Om man på vägg skall sätta plywood eller OSB bakom gipsskivor, vilken tjocklek på OSB eller plywood brukar man använda sig av?

Jag brukar köra med 11mm OSB.

• Gilla
Holdfast
  • Laddar…
En annan fråga.

Cheapy har en OSB skiva (11x1200x2440mm. Formstabil). Eftersom den är 1200mm bred, betyder det att man skal sätta upp dom kant i kant utan mellanrum?

Klicka skrev:
En annan fråga.

Cheapy har en OSB skiva (11x1200x2440mm. Formstabil). Eftersom den är 1200mm bred, betyder det att man skal sätta upp dom kant i kant utan mellanrum?
Att sätta dom kant i kant är bra mycket bättre än att sätta dom omlott. ;)
Så svaret är ja.

• Gilla
Zedo och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar lämna några mm mellan osb-skivorna för att ge de utrymme att svälla lite. Det finns mig veterligen ingen nackdel med detta och det blir knappast mer jobb. Och jag vet inte om de verkligen är fullt 1200?

Glöm inte att förskjuta skarvarna
mellan gips och osb. Dvs inga skarvar på samma ställe!

Sent from my GT-S5570 using Byggahus

Ola78
Alla träbaserade skivor bakom gips sätts med 2-4mm mellanrum för att kunna röra på sig lite precis som Amrich skriver. OSB:n, plywooden och spånskivorna vi använder på jobbet är i alla fall 1198 mm breda. Vet dock inte om det är standard eller om våra är beställda så.

Sätts OSB fast med vanliga gipsskruv eller annat?

• Gilla
Mt84
  • Laddar…
Bredden är nog standard då alla skivor jag köpt har varit 1198.

Jag sätter alltid OSB med spånskiveskruv, ~30mm. Provade någon gång med vanlig gipsskruv i brist på annat men de hade en tendens att gå av vid skallen.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Jag har använt gipsskruv 3,9 x 40 mm. Sitter som berget. Visst kan skallen gå av, men det är kanske en på 500. Tycker att skallen på spånskiveskruv är för liten.

• Gilla
Stianu och 1 till
  • Laddar…
Ola78
Klicka skrev:
Sätts OSB fast med vanliga gipsskruv eller annat?
På jobbet klamrar vi all osb, det ska ju inte ta för lång tid för oss. Men det duger nog gott med spånskiveskruv om man nu inte har en tryckluftsdriven klammerpistol.

Jag har precis byggt en innervägg med OSB + gips. Jag körde med 30mm spånskiveskruv till OSBn. Det bet bra och den hade inga problem att nypa åt skiva även där den buktade lite. Gipset satte jag sedan fast med 40mm gipsskruv i reglarna. Har du OSB bakom behöver du egentligen inte skruva gipset i reglarna och då klarar du dig med kortare skruv.

• Gilla
Calle Asp
  • Laddar…
Jag gör tvärtom där det är möjligt.

Dvs, fäster OSBn med ett fåtal skruvar, eller tom några skott från spikpickan och skruvar sedan gipsen med långa skruvar genom båda skivorna in i reglarna.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Ola78 skrev:
Alla träbaserade skivor bakom gips sätts med 2-4mm mellanrum för att kunna röra på sig lite precis som Amrich skriver. OSB:n, plywooden och spånskivorna vi använder på jobbet är i alla fall 1198 mm breda. Vet dock inte om det är standard eller om våra är beställda så.
Byggelits spånskivor är 1200 och skall monteras kloss an OCH limmas på kortsidan enligt byggbeskrivningen. Använder dem själv.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Jag gör tvärtom där det är möjligt.

Dvs, fäster OSBn med ett fåtal skruvar, eller tom några skott från spikpickan och skruvar sedan gipsen med långa skruvar genom båda skivorna in i reglarna.
Det _tycker_ jag är aningens tokigt.
Då utsätter du förbandet gipsskruvens huvud -> gipsskivans papp för onödigt höga påfrestningar. Och all ev rörelse i OSB-skivorna pga fukt, värme och byggnadens rörelse fortplantar sig till nämnda skruvförband. Och vips så har gipsskruvarna gått genom pappen och börjat äta sig ner i skivan.

OBS, nu har jag absolut inga andra belägg för detta än min egna funderingar över vad som skulle kunna hända.
Har du väggar som stått sig bra i många år gjorda med denna metod har du alltså en empirisk bas att stå på. :)

edit:
Och som svar på själva trådens fråga:
Jag har använt 11mm OSB. Skruvat med 30-32mm spånskiveskruv.
Sen 13mm gips med förskjutna skarvar mot OSB, skruvat mest med 32mm gipsskruv, men en del har jag dragit i med 40mm - där jag vet att det är regel under, inte för att jag egentligen tror att det medför någen egentlig förbättring, utan bara för att det känns lite bra, typ.

Jag vet inte om det finns någon annan tjocklek på OSB?
Skulle jag kört med plyfa tycker jag nog att 10-12mm nånting skulle känts bra, och hade jag köpt spån tror jag att jag skulle valt 12mm.

Redigerat:
Ola78
Johan Gunverth skrev:
Byggelits spånskivor är 1200 och skall monteras kloss an OCH limmas på kortsidan enligt byggbeskrivningen. Använder dem själv.
Hm, det låter ju onekligen väldigt smidigt har dock aldrig hört om dessa skivor och hur är de tillverkade för inte röra på sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.