Hallå expertisen! Mellandags-projektet är gamla städskrubben som blir garderob in mot sovrummet. Då behöver jag stänga igen den gamla dörren med en gipsskiva. Hur fäster jag den? Ska jag spara reglarna som dörren sitter i? Eller ta bort allt och börja om från början med ny regel i lättbetongväggen? Det måste ju bli slätt och rakt så jag kan spackla och måla på.

Träregeln som dörren sitter på nu är 21,5 mm i tjocklek.

Tips? Förslag?

Tackar på förhand f svar!

B
 
  • Vit innerdörr, halvöppen, nyckel i låset, väggen oklarad, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen dörrkarm utan dörr, renovering pågår, inblick i ett vardagsrum eller hall med gardin och värmeelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyft av dörren, skruva av ev. gångjärn och skruva gipsskivan i stommen på garderoben?

Ser ut som att stommen är "försänkt" jämfört med den befintliga väggen så då borde det bli slätt mot den befintliga väggen (svårt att se på bilderna).
 
  • Bilden visar en vit dörr med blåa markeringslinjer och synlig skada eller spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pickadollen skrev:
Lyft av dörren, skruva av ev. gångjärn och skruva gipsskivan i stommen på garderoben?

Ser ut som att stommen är "försänkt" jämfört med den befintliga väggen så då borde det bli slätt mot den befintliga väggen (svårt att se på bilderna).
Tack f svar, regeln är i nivå m väggen skulle jag säga!

Gips brukar vara 13 mm och regeln som sitter är 22 mm.
 
  • En skadad, vitmålad dörrkarm med flagnad färg och synliga spår av skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad inomhusvägg och dörrkarm med flagande färg och sprickor, potentiellt renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bo-ca skrev:
Tack f svar, regeln är i nivå m väggen skulle jag säga!

Gips brukar vara 13 mm och regeln som sitter är 22 mm.
Jag hänger inte riktigt med... Ska du täcka på utsidan (åt det hållet som garderoben öppnas)? Då är det väl bara att smälla på gips över öppningen, spackla, måla - klart?
 
P Pickadollen skrev:
Jag hänger inte riktigt med... Ska du täcka på utsidan (åt det hållet som garderoben öppnas)? Då är det väl bara att smälla på gips över öppningen, spackla, måla - klart?
Hur fäster jag gipsskivan som ska ligga i linje m reglarna och inte utanpå? Finns beslag?
 
C
B bo-ca skrev:
Hur fäster jag gipsskivan som ska ligga i linje m reglarna och inte utanpå? Finns beslag?
Finns det ingen regel att skruva i får du sätta dit en regel. Viktigt att det blir "stumt" i övergången mellan gammal och ny vägg, annars kommer det att bli en spricka där.
 
C cpalm skrev:
Finns det ingen regel att skruva i får du sätta dit en regel. Viktigt att det blir "stumt" i övergången mellan gammal och ny vägg, annars kommer det att bli en spricka där.
Ok det krävs en regel till där alltså i bakkant! Jag tänkte sätta kant i kant med vinkeljärn men får kanske tänka om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.