Längs med uppfarten har jag en gammal betongmur.
Troligen är den lika gammal som huset, dvs från 1930-talet.
Den är allt annat än vacker men håller nog många år till även om 30-talsbetongen verkar sprödare än dagens. Tidigare ägare har lappat och lagat i flera omgångar.
Funderar på hur jag enkelt kan renovera den.
Alternativ 1:
Gör det grundligt. Riv och gräv ur bakom för att sedan gjuta ny mur.
Allt annat än snabbt, enkelt och billigt.
Alternativ 2:
Gjut en ny mur utanpå den gamla
Lightversionen av alt 1. Snabbare och jag skipper gräva och köra bort den gamla muren.
Nackdelen är att uppfarten blir smalare. Den är redan smal och på andra sidan finns ett stup, dvs en mur till ännu lägre nivå, så jag kan inte flytta eller bredda uppfarten.
Fortfarande ganska mycket pengar att sätta form, armera och gjuta drygt 20 meter mur.
Hur tjock mur behövs?
Alternativ 3:
Putsa muren.
Vilket underarbete krävs? Räcker det med högtryckstvätt?
Gå det att måla/slamma med utspätt putsbruk? Finishen blir naturligtvis inte perfekt, men betydligt bättre än nu. Definitivt enklare än att försöka "riktig" putsning själv. Tvivlar på att jag får putsen slät.
Hur länge kommer det att hålla?
Vilken typ av bruk?
Alternativ 4:
Tvätta bort smuts och alger.
Börja med högtryck.
Lämpliga kemikalier.
Lagningarna kommer fortfarande att synas, men blir mindre framträdande.
Alternativ 5:
Blunda och gör något roligare. Muren står nog kvar några år till
Kanske låta några tunna växter hänga ner för att dölja.
Jag lutar åt trean, dvs "måla" med utspätt putsbruk
Vad tror den samlade expertisen?
Troligen är den lika gammal som huset, dvs från 1930-talet.
Den är allt annat än vacker men håller nog många år till även om 30-talsbetongen verkar sprödare än dagens. Tidigare ägare har lappat och lagat i flera omgångar.
Funderar på hur jag enkelt kan renovera den.
Alternativ 1:
Gör det grundligt. Riv och gräv ur bakom för att sedan gjuta ny mur.
Allt annat än snabbt, enkelt och billigt.
Alternativ 2:
Gjut en ny mur utanpå den gamla
Lightversionen av alt 1. Snabbare och jag skipper gräva och köra bort den gamla muren.
Nackdelen är att uppfarten blir smalare. Den är redan smal och på andra sidan finns ett stup, dvs en mur till ännu lägre nivå, så jag kan inte flytta eller bredda uppfarten.
Fortfarande ganska mycket pengar att sätta form, armera och gjuta drygt 20 meter mur.
Hur tjock mur behövs?
Alternativ 3:
Putsa muren.
Vilket underarbete krävs? Räcker det med högtryckstvätt?
Gå det att måla/slamma med utspätt putsbruk? Finishen blir naturligtvis inte perfekt, men betydligt bättre än nu. Definitivt enklare än att försöka "riktig" putsning själv. Tvivlar på att jag får putsen slät.
Hur länge kommer det att hålla?
Vilken typ av bruk?
Alternativ 4:
Tvätta bort smuts och alger.
Börja med högtryck.
Lämpliga kemikalier.
Lagningarna kommer fortfarande att synas, men blir mindre framträdande.
Alternativ 5:
Blunda och gör något roligare. Muren står nog kvar några år till
Kanske låta några tunna växter hänga ner för att dölja.
Jag lutar åt trean, dvs "måla" med utspätt putsbruk
Vad tror den samlade expertisen?
Tack. Kreativ idé!R RiKr skrev:
Har du själv provat detta på en stödmur?
Ska definitivt undersökas närmare.
Snabb googling visar fler alternativa produkter.
Verkar som att man ska montera på reglar för att få en luftspalt bakom. Åtminstone på husgrund. Kanske mindre viktigt på min mur
Antar att man lämpligen lägger ett plåtbleck ovanpå för att få ett snyggt avslut samt för att slippa vatten och skräp bakom skivan.
Jag tror du överskattar hur svårt det är att putsa muren. Kolla lite på Youtube om tekniken. Jag tror det kan bli bra.
Inget som jag själv testat. Plåtbleck ovan låter bra, kan ju sättas som en krönplåt över hela muren, om man vill.A AlfJ skrev:Tack. Kreativ idé!
Har du själv provat detta på en stödmur?
Ska definitivt undersökas närmare.
Snabb googling visar fler alternativa produkter.
Verkar som att man ska montera på reglar för att få en luftspalt bakom. Åtminstone på husgrund. Kanske mindre viktigt på min mur
Antar att man lämpligen lägger ett plåtbleck ovanpå för att få ett snyggt avslut samt för att slippa vatten och skräp bakom skivan.