Skall sätta upp ett staket. Inga konstigheter, plintar, stolpar, bärlinor och staket ribbor. Har köpt fasade reglar för avrinning.

Fråga: alla arbetsbeskrivningar visar att bärlinans avrinning är MOT ribborna. Även staket jag kollat på har det, men för min del verkar detta intuitivt FEL. Varför inte ha vinkeln från ribborna så att vattnet kan rinna av utan att hamna mellan bärlina och ribba?

Typisk arbetsbeskrivning från hornbach: https://www.hornbach.se/projekt/bygga-staket/

• Illustration av en orange stolpe med stödben och fastsättningsplatta, troligtvis konstruktionselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av orange hyllsystem med stödben, överliggare och grå fond. Metallkonstruktion, enkel grafisk stil.
    Skapa konto
  • Instruktionsbild för montering av bärplank mellan stolpar, med text på svenska, hämtad från en webbplats.
    Skapa konto
J jonasandero skrev:
Skall sätta upp ett staket. Inga konstigheter, plintar, stolpar, bärlinor och staket ribbor. Har köpt fasade reglar för avrinning.

Fråga: alla arbetsbeskrivningar visar att bärlinans avrinning är MOT ribborna. Även staket jag kollat på har det, men för min del verkar detta intuitivt FEL. Varför inte ha vinkeln från ribborna så att vattnet kan rinna av utan att hamna mellan bärlina och ribba?

Typisk arbetsbeskrivning från hornbach: [länk]
Jag tror alla staket jag sett har haft avrinningen från ribborna, hade så själv på förra staketet.

Hade lätt gjort så igen om ingen har en bra motivering varför man vill ha vattnet mot ribborna och inte frisidan.

Men bilderna visar ju ett vinkeln gör att vattnet rinner just från…

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla i beskrivningen, sitter inte ribborna på motstående sida mot stolparna där? 🤔

TS tänker rätt oavsett hur bilderna tolkas ;)

• Gilla
  • Älska
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Lättare att byta ribbor än stolpar, kanske..?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror alla staket jag sett har haft avrinningen från ribborna, hade så själv på förra staketet.

Hade lätt gjort så igen om ingen har en bra motivering varför man vill ha vattnet mot ribborna och inte frisidan.
Tänker samma

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fel. Vattnet kommer ju att rinna mot staket ribborna.

J jonasandero skrev:
Fel. Vattnet kommer ju att rinna mot staket ribborna.
Då behöver jag glasögon! I rest my case ;)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kolla i beskrivningen, sitter inte ribborna på motstående sida mot stolparna där? 🤔
Detta känns ju helt galet?

• Illustration av stolpe och staket plankor mot vit bakgrund med skruvar, enkel konstruktion, grafisk, gul och svart.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J jonasandero skrev:
Nu förstår jag, den bilden är galen, så bygger man helst inte.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Lättare att byta ribbor än stolpar, kanske..?
Kanske är det tanken, men en tryck stolpe 70x70 tåla ju väta bra mycket bättre än 20x34 ribba.

Och det knasiga är att alla byggbeskrivningar visar samma sak.

tja säkert tänkt för enkelt snabbt för diy personer

Men om man vill ha det lilla extra 2-4åren så skall liggaren vara mellan stoplarna och sneddel inåt så vatten rinner av SAMT inget fothåll för den lille personen... bara hur jag ser det

• Gilla
jonasandero och 1 till
  • Laddar…
J jonasandero skrev:
Instämmer, vänd lutningen skulle jag säga.

J jonasandero skrev:
Kanske är det tanken, men en tryck stolpe 70x70 tåla ju väta bra mycket bättre än 20x34 ribba.

Och det knasiga är att alla byggbeskrivningar visar samma sak.
En 70*70 tryckt stolpe som "blir extra vattenbegjuten" lär nog nästan aldrig bli helt torr, en 20*34 ribba lär nog torka till oavsett..

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.