Hej alla forumister.
Har ett par plattor i källaren med bom (60x30). Golvet är lagt på ett gammalt finsatsgolv som är flytspacklat.

Funderar på om det går att fixa bom:en på plats? Kan man borra upp hål i fogen och fylla med exempel ankarmasa? (Epoxy), har sett att det finns något som heter Fix-A-Floor där man just sprutar in en fästmassa under plattan via hål i fogen men det är dyrt och verkar inte vara något som används i Sverige.

Vet att det rätta är att knacka sönder plattan slipa bort gammal fog prima om golvet och lägga om plattorna men jag skulle veta om det finns några alternativ?

Skulle ankarmassa vara ett alternativ eller finns det något annat fixmedia man kan spruta in som är bättre?

Tack på förhand.

Henrik P

Undrar samma sak. Är Fix-a-floor bra? Ser att det säljs på amazon. Finns andra/bättre alternativ för plattor som sitter delvist löst?

Hos mig ligger vissa plattor helt löst. Jag själv som lagt dem 30x60cm och borde 1) köpt bättre fix och 2) haft fix under plattorna. Kan man lyfta upp de lösa plattorna och lägga om dem med bra fix?

Nybörjare på detta med klinkergolv. Mitt första projekt med 30x30cm gick hur bra som helst. Mitt andra projekt (detta) däremot… :(

Redigerat:
B ByggareBobbyMcgee skrev:
Undrar samma sak. Är Fix-a-floor bra? Ser att det säljs på amazon. Finns andra/bättre alternativ för plattor som sitter delvist löst?

Hos mig ligger vissa plattor helt löst. Jag själv som lagt dem 30x60cm och borde 1) köpt bättre fix och 2) haft fix under plattorna. Kan man lyfta upp de lösa plattorna och lägga om dem med bra fix?

Nybörjare på detta med klinkergolv. Mitt första projekt med 30x30cm gick hur bra som helst. Mitt andra projekt (detta) däremot… :(
Ja, börja med att pilla loss alla lösa plattor. Sen måste du ha något att slipa/skrapa/fräsa bort gammalt fix på golvet och på plattorna. En typ av skiva till vinkelslipen exempelvis. Sen lägger du på lite ny primer. Sen är det bara att lägga dit plattorna i nytt fix.

• Gilla
ByggareBobbyMcgee
  • Laddar…
Stort tack för svar! Misstänker att det mesta av felet för mig ligger i lågpris-fixet jag köpte. Upptäckte att bäst före datum var passerat. Eftersom lär fix ha ett rätt långt sådant gissar jag att påsarna legat och samlat damm ett tag… primern har jag använt på samma underlag en gång tidigare, så den är bra.
Ungefär tre av fyrtio plattor sitter fast i golvet, resten är lösa. Vilket skämt…

Aja, plattorna verkar gå att rädda iallafall.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.