C
Cryptorchid81: [citat] Kommer inte ihåg bredden just nu men mindre än 70cm vill jag säga i alla fall. Tusen tack för demonstrationen, den verkar kunna vara ett alternativ om vi ”tvingas” köpa nåt annat.
8 svar · 5,5k läst
·
N
NoClues: [citat] Hej! Det här var ett tag sedan! 🙂 Jo, taket blev bra, men beslutade mig för att köra på 2"4 reglar istället. Det blev enklare och man riskerar inte att de vrider sig var argumenten för två reglar. Lycka till med ditt bygge!
12 svar · 10,0k läst
T
Tornhuset: Tack för svar! Tyvärr behöver jag helgängade. Förslagen från Amazon var iallafall med rimlig leveranstid
4 svar · 993 läst
·
P
Pappa1986: [citat] Simpla saker jag borde kollat tidigare men kolla detta på fredag då jag är iväg imon. Tack så länge
2 svar · 739 läst
·
mickejamback
mickejamback: Hej, har rivit bort en gammal platsbyggd garderob. Nu finns det en nivåskillnad vid innertaket där den gamla garderoben har stått. Hur skulle du lösa det? Alla tips uppskattas.
0 svar · 1,1k läst
·
K
kniv: Det speciella skälet är att tillverkaren vill tjäna mera pengar
2 svar · 1,1k läst
T
tomaskarlsson1020: Tittar på massa tegelhus byggda under miljonprogrammet 1950-1970 hur vanligt är det med lättbetong innanför teglet på dessa hus ?
0 svar · 571 läst
S
spikar-på-skruvar: Håller på att planera bygget av en trappavsats/liten altan med måtten 1500mm x 3000mm, höjd 800mm. Jag vill att konstruktionen i så stor mån som möjligt är öppen undertill. Så att man får en lite flytande känsla av den. Det kommer att stå på sex stolpar i två rader av tre. Från början skulle det ligga en 3000mm bärlina per rad och sen 1500mm bjälkar med CC 600mm och 28mm trall.
0 svar · 756 läst
O
OnkelMike: [citat] Ja sorry, gammal vana
3 svar · 868 läst
Norrtull
Norrtull: Vi har en sättning i huset vi bor i (lgh) med byggår 1902, det satte sig 30cm 1903. Sedan dess har huset stått stilla. Jag skulle vara mer orolig om huset fortfarande sjönk.
5 svar · 2,2k läst
·
N
naikon: Beror på lite hur mycket du vill anstränga sig. Gängse metoden här hade väl varit att spackla skruvarna och glipan i gipset och sen tapetserat. Men det går lika bra att måla direkt på gipset, det hade jag nog gjort eftersom det bara är en garderob. Ska du hänga något riktigt tungt så hade jag kollat vad det är för vägg, t.ex om det finns någon träskiva bakom eller dubbelgips. Är
1 svar · 699 läst
·
tensiden
tensiden: Renoveringstapet.
1 svar · 470 läst
B
Bygget123: Hej, Jag ska göra en genomföring i min garagevägg för vatten. Det är ett modernt garage med gips, OSB, isolering, ångspärr fasad. Hur gör jag denna genomföring säkrast och enklast för att inte paja ångspärren?
0 svar · 989 läst
K
KlasseT: [citat] Jo precis. Nu är det endast de sista 45cm av väggen som är under mark så förhållandevis liten del. Dessutom är väggen som jag nämnde delvis yttervägg till vänster i bild och delvis mot grannens krypgrund till höger i bild. Därav nivåskillnad mitt på som gör att det inte helt sonika är att putsa utan man hade i sådana fall behövt bygga ut halva väggen på något
3 svar · 1,3k läst
·
L
LarsDennis: Ok! Du vet inte vad den exakta modellen heter?
2 svar · 1,2k läst
·
P
Planet2: [citat] Yes, låter det sitta då & hoppas på det bästa :) [citat] yes, låter det sitta & slutar fundera kring det då. Tack båda för svaren :)
3 svar · 1,1k läst
·
Tomture61
Tomture61: Pling , nu vet jag hur 🙂 På väggen närmast husfasaden monteras 2 st stående 45 x 70 reglar . Så totalt 4 st , monteras med mellanrum för översta regel och snedsträvan .
2 svar · 848 läst
·
A
Anemon86: [citat] Cykelskjull som vi har bygt. Ej isolerat. Har gjort som ett stalladörr typ med ett Z på baksidan
2 svar · 647 läst
·
Mazen
Mazen: Efter att ha konsulterat Svenkt Trä igen så blev beslutet 145 x 45 både som hammarband och takbalk, med en beräknd nedböjning på under 3 mm så borde det hålla även för några decimeter blötsnö ....
1 svar · 865 läst
·
Z
z_bumbi: Du kan kolla igenom standardplåtarna för fönster, dörrar, tsk etc och se om mågot passar för ändamålet.
3 svar · 2,1k läst
namnbyte
namnbyte: [citat] Ja precis, finns i rullar om typ 20 meter, 5cm bred gul remsa. Kan rekommendera biltemas trästickor för att peta in det med Lyfta golvet så du kommer ner i bjälklaget, eller göra det underifrån från källaren om möjligt. Kanske lite mer klabb, men så blir inte boytan påverkad åtminstone
6 svar · 1,7k läst
·
S
Anonymiserad 618974: [citat] Härligt, snyggt jobbat! Tigersåg mellan skiva och regel, kapa skruven. Inte gipset! :) Funkar fint när dörr- och fönsterkarmar, brädgolv och dylikt ska rivas.
4 svar · 2,7k läst
·
Kashew
Kashew: [citat] Jag är inne på att bygga en pergola med sadeltak. Kan du förklara vad du menar med diagonalerna? Gärna rita ovan på bilden eller på papper om du har tid 🙏
4 svar · 7,6k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Fibo-skivan är tillräckligt stabil för ett badrumsskåp på 10 kg. Är det gjort enligt monteringsanvisningarna så har du ytterligare 15 mm plywoodskiva bakom.
3 svar · 889 läst
ricebridge
ricebridge: Ja 10 cm kan det väl säkert röra sig i ett svårt jordbävningsdrabbat område, men knappast på svensk berggrund. Ta ett nytt snack med utföraren på temat göromgörrätt.
1 svar · 992 läst
·
Stefan N
Stefan N: Dom funkar utmärkt.
3 svar · 2,0k läst
K
KAMT: [citat] Fint! Tusen tack!
7 svar · 1,6k läst
Felix Björkeson
Felix Björkeson: Ok, så jag antar att de 100 mm långa skruvarna jag har provat med är för långa och då går den gängade delen av skruven genom läkten?
2 svar · 1,2k läst
Z
zingo: [citat] Öppning 54 bred, 32 hög Kupol 130 ytterdiameter, 97 inner. Skorsten 40 bred, 30 hög men ska bygga på den till 50-60 så småningom.
22 svar · 17,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.