Jag får väl nu anse att mitt pizzaugnsprojekt är klart och att det är dags att gå vidare i livet 😄
Den kupolformade ugnen är byggd av fasat eldfast tegel och tunna fogar som gör att den i princip bär sig själv. Hela konstruktioner med betongplattor, murblock och kupol väger c:a 3,5 ton och tog ungefär 180 timmar att bygga till en totalkostnad av c:a 27.000 kronor. Ja, det blir dyra pizzor men ser bygget mest som ett trevligt inslag i livsmiljön 😅
Har fotat alla moment och gjort en Youtube-film med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, vilka inköp jag gjorde och hur lång tid varje moment tog. Den finns här:
Kanske inspirerar detta någon och hjälper någon att komma vidare med ett eget ugnprojekt 🍕
Den kupolformade ugnen är byggd av fasat eldfast tegel och tunna fogar som gör att den i princip bär sig själv. Hela konstruktioner med betongplattor, murblock och kupol väger c:a 3,5 ton och tog ungefär 180 timmar att bygga till en totalkostnad av c:a 27.000 kronor. Ja, det blir dyra pizzor men ser bygget mest som ett trevligt inslag i livsmiljön 😅
Har fotat alla moment och gjort en Youtube-film med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, vilka inköp jag gjorde och hur lång tid varje moment tog. Den finns här:
Kanske inspirerar detta någon och hjälper någon att komma vidare med ett eget ugnprojekt 🍕
Tack 😊 De eldfasta stenarna kostade 35 kr/st och jag behövde 250 så det blev en tredjedel av kostnaden. Sen valde jag inte de billigaste klinkerplattorna (måste ju även vara frostsäkra). De kostade ungefär 2500 med frakt. Det eldfasta bruket var också dyrt, 3000 kr. Kanske borde dra av det på den faktiska kostnaden, eftersom jag aldrig behövde det.P Posselosse skrev:
Resten av kostnaderna har "bara tickat på".
Bravissimo, vilken ugn 👍 👍Z zingo skrev:Jag får väl nu anse att mitt pizzaugnsprojekt är klart och att det är dags att gå vidare i livet 😄
Har fotat alla moment och gjort en Youtube-film med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, vilka inköp jag gjorde och hur lång tid varje moment tog. Den finns här: [media]
Vilket otroligt arbete du lagt ner på ugnen (och den utförliga videon)…din Pappa måste le ifrån Pizza himlen😉
Kommer du baka bröd samt tillaga andra rätter i ugnen också?? Ser fram emot videos på detta😀
Tack!Roga1337 skrev:
Ja, det blev ett gediget projekt men det var hela tiden tillfredsställande eftersom kändes som något som var på väg att bli bestående.
Det är ju en omständlig procedur varje gång man ska baka i ugnen så det kommer ju inte bli varje vecka. Men visst ska jag börja experimentera med degar och annat när andan faller på 😊 Återkommer när jag börjar bli varm i kläderna.
Och bygget var aldrig tänkt att bli ett nytt kapitel i matlagningen utan i huvudsak ett gediget monument som man även kan ha till annat 😌
Tack 😁Totte_S skrev:
Det tog 150 timmar om jag räknar bort kupolbygget med fel bruk som jag fick göra om. En van byggare gör det säkert snabbare 😅
Jag är imponerad.
Jag har en fundering, hur kom du på att det var fel bruk? Vad gick snett? Och en annan sak: vad är rätt bruk?
Jag har en fundering, hur kom du på att det var fel bruk? Vad gick snett? Och en annan sak: vad är rätt bruk?
Tack!H Hakimannen76 skrev:
Det var enkelt. Stenarna fäste inte mot varandra. Ett samtal med leverantören klargjorde också att eldfast bruk bara ska användas när stenar ska fogas horisontellt ovanpå varandra och med bruk i de vertikala fogarna. Att försöka bygga ett valv med eldfast bruk är alltså ingen bra ide. Det bränner oerhört långsamt och blir inga starka fogar eller inga alls.
Vill påstå att det ännu inte finns någon som med säkerhet ved vad som är helt rätt bruk, eftersom det inte finns så många ugnar i vårt land som använts utomhus många säsonger med stora temperaturvariationer (från -20 till +400).
