G
Göran Palm1: Främsta anledningen till att lägga kärnsidan upp är att torksprickorna är färre och mindre på den sidan. Ju längre från stockens mittpunkt ju större blir sprickorna Göran Palm byggingenjör och besiktningsman och skogstekniker.
14 svar · 20,5k läst
·
D
drömmenomlandet: Kör med fransk träskruv, 3wt och skruvar bort inför vintern. Har fungerat 3 år iaf och den sitter fast när man skruvar i samma hål. Tanken var att när det inte längre går så byter man brädan. I ditt fall kan du göra så och när det blir dåligt så höjer du upp en nivå. Dvs en fyrkant (valfritt material) som du slår ner "insticksmutter" i. Sedan en bult ovanifrån
19 svar · 7,2k läst
·
S
Spikrätaren: Man skulle helst ha underarmens förlängda mått för att få yttertriangeln. Men grovräkna man med sinus blir g1 knappt 161, höjden vid 20 grader blir då 55cm.
1 svar · 1,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Behövs int.
1 svar · 656 läst
H
Haz6909: Hejsan Snözon 2.5 Bifogar teknisk beskrivning samt diverse ritiningar där måtten framgår.
2 svar · 812 läst
·
J
jahallåja: Geggamojan funkade bra, fyllde ut glappet runt stängerna och stabiliserade dem. [bild] [bild] Tyvärr vinglade själva plattan på fästet ändå, eftersom den inte hade direkt kontakt med marken (vilket jag kanske borde ha räknat ut att den skulle ha). Men med lite grus och en stenplatta under metallplattan så minskade även detta vick till en acceptabel nivå.
3 svar · 899 läst
·
D
Derbyboy: Kan värmen bli ett problem, tänker på solkurvor
27 svar · 2,5k läst
·
RoTe
RoTe: Ser väl ut som någon form av träfiberskiva? Det är inte raketforskning, du har säkert någon skruv hemma du kan testa att skruva i bredvid där kablarna går ut till taklampan, så att hålet kommer döljas av lampan sedan. Funkar skruven där så har du en vinnare.
1 svar · 1,7k läst
·
T
Tompafix: Så här menar jag [MEDIA=youtube]uAOwsKlwteg[/MEDIA]
3 svar · 2,3k läst
·
H
hempularen: För mig har stenarna suttit fast tillräckligt för att fungera som kantsten till rabatter. Sitter som berg. Är det en kant man tänker köra över så bör man kanske optimera hållfastheten bättre.
6 svar · 1,9k läst
ricebridge
ricebridge: När den ska tas bort — ärligt talat, den dagen den sorgen. Bygg så att det håller idag och i framtiden. Spika du från bägge hållen! Silikon vill man gärna ha i badrum ja. Se dock till att det är silikon avsett för våtrum eller utomhusbruk, så att det inte möglar, för det gör det annars.
1 svar · 1,0k läst
K
KR74: Håller på att bygga en kanotvagn av 20 mm rör (alla lämpliga hjul verkar vara konstruerade för 20 mm axel). https://www.clasohlson.com/se/p/40-7585 Någon som vet var man kan hitta T-röranslutningar för 20 mm rör som inte är för klumpiga, dyra och tunga? Makerpipe som används i videon finns bara i USA. Kipp har, men dyra och klumpiga i aluminium och tyvärr 18 mm i plastversionen.
0 svar · 635 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Det liknar väldigt mycket en gammal stolpe till järnvägsövergångar. Är det en sådan måste man gå in i "hörnen" med en klinga och kapa de 8 armeringsjärnen. Är det en sådan har jag 8kantiga klämfästen du kan få att skruva fast för att hänga något i. Är det hemgjutet stämmer inte det jag sagt och fästena kanske inte passar. /Workingclasshero
16 svar · 3,8k läst
·
S
Skånepåg: Hej, Efter ytterligare lite jakt i vintras efter ett lim för att limma ångspärren i mitt renoveringsobjekt, hittade jag Folielim på Jem&Fix av alla ställen(!), se bifogat foto. Detta lim har fungerat bra och ger en relativt stark fog mellan både ångspärr-ångspärr samt ångspärr-virke. Jag köpte på mig åtta tuber och passade på att fråga i kassan om de kunde se om produkten skulle
1 svar · 2,3k läst
·
J
jonaserik: [citat] Du får se vad du kan lägga för vattenfast fog mellan. Är det mycket till mellanrum.
