U
Hej!

Min första tråd här på forumet.

I min källare räcker det man knackar på taket så faller det ner spån från isoleringen i bjälklaget.
Det är lagt gammal tidningspapper och papp (tror jag) för att förhindra detta men det har försvunnit på en hel del ställen.

Jag började igår foga igen dessa springor med vanlig byggfog för att få stopp på detta. Jag kom dock på idag att kanske gör jag fel här och att det kanske behöver vara dessa springor för att bjälklaget skall kunna "andas" och att jag nu stänger in fukt när jag fogar.

Tilläggas är att det var för höga värden på luftfuktigheten i källare när jag flyttade in men det har stått på en avfuktare konstant i ett års tid och hållit denna på 50-55 %.

På bifogad bild har jag fogat till höger och till vänster är hur det såg ut innan.

Vad säger ni kunniga på detta forum om detta?

• Källartak med träbjälkar där byggfog använts för att fylla springor till höger, och oupptäckt del till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bnilsson
  • Laddar…
Häfta upp ångbroms istället, borde bli billigare och gå snabbare.

U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Häfta upp ångbroms istället, borde bli billigare och gå snabbare.
Hej och tack för input.

Alltså mitt syfte är att förhindra att spånet faller ur bjälklaget. Dels för att det är tjötigt att få sig en spåndusch så fort man råkar nudda taket och dels att jag tänker att det är väl bäst om så mycket spån som möjligt får ligga kvar ovanför brädorna där det är tänkt att det skall vara.

Jag föreställer mig att om jag skulle häfta upp någon typ av duk skulle bara spånet falla ner på den och bilda massa spånfyllda "påsar" i taket.

Eller tänker jag fel kanske?

namnbyte
Hade drevat för att lösa det akuta, men försökt lyfta golven och lösa det permanent på sikt. Dvs återställa så som det byggdes

U User573 skrev:
Hej och tack för input.

Alltså mitt syfte är att förhindra att spånet faller ur bjälklaget. Dels för att det är tjötigt att få sig en spåndusch så fort man råkar nudda taket och dels att jag tänker att det är väl bäst om så mycket spån som möjligt får ligga kvar ovanför brädorna där det är tänkt att det skall vara.

Jag föreställer mig att om jag skulle häfta upp någon typ av duk skulle bara spånet falla ner på den och bilda massa spånfyllda "påsar" i taket.

Eller tänker jag fel kanske?
Du kan spänna upp det, häfta fast mot innertaket.

U
namnbyte namnbyte skrev:
Hade drevat för att lösa det akuta, men försökt lyfta golven och lösa det permanent på sikt. Dvs återställa så som det byggdes
Hej och tack för input.

Med samma isolering som man drevar runt fönster då antar jag?

Med lyfta golven menar du att riva upp golvet på våningen över ända tills man kan se ner i källaren?

namnbyte
U User573 skrev:
Hej och tack för input.

Med samma isolering som man drevar runt fönster då antar jag?

Med lyfta golven menar du att riva upp golvet på våningen över ända tills man kan se ner i källaren?
Ja precis, finns i rullar om typ 20 meter, 5cm bred gul remsa. Kan rekommendera biltemas trästickor för att peta in det med

Lyfta golvet så du kommer ner i bjälklaget, eller göra det underifrån från källaren om möjligt. Kanske lite mer klabb, men så blir inte boytan påverkad åtminstone

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.