sättsteget. Jag skickar ut det nya steget då jag fortfarande vill få en nos så jag behåller elelr till och med utökar djupet på steget.

Förenklad, grov skiss av en struktur, möjligtvis möbel eller del av interiör, i grönt och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.