12 svar · 1,7k läst
·
Kim Rosenqvist
Kim Rosenqvist: [citat] Tack, det räcker som råd för mig 👍
2 svar · 788 läst
·
H
Hosseal: [citat] Vad kan vara storleken på reglerna, räcker med 95x45..ska de vara stående eller liggande på gamla taket?
8 svar · 31,7k läst
·
j.tuovinen
j.tuovinen: Hej. Vi planerar för att lägga ny trall på altanen och då vi har en stor altan på 50 kvm tar jag tacksamt emot tips på eventuella hemsidor där man kan köpa trallvirke billigt - dock inte på bekostnad av kvaliteten (hellre dyrt och bra än billigt och dåligt). Jag har tidigare hört att det är betydligt billigare att importera trall från Polen, men i en del forum (även här) verkar
0 svar · 970 läst
A
Anton Hertzman: Hej, Jag har ett förvaringsutrymme som är tänkt att bli hönshus, i alla fall 3/4 delar av utrymmet. Undrar om någon har tips och idéer kring hur jag kan gå tillväga med väggar, eventuell isolering och med själva golvet som just nu består av jord. Har tyvärr bristande kompetens inom bygg/snickeri så tar tacksamt emot förslag. Tack på förhand. Mvh
0 svar · 946 läst
·
Z
Zeke_Varg: [citat] Hur högt har du i tak i källaren? Jag som har 220cm har gjort kabelrännor i taket. Att sänka är inte ett alternativ för mig men jag har sällan sett källare med så högt i tak att jag sett det estetiska att hellre gömma rör/kablar med sänkt tak. [bild] [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det är notoriskt ömtåligt och jag tänker att det är snön från branta taket som knäckt plåten och är det de så är väl det taket i princip förbrukat då det bara kan bli sämre och sämre. Det branta taket har bättre förutsättningar men det är ju knappast nytt så att säga.
7 svar · 1,8k läst
·
V
Villläramer: [citat] Tack för svar, blir 6 mm.
8 svar · 1,3k läst
B
Byggarn Bob: [citat] Vilken legend du är, har clasohlson bara runt hörnet, och de vara ha det i butik.
3 svar · 1,5k läst
·
T
tergo: [citat] T-panel https://www.byggahus.se/forum/threads/vet-nagon-vad-denna-typ-av-panel-heter-och-om-den-gar-att-koepa-idag.259808/
16 svar · 3,1k läst
laserorm
laserorm: [citat] Tack! Använde multiverktyget och gjorde små snitt i dosan, sen va det enkelt att bända ut med skruvmejsel.
2 svar · 1,3k läst
·
J
John Karlsson: Vinkelslip i det här fallet, lättbetongen spricker nog för lätt för att banka och slå av dom.
1 svar · 861 läst
Bo arnold
Bo arnold: Måla inte med båtlack kan nog förstöra frigoliten färg med lösningsmedel skall undvikas måla med en vattenburen snickerifärg den skadar inte frigoliten
1 svar · 744 läst
S
sinuslinus: [citat] Nä, det blir samma problem om man försöker limma ihop två stycken målade träbitar.
5 svar · 1,6k läst
·
Muthai
Muthai: Lyfter upp denna tråd lite. Jag vill fästa en segelduk i en putsad lättbetongstomme (ovanför glaspartiet). Vad rekommenderas för infästning då?
6 svar · 1,7k läst
·
J
Joellernej: Så här såg den ut 1965 :-)
9 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.