I taknocken på huset sitter två balkar som bär takstolarna. Dessa balkar löper genom hela huset och syns inne i huset (det är högt i tak) men fortsätter ut och syns även ute då taket fortsätter ut över terassen.
Balkarna är 90x410 i ett tvärsnitt (men löper kanske ca 10 meter genom huset). För några år sedan märkte jag att den ena hade murknat ganska mycket, se denna bild:
Jag tog då bort det mesta av det som var murket av balken, spacklade igen och målade. Dock har jag fått nya sprickor och jag märker när jag känner med en skruvmejsel att balken inte är helt torr och definitivt inte i toppform (en del kan smulas sönder...).
Man blir ju sjukt orolig - att byta dessa två bärande balkar skulle innebära att man måste lyfta hela taket och skulle ruinera mig.
Så hur skulle man kunna lösa detta? Skulle det räcka att jag väntar på lite varmare väder, tar bort så mycket som möjligt av det dåliga träet, låter det torka och sen spacklar och målar igen?
Eller hur ska jag lösa det?
Enormt tacksam för förslag!
//O
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkarna är 90x410 i ett tvärsnitt (men löper kanske ca 10 meter genom huset). För några år sedan märkte jag att den ena hade murknat ganska mycket, se denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog då bort det mesta av det som var murket av balken, spacklade igen och målade. Dock har jag fått nya sprickor och jag märker när jag känner med en skruvmejsel att balken inte är helt torr och definitivt inte i toppform (en del kan smulas sönder...).
Man blir ju sjukt orolig - att byta dessa två bärande balkar skulle innebära att man måste lyfta hela taket och skulle ruinera mig.
Så hur skulle man kunna lösa detta? Skulle det räcka att jag väntar på lite varmare väder, tar bort så mycket som möjligt av det dåliga träet, låter det torka och sen spacklar och målar igen?
Eller hur ska jag lösa det?
Enormt tacksam för förslag!
//O
Är ju bara yttersta delen som blivit fuktig.
Och den där jäkla målarfärgen gör bara skada och stänger in fukten så den murknar.
Men oavsett så behövdes du inte byta hela balken om yttersta delen blivit murken.
Den håller ju bara uppe den yttersta takregeln.
Väldigt lite belastning på den längst där ute så inga problem att skarva på en ny del om det skulle bli nödvändigt.
Skrapa bort all färg du kletat på, olja in med grundolja. Vill du snygga till så kan du spackla med fönsterkitt.
Och den där jäkla målarfärgen gör bara skada och stänger in fukten så den murknar.
Men oavsett så behövdes du inte byta hela balken om yttersta delen blivit murken.
Väldigt lite belastning på den längst där ute så inga problem att skarva på en ny del om det skulle bli nödvändigt.
Skrapa bort all färg du kletat på, olja in med grundolja. Vill du snygga till så kan du spackla med fönsterkitt.
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Ah, tack! Men menar du att jag inte ska måla alls??!! Jag måste väl måla det igen efter det är inoljat, eller?GoC skrev:
Är ju bara yttersta delen som blivit fuktig.
Som tidigare har skrivit, bara yttersta delen som är skadad. Lite beroende på hur illa det är så hade jag bytt ut skadade delar genom att fälla in nytt trä. När det väl är gjort hade jag antingen klätt in ändträt i någon. T.ex. lite träpanel, eller en plåtbit som med fördel går en bit längs med balken, in mot huset. Panelen, plåten monteras med fördel så att där är en luftspalt mellan panelen och balken (så att eventuell fukt som hittar in har en väg ut).
Skall du måla så måste du måla med en oljefärg. Absolut inte akrylat då den är tät och stänger in fukten som tar sig in.Ola Melén skrev:
Täcklasyr kan funka.
Men trä håller sig bäst helt obehandlat.
Tusen tack för ritning @Knight !!! Uppskattas.
En fråga bara - om jag nu slipar ner färgen och tar bort allt synligt murket, hur bygger jag upp balken igen (notera då att det är ju enbart för skönhets skull - jag har inga förhoppningar om att kunna spackla upp bärighet):
* När kan jag då börja behandla balken - när kan jag veta att den är tillräckligt torr? Hur avgör jag det?
* När då balken har blivit tillräckligt torr - ska man spackla upp med syntetiskt trä? Eller något annat?
Väldigt tacksam för all hjälp!
//Ola
En fråga bara - om jag nu slipar ner färgen och tar bort allt synligt murket, hur bygger jag upp balken igen (notera då att det är ju enbart för skönhets skull - jag har inga förhoppningar om att kunna spackla upp bärighet):
* När kan jag då börja behandla balken - när kan jag veta att den är tillräckligt torr? Hur avgör jag det?
* När då balken har blivit tillräckligt torr - ska man spackla upp med syntetiskt trä? Eller något annat?
//Ola
Skrapa bort färgen, den är boven i dramat.Ola Melén skrev:
Tusen tack för ritning @Knight !!! Uppskattas.
//Ola
Låt det stå och torka under våren.
Spackla med fönsterkitt går bra. Det är gjort av linolja och krita så det är bra för trät.
Sedan kan du måla med oljefärg, ser nästan ut som du kletat på akrylatfärg mellan de två bilderna i första inlägget. Det oljebaserad fönsterfärg är bra på sådana utsatta ställen.
Produkter som diskuteras: "Skrapa färgen"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
401 kr inkl moms
Läs mer
Tusen tack!GoC skrev:
Skrapa bort färgen, den är boven i dramat.
Låt det stå och torka under våren.
Spackla med fönsterkitt går bra. Det är gjort av linolja och krita så det är bra för trät.
Sedan kan du måla med oljefärg, ser nästan ut som du kletat på akrylatfärg mellan de två bilderna i första inlägget. Det oljebaserad fönsterfärg är bra på sådana utsatta ställen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden