64 496 läst ·
30 svar
64k läst
30 svar
Vilken skruv till 45-virke - varför är ogängade delen på skruvarna så kort?
Varför är den ogängade delen på 80mm och 90mm skruvarna 30-35mm? Det fungerar ju tämligen dåligt för 45-virke. Har tittat på butiker i närheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Närmaste jag hittat är Biltemas utomhusskruv 5x90mm som har ca 40mm ogängat, vilket går bra om man drar i skruven 5 mm eller så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
du hade gärna sett 45mm ogängad del?Erik_Hansson skrev:Varför är den ogängade delen på 80mm och 90mm skruvarna 30-35mm? Det fungerar ju tämligen dåligt för 45-virke. Har tittat på butiker i närheten som Jula, XL bygg, K-Rauta, mfl. Närmaste jag hittat är Biltemas utomhusskruv 5x90mm som har ca 40mm ogängat, vilket går bra om man drar i skruven 5 mm eller så.
[bild] [bild]
Jag var nog inte tydlig. Jag menar tex när man skruvar upp en 45x45 regel mot en annan. Då ska ju gängorna greppa mot bakomliggande regel och inte i den översta. Som det är nu kommer ju sista varven av gängorna vara kvar i översta regeln när skruven är helt iskruvad.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 368 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 368 inlägg
Det är mycket svårt att foga samman virke med en helgängad skruv och få det tajt.
Träbitarna vill gärna separera , om man nu inte förborrar ngt större än gängan, i biten som skallen i skruven sitter.
Biltema skruven du visar är perfekt , den har en bit (gänga)med högre stigning , drar ihop bitarna mer.
Den perfekta skruven för 45 mm virke hade haft den fina gängan vid 45 mm från skallen
Träbitarna vill gärna separera , om man nu inte förborrar ngt större än gängan, i biten som skallen i skruven sitter.
Biltema skruven du visar är perfekt , den har en bit (gänga)med högre stigning , drar ihop bitarna mer.
Den perfekta skruven för 45 mm virke hade haft den fina gängan vid 45 mm från skallen
Precis, och det fungerar ju rätt bra med Biltemas skruv. Men när det är 10-15 mm gäng kvar som på de flesta andra skruv känns det rätt fel. Använder proffsen inte skruv? Kan inte tänka mig att man förborrar överallt.P PatrikJo skrev:
Har samma fundering faktiskt.
Essve har fina skruv, Essdrive har 48 mm ogängad del på en 90 mm skruv.Erik_Hansson skrev:
http://essve.se/webcatalogue/skruv/1141352-traskruv-essdrive-forsankt-huvud-corrseal/
Ser ju alldeles lysande ut för en 45 regel! Oftast drar man ju inte skruven lite lite djupare än att den ligger plant med virket. Och dom ynka mm som eventuellt kommer ligga i 45’an kommer inte ha någon som helst betydelse, dom drar bara sönder gängan.
Nog bättre att den delen utan gänga faktiskt är lite mindre än 45 som i detta fallet, det gör att du är garanterad att alltid ha 100% gänga hela vägen i bakomvarande virket!
Nog bättre att den delen utan gänga faktiskt är lite mindre än 45 som i detta fallet, det gör att du är garanterad att alltid ha 100% gänga hela vägen i bakomvarande virket!
Ska man dra ihop 2 st 45x45 vill man ha 45mm gänga på en 90mm skruv. Att inte alla tillverkare har det är för att många köper skruv "off the shelf" från asiatiska fabrikanter.
Vissa tillverkare har haft detta länge, andra precis insett det.
Är ett h*lvete med för lång gänga. Då lär man skruva in, skruva ur och dra in igen.
Vissa tillverkare har haft detta länge, andra precis insett det.
Är ett h*lvete med för lång gänga. Då lär man skruva in, skruva ur och dra in igen.