B
Håller på att bygga ett hörnskafferi där jag just nu ska montera hyllor. Vill om det går sätta upp hyllor utan att behöva ha konsoller under som kan vara i vägen. Det blir ett hörn där ena hyllplanet vilar på stöd i båda kortändar och där jag tänker att den anslutande hyllan ska vila på det tidigare nämnda hyllplanet. Finns det någon typ av hållare för hyllplanet som jag skulle kunna använda som gör att man kilar fast en hylla mot en annan? Alternativ som jag ser är att fästa ett plattjärn i underkant, men då lägga ju all vikt på skruvarna vilket jag antar inte är bra.

Någon som gjort liknande och har en lösning?

• Hörnskafferi under konstruktion med pågående montering av trähyllor och verktyg på hyllplanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20240512_155701850.jpg
    Skapa konto
  • Trähörn med osynligt fäste av hyllor som vilar på stöd i ett hörnskafferi under konstruktion.
    Skapa konto
Hade jag byggt skafferi själv hade jag nog gjort det enkelt för mig och bara satt hyllplan på respektive långsida och fäst i kortsidorna, ungefär som du redan gjort. Sedan varannat hyllplan vilket visserligen leder till att det blir lägre höjd i hörnet.

Nästa idé om du vill ha hyllplan som går över hörnet, men undvika konsoller är att ta plattjärn som du tänker, men fräsa in i 45 graders vinkel. Då får du inget som sticker ner, samtidigt som ytterkanterna på plattjärnen vilar på dina bitar som är skruvade i väggen.

Hörnet av ett träskafferi med hyllplan stödda av plattjärn inmarkerade i orange.
Skapa konto

Behöver väl inte fräsas in heller egentligen då de inte bygger så mycket, men tycker att plattjärn är ganska fult när det är trä i övrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.