Men det finns en blandning som kallas ”homebrew” (hembränt) som amerikaner använt och som verkar fungera bra. Det finns några varianter på den och den jag valde att använda var:
4-5 delar sandlådesand (Byggmax/Jula)
1 del släckt kalk (Granngården)
1 del cement (Byggmax)
1 del kakelugnslera (Sunda byggvaror)
Inom parentes har jag skrivit de leverantörer där jag hittade lägsta pris. Svårt att ens få tag på kakelugnslera.
Det finns även en del leverantörer som påstår sig ha färdiga blandningar som ska fungera. Men jag ringde runt en hel del och pratade med företagens ”experter” som alla verkade väldigt osäkra just för att det finns för lite erfarenhet.
Det som är bra med ”homebrew” är att den faktiskt fungerade utmärkt att mura med och att den var väldigt mycket billigare (en femtedel så dyr) som de färdiga specialblandingarna som kanske inte ens fungerar. Nu återstår att se hur den klarar eldning och kalla vintrar.
Uppskattar ditt svar. Än en gång, jag är mycket imponerad av ditt bygge. Sedan, tänker jag, att den typen av ugn egentligen hör hemma i Sverige. Det är ju skillnad i klimat mellan Italien och Sverige. Oavsett så funderar jag på att bygga nåt i stil med vad du har gjort. Pizza är ju supergott. Jag har ätit många pizzor, så det är ett stort intressse.Z zingo skrev:Tack!
Det var enkelt. Stenarna fäste inte mot varandra. Ett samtal med leverantören klargjorde också att eldfast bruk bara ska användas när stenar ska fogas horisontellt ovanpå varandra och med bruk i de vertikala fogarna. Att försöka bygga ett valv med eldfast bruk är alltså ingen bra ide. Det bränner oerhört långsamt och blir inga starka fogar eller inga alls.
Vill påstå att det ännu inte finns någon som med säkerhet ved vad som är helt rätt bruk, eftersom det inte finns så många ugnar i vårt land som använts utomhus många säsonger med stora temperaturvariationer (från -20 till +400).
Men det finns en blandning som kallas ”homebrew” (hembränt) som amerikaner använt och som verkar fungera bra. Det finns några varianter på den och den jag valde att använda var:
4-5 delar sandlådesand (Byggmax/Jula)
1 del släckt kalk (Granngården)
1 del cement (Byggmax)
1 del kakelugnslera (Sunda byggvaror)
Inom parentes har jag skrivit de leverantörer där jag hittade lägsta pris. Svårt att ens få tag på kakelugnslera.
Det finns även en del leverantörer som påstår sig ha färdiga blandningar som ska fungera. Men jag ringde runt en hel del och pratade med företagens ”experter” som alla verkade väldigt osäkra just för att det finns för lite erfarenhet.
Det som är bra med ”homebrew” är att den faktiskt fungerade utmärkt att mura med och att den var väldigt mycket billigare (en femtedel så dyr) som de färdiga specialblandingarna som kanske inte ens fungerar. Nu återstår att se hur den klarar eldning och kalla vintrar.
Mvh Jonas
Trevligt. Tack igen.H Hakimannen76 skrev:Uppskattar ditt svar. Än en gång, jag är mycket imponerad av ditt bygge. Sedan, tänker jag, att den typen av ugn egentligen hör hemma i Sverige. Det är ju skillnad i klimat mellan Italien och Sverige. Oavsett så funderar jag på att bygga nåt i stil med vad du har gjort. Pizza är ju supergott. Jag har ätit många pizzor, så det är ett stort intressse.
Mvh Jonas
Återkom gärna med fler frågor. Och om du inte bor långt från Västsverige kanske du har vägarna förbi för ett studiebesök 😁
Gran och fur innehåller för mycket syra och sliter snabbare på murbruket. Dessutom bildar det ingen nämnvärd glödbädd eftersom det brinner så snabbt. Därför passar t.ex björk bättre precis som i vanliga ugnar och kaminer.H Hakimannen76 skrev: