Jag har tidigare installerat en stång i sovrumstaket för stt hänga ut ryggen i, använde mig då av pinnexpander, M10x90, det satt ORDENTLIGT, men det jag nu önskar sätta upp (bifogad bild) i betongtaket i vardagsrummet behöver vara lite mer estetiskt, vill kunna demontera fästet utan att en gängstång blir kvar i taket som vid installation med pinnexpander (där det då måste vinkelslipas jämt), har då sett alternativet "slagankare" men vet inte om det är lika hållfast? Det behöver klara min kroppstyngd (80kg) i rörelse.

• Grå takfäste med korsade stänger och monteringshål på en vit bakgrund, avsett för att hänga utrustning estetiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst räcker slagankare!

Jag skulle använt Hilti betongskruv, de är snabba att montera,starka och lätta att demontera den dagen du vill det.

P
R robin_nerf skrev:
Jag har tidigare installerat en stång i sovrumstaket för stt hänga ut ryggen i, använde mig då av pinnexpander, M10x90, det satt ORDENTLIGT, men det jag nu önskar sätta upp (bifogad bild) i betongtaket i vardagsrummet behöver vara lite mer estetiskt, vill kunna demontera fästet utan att en gängstång blir kvar i taket som vid installation med pinnexpander (där det då måste vinkelslipas jämt), har då sett alternativet "slagankare" men vet inte om det är lika hållfast? Det behöver klara min kroppstyngd (80kg) i rörelse.
Ser mer ut som ett fäste för en vuxen gunga😬😀

Rejäl skrev:
Ser mer ut som ett fäste för en vuxen gunga😬😀
Det stämmer ;) (Nästan)

Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst räcker slagankare!

Jag skulle använt Hilti betongskruv, de är snabba att montera,starka och lätta att demontera den dagen du vill det.
Har inget behov att det ska gå snabbt, slagankaren (4st totalt) tar så lite tid som det tar så länge det sitter gott nog i taket för en manskropp ;)

R robin_nerf skrev:
Har inget behov att det ska gå snabbt, slagankaren (4st totalt) tar så lite tid som det tar så länge det sitter gott nog i taket för en manskropp ;)
Slagankare, åtminstånde Essves kräver specialverktyg, Hilltis betongskruv gör inte det.

F fribygg skrev:
Slagankare, åtminstånde Essves kräver specialverktyg, Hilltis betongskruv gör inte det.
Det kostar bara en hundring ett sådant drivdon så ingen ekonomisk kris :)

R robin_nerf skrev:
Det kostar bara en hundring ett sådant drivdon så ingen ekonomisk kris :)
Hilltis betongskruv kostar nån tusenlapp per förpackning, det kanske är för dyrt för dig?

Essves eller Hiltis slag ankare ( Hiliti har fumits i 50 år tror jag ) då borras det in så hela hylsan går in + 5 mm och sen som sägs ett don avsett för den. Det går bra att ta vilket don som helst som går in i hylsan och slå in kilen som finns i den till botten. Kan även gå att först slå in kilen och sedan dra in en bult som är lång och dra till, dom sitter stenhårt och går inte att få ut igen. Gör ju inget då dom sitter så djupt.

H
F fribygg skrev:
Slagankare kräver väl bara ett dorn eller liknande för att driva ut botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.