P
Varför är den ogängade delen på 80mm och 90mm skruvarna 30-35mm? Det fungerar ju tämligen dåligt för 45-virke. Har tittat på butiker i närheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Närmaste jag hittat är Biltemas utomhusskruv 5x90mm som har ca 40mm ogängat, vilket går bra om man drar i skruven 5 mm eller så.

Skruv vid en linjal som visar den ogängade delen nära skruvskallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning av Biltema trallskruv 5x90mm användbar för strukturellt trä i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Genfor
  • Laddar…
Gängan ska ju inte bita i regeln du skruvar i utan materialet bakom. Annars får man ingen bra dragkraft.

• Gilla
Erik Magnus5
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Varför är den ogängade delen på 80mm och 90mm skruvarna 30-35mm? Det fungerar ju tämligen dåligt för 45-virke. Har tittat på butiker i närheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Närmaste jag hittat är Biltemas utomhusskruv 5x90mm som har ca 40mm ogängat, vilket går bra om man drar i skruven 5 mm eller så.

[bild] [bild]
du hade gärna sett 45mm ogängad del?

• Gilla
Yxiii
  • Laddar…
P
Jag var nog inte tydlig. Jag menar tex när man skruvar upp en 45x45 regel mot en annan. Då ska ju gängorna greppa mot bakomliggande regel och inte i den översta. Som det är nu kommer ju sista varven av gängorna vara kvar i översta regeln när skruven är helt iskruvad.

• Gilla
Battistino och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit i samma situation hur många gånger som helst. Jag har aldrig sett någon annan lösning än att förborra.

K
Vad menar du att problemet är?

• Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Jag brukar räkna med att de där sista gängvarven dras sönder när reglarna dras ihop. Så skruven kommer fungera som man vill även fast den ogängade delen är för kort.

• Gilla
blyg och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Det är mycket svårt att foga samman virke med en helgängad skruv och få det tajt.
Träbitarna vill gärna separera , om man nu inte förborrar ngt större än gängan, i biten som skallen i skruven sitter.
Biltema skruven du visar är perfekt , den har en bit (gänga)med högre stigning , drar ihop bitarna mer.
Den perfekta skruven för 45 mm virke hade haft den fina gängan vid 45 mm från skallen :D

• Gilla
TeslaMatte och 1 till
  • Laddar…
K
Därför gillar jag biltemas skruv. Just denna varianten har inte heller jag hittat någon bra motsvarighet till hos de stora skruvmärkena.

• Gilla
LasseTM och 1 till
  • Laddar…
P
P PatrikJo skrev:
Jag brukar räkna med att de där sista gängvarven dras sönder när reglarna dras ihop.
Precis, och det fungerar ju rätt bra med Biltemas skruv. Men när det är 10-15 mm gäng kvar som på de flesta andra skruv känns det rätt fel. Använder proffsen inte skruv? Kan inte tänka mig att man förborrar överallt.

Har samma fundering faktiskt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P
Den där skruven ser bra ut. Såg inget som den i Essves hylla på K-Rauta. :(

Ser ju alldeles lysande ut för en 45 regel! Oftast drar man ju inte skruven lite lite djupare än att den ligger plant med virket. Och dom ynka mm som eventuellt kommer ligga i 45’an kommer inte ha någon som helst betydelse, dom drar bara sönder gängan.

Nog bättre att den delen utan gänga faktiskt är lite mindre än 45 som i detta fallet, det gör att du är garanterad att alltid ha 100% gänga hela vägen i bakomvarande virket!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ska man dra ihop 2 st 45x45 vill man ha 45mm gänga på en 90mm skruv. Att inte alla tillverkare har det är för att många köper skruv "off the shelf" från asiatiska fabrikanter.

Vissa tillverkare har haft detta länge, andra precis insett det.

Är ett h*lvete med för lång gänga. Då lär man skruva in, skruva ur och dra in igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.