7 084 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Excel-formel för att räkna ut minsta möjliga spill?
Sida 1 av 2
Någon som har en bra excelformel för att automatiskt kunna räkna ut minsta möjliga spill för ett antal givna längder?
Så om man skall spika lister exempelvis, och man har 2 x 450 längder, 3 x 210 längder och 1 x 330 längd (som EXEMPEL), så skriver man in det i en lista, sedan skriver man in vilka längder man behöver, exempelvis; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm etc.
Sedan skall excel automatiskt räkna ut hur man bäst fördelar de behövda kapade längderna över de fulla listlängderna, för att få ut så mycket som möjligt och så lite spill som möjligt.
Möjligtvis måste detta scriptas? Eller finns det någon bra formel för detta?
Vore ju väldigt intressant för många byggare som vill minimera spillet och inte råka stå där med massa spill och så saknas det långlängder etc.
Självklart kan man räkna ut detta manuellt, men det tar ju så mycket längre tid!
Så om man skall spika lister exempelvis, och man har 2 x 450 längder, 3 x 210 längder och 1 x 330 längd (som EXEMPEL), så skriver man in det i en lista, sedan skriver man in vilka längder man behöver, exempelvis; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm etc.
Sedan skall excel automatiskt räkna ut hur man bäst fördelar de behövda kapade längderna över de fulla listlängderna, för att få ut så mycket som möjligt och så lite spill som möjligt.
Möjligtvis måste detta scriptas? Eller finns det någon bra formel för detta?
Vore ju väldigt intressant för många byggare som vill minimera spillet och inte råka stå där med massa spill och så saknas det långlängder etc.
Självklart kan man räkna ut detta manuellt, men det tar ju så mycket längre tid!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Den frågan har jag funderat mycket över.
1. Dagens hantverkare skiter i det. De tar nya längder hela tiden för det är byggherren som betalar.
2. Jag brukar räkna ut detta på papperslappar. Jag kan Excel ganska bra men tiden för att skripta och verifiera är nog längre än att räkna på ett rutad ark.
3. Dessutom, som sällanbyggare, tycker jag att planeringen är roligare än arbetet. Jag ser över behovet först, sedan ett försök till kaplista, sedan har dom ändå inte dem längder jag behöver.
4. Det tar någon halvtimme och räkna manuellt och det får man ställa mot värdet av sin egen arbetstid.
1. Dagens hantverkare skiter i det. De tar nya längder hela tiden för det är byggherren som betalar.
2. Jag brukar räkna ut detta på papperslappar. Jag kan Excel ganska bra men tiden för att skripta och verifiera är nog längre än att räkna på ett rutad ark.
3. Dessutom, som sällanbyggare, tycker jag att planeringen är roligare än arbetet. Jag ser över behovet först, sedan ett försök till kaplista, sedan har dom ändå inte dem längder jag behöver.
4. Det tar någon halvtimme och räkna manuellt och det får man ställa mot värdet av sin egen arbetstid.
Det är ett exempel på kappsäcksproblemet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappsäcksproblemet), vilket är ett så kallat NP-svårt problem. Det är en grupp problem som är svåra att beräkna och där man ofta behöver ta till approximativa metoder. Det är inget som kan formuleras med Excels standardbibliotek så vitt jag vet. I grunden så löses det med linjär heltalsprogrammering, så man får isf kolla om Excel har stöd för det. Det borde däremot finnas någon lämplig good-enough-lösning som är enklare...
Det kanske tar lite tid att först fixa en mall i excel, så för några längder kanske inte det är värt. Men om man behöver använda det flera gånger i framtiden kan det löna sig rent tidsmässigt. Blir ju lite roligare att jobba då också.
Jag har för mig att det finns en inbyggd guide, men det var väl ett tag sen jag använde den.Martin_B skrev:
I Solver anger man ett antal variabler/celler som den ska ändra på (försöka hitta bästa värdet) så att resultatet av en formel eller annan cell blir ett visst målvärde. Tex att summan av spillet går mot noll.
Hittade en online-version, kanske kan vara smidig om man inte vill lägga tiden i Excel: https://jonathan.overholt.org/projects/cutlist. En begränsning är att man inte kan lägga upp hur många brädor man har tillgängliga av olika längder. Fördelen med det är att det blir mycket enklare och snabbare att lösa.
Typiskt att det är tummått...A arasmus skrev:
Nä, nu går jag över till penna och papper och anstränger hjärnan en stund. Detta blir nog inte löst på ett tag. Förstår ju lite varför man likväl kör manuellt... haha jag är ju helt slut redan nu efter allt sökande på excelformler. Suck 
Återkommer så fort jag hittat något dock.
Återkommer så fort jag hittat något dock.
Risken med allt för snäva optimeringar är ju å andra sidan att du tappar tolerans för fyllesnickeri, t ex gera åt fel håll eller mäta med tumstocken uppochner. Lika snopet varje gång man står där och ska köpa en enstaka kortlängd av något pga misstag.
Då får man formulera det som ett stokastiskt kappsäcksproblem. Man måste bara kvantifiera alla fel som man kan tänkas begå, hur sannolika de är och hur mycket spill de resulterar ighoti skrev: