inne på samma veva som du., jag har betonghålsten, helt naket yttervägg i källaren, har du putsat utan grundning? hur ser det ut idag? SYNS FOGARNA MELLAN STENARNA,?

kan man bara sätta dit armerings nät och använda sig av weber 135 c putsbruk. och putsa till 2-3 cm, då kommer inte fogarna randiga väggarna synas då tjocklager av puts är applicerat, har någon testat eller har erfarenhet av det?

hur blev det för dig.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Elbk Elbk skrev:
inne på samma veva som du., jag har betonghålsten, helt naket yttervägg i källaren, har du putsat utan grundning? hur ser det ut idag? SYNS FOGARNA MELLAN STENARNA,?

kan man bara sätta dit armerings nät och använda sig av weber 135 c putsbruk. och putsa till 2-3 cm, då kommer inte fogarna randiga väggarna synas då tjocklager av puts är applicerat, har någon testat eller har erfarenhet av det?

hur blev det för dig.
Vi satt nät och grundade med b bruk har jag för mig. Men när det är betonghålsten så kan du till och med köra med A bruk enbart om du skulle vilja.

Istället för att måla så färgade vi putsen och la bara på en primer

Nej du lägger ju på i omgångar och drar av, så det syns inga skarvar

Okej. Har du bild på hur det ser ut icke målat fast färgat och primat.;) menar du att du har primat väggen och låtit fina puts strukturen var som en dekor vägg?

Hmm Så du menar fogarna mellan betongstenarna kommer inte synas när det blir fuktigt så kallade randig rutiga väggar som man talar om man inte har grundat. Utan det kommer inte synas för man drar lager på lager med puts 2-3cm menar du och kommer inte synas.?

Förstår dock inte varför man har tumregel att grunda. Det är la säkert extra försäljningsargument.?

Elbk Elbk skrev:
Okej. Har du bild på hur det ser ut icke målat fast färgat och primat.;) menar du att du har primat väggen och låtit fina puts strukturen var som en dekor vägg?

Hmm Så du menar fogarna mellan betongstenarna kommer inte synas när det blir fuktigt så kallade randig rutiga väggar som man talar om man inte har grundat. Utan det kommer inte synas för man drar lager på lager med puts 2-3cm menar du och kommer inte synas.?

Förstår dock inte varför man har tumregel att grunda. Det är la säkert extra försäljningsargument.?
https://imgur.com/a/hfoFqaW

Jag har inte sett några randiga fläckar, nej. Ja exakt jag ville ha färgen lite mer levande, trots att det är grått.

Grunda bör du göra, det fäster inte om det är för torrt.

E Ernfrid skrev:
[länk]

Jag har inte sett några randiga fläckar, nej. Ja exakt jag ville ha färgen lite mer levande, trots att det är grått.

Grunda bör du göra, det fäster inte om det är för torrt.
Primern är en silikat primer, det gör väggen lite flammig

E Ernfrid skrev:
Primern är en silikat primer, det gör väggen lite flammig
Men jag körde på den billigaste puts jag kunde hitta och köpte pigment och blandade i

Vad grundade du med?

Elbk Elbk skrev:
Vad grundade du med?
A bruk om jag minns rätt, körde resten i C

Elbk Elbk skrev:
Vad grundade du med?
Men du kan köra som sagt väldigt hårt bruk direkt på hålsten, A ska tex inte vara någon fara med.

Men oftast hittar man ju C bruk billigare. Om jag hade gjort om det så hade jag nog kört A eller B rakt igenom.

Kom ihåg att skruva fast nätet ordentligt. Vi körde plugg å skruv.

Och om du inte gillar att det blir flammigt ungefär som i en kalkfärg då målar du allt i silikat och måtta varje sats i blandaren för att få rätt mängd pigment i det är ganska nervöst men billigt

Ska putsa, alternativt slamma, mina innerväggar i källaren som består av betonghålsten och lättbetongblock. Främst för att täta för installation av mekaniskt installerad vägg.

Just nu håller jag på att fylla i fogarna och har kört med puts/murbruk C. När jag ska putsa så är det ett C-bruk eller kalkbruk som ska användas om jag vill att putsen ska kunna andas. I den här tråden rekommenderas A eller B bruk som grundning....är det dumt i mitt fall? Ska jag bara köra C-bruk? Man ska inte lägga ett starkare bruk ovanpå ett svagare....och i mitt fall där jag har fixat/lagat fogar med C-bruk. Är jag då bunden till C-bruk eller spelar grundningen ingen roll?

Vid grundning, ska jag då ha en mer vällingkonsistens som stänks på väggen?

Är det en nackdel att bara slamma? Det ska sättas platonmatta mot väggen och utanpå det uppreglade väggar. Man vill ju undvika att ev. puts ramlar ner under åren (även om den inte syns men kanske försämrar egenskapen för det ventilerade systemet?)

N
Du ska använda c bruk 3 mm, invändigt. Utvändigt har man a eller b bruk under mark och till sockel.
30 cm ovan mark utvändigt kan du också använda c bruk.
Ska man grunda ska man ha lösare än välling.

N neo11 skrev:
Du ska använda c bruk 3 mm, invändigt. Utvändigt har man a eller b bruk under mark och till sockel.
30 cm ovan mark utvändigt kan du också använda c bruk.
Ska man grunda ska man ha lösare än välling.
Tack
…och grunda ska man alltid göra om underlaget ej vart putsat tidigare?

N
Nja, främst på tegel. Men väggarna måste vara "dammfria" innan, annars måste du förvattna för att binda dammet. Men vattna inte för mycket, betonghålsten suger inget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.