sunnis
Hej!

Håller på att försöka mura ett utekök med lecablock och stött på ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska lösa.

Ritning på vad jag försöker bygga
Handritad skiss, möjlig rumslayout, dimensioner i millimeter, möbleringsplan, anteckningar, grovt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva bygget

Byggplats för utomhusgrill i betongblock, konstruktionsfas, verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet jag har stött på är skåpsmodulen som ska vara under den platsbyggda grillen är bredare än den inbyggda grillen. Så jag behöver mura ett ”tak” ovanför skåpsmodulen som är totalt ca 640 x 1260mm, men hur gör jag det med lecablock 90 liggandes så det inte spricker?

Det sista varvet med lecablocken ska muras på taket med en öppning om 755mm för grillen. Men hur ska jag mura ”taket” så det håller? Lecablocken är ju inte så tåliga att läggas på det sättet, det spricker nog ganska direkt liggandes med en spännvidd på 1260mm.

En idé är ju att gjuta en liten platta med betong eller kanske EPS plus armeringsnät? Betong och armering känns dock rejält overkill och väldigt tungt… måste gå att lösa på ett enklare sätt?

Lecablocken ska putsats.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.