Lånade en bild från nätet. Håller på att bygga ett sadeltak över altanen.

Några funderingar och undrar om någon vänlig själ kunde sprida lite ljus runt dem.

Har snickrat rätt mycket genom åren, men aldrig egentligen tänkt på vad alla saker kallas på fackspråk. Dessutom har jag märkt när man googlar att ”kärt barn, många namn”.

Vad kallar man den bärlina som pilen pekar på? Och även de som sitter ut från väggen i samma höjd?

Och vilken höjd (undersida) bör man sätta den på om man i framtiden kanske vill glasa in altanen. Är 200 cm för lågt? Eller ska man sätta mer sömsmån. Till en början tänkte vi ha öppet. Jag tänker standardmått på karmar. Vill slippa specialbeställning. En dörr bygger ju även på golvet tänkte jag och då blir som jag tänker 200 cm för lågt. Detta är den största nöten ärligt talat att knäcka.

Hur fäster man takreglarna i bärlinan i nock om man bygga som på bilden. Eller är det någon fördel att lägga den ovanpå. Vill egentligen ha så låg bygghöjd som möjligt men ändå så högt i tak det går. Svårt beskriva i text. Takvinkel blir ca 22 grader.

Skål på er i vårhettan. Håller banne mig på svettas bort.

//Erber :beer::D

• Träkonstruktion av ett sadeltak med en pil som pekar på bärlinan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om den markerade balken har något namn. Eftersom taket har en nockbalk behövs den egentligen inte. Stolpen som nockbalken vilar på kan lika väl gå hela vägen upp. Balkarna på sidorna kan sägas vara varianter på hammarband. Däremot är konstruktionen på bilden inte stabil. Eftersom det inte finns några sidoväggar, krävs diagonaler (helst i takhalvornas plan) så att stolparna blir fixerade upptill.

Standardmåttet för fri öppningshöjd för dörrar brukar vara 210 cm. Eftersom du skall ha glaspartier senare rekommenderar jag att du kollar måtten på sådana på någon tillverkares hemsida. T.ex. Willab gardens.

• Gilla
erber
  • Laddar…
Bilden är Skånska Byggvarors stomme du kan köpa som paket. Den ska byggas fast i gaveln på ena sidan. Och någon annan stabiliserande regel finns ej. :cool:

Om den byggs fast i bakre gaveln blir den stabiliserad i djupled. Den främre gaveln är däremot fortfarande inte stabil eftersom det är meningen att taket skall vara ett glastak av någon form. Det behövs fortfarande diagonaler. Det räcker med en om den ligger vågrätt från ett innerhörn till ett ytterhörn. Lägger man dem i takets plan, vilket blir snyggare, behövs minst två.

J justusandersson skrev:
Jag vet inte om den markerade balken har något namn. Eftersom taket har en nockbalk behövs den egentligen inte. Stolpen som nockbalken vilar på kan lika väl gå hela vägen upp. Balkarna på sidorna kan sägas vara varianter på hammarband. Däremot är konstruktionen på bilden inte stabil. Eftersom det inte finns några sidoväggar, krävs diagonaler (helst i takhalvornas plan) så att stolparna blir fixerade upptill.

Standardmåttet för fri öppningshöjd för dörrar brukar vara 210 cm. Eftersom du skall ha glaspartier senare rekommenderar jag att du kollar måtten på sådana på någon tillverkares hemsida. T.ex. Willab gardens.
Jag är inne på att bygga en pergola med sadeltak. Kan du förklara vad du menar med diagonalerna? Gärna rita ovan på bilden eller på papper om du har tid 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.