D
dahmar: [citat] Tack! Ja, du är säkert på rätt spår för i efterhand verkar det klart vettigare att få ner själva stolpen en bit också. Dock är det, trots sättet jag gjorde på, inte mycket marginal för att få rum med själva staketet på stolpens höjd så den hade inte gått att köra ner i marken allt för långt. Tror jag lyckades rädda situationen. Borrade två hål i botten på
3 svar · 1,2k läst
·
Matti_75
Matti_75: [bild] Adjufix har lösningar för det mesta
9 svar · 1,3k läst
·
G
Gunnar Johansson69: [citat] Snyggt, så här i efterhand skulle jag också bytt mer panel. Framförallt ovanför fönstren där jag satte plåt, hade sparat minst en arbetsdag. Men snål som man är… I år skall jag ta östfasaden. Ställning hyrd till v29…sedan skall jag aldrig mer byta panel!
10 svar · 8,3k läst
·
K
Anonymiserad 618974: Häng upp en tavla. Löst. Pronto.
2 svar · 3,9k läst
·
C
cpalm: Det går utmärkt att bara putsa om det som är dåligt. Det finns så klart en gräns där det inte lönar sig, men är det bara mindre partier så... Huruvida det blir fult eller inte hänger så klart på handlaget, svårighetsgraden, vad du använder för färg och hur petig du är. Är det slätputsat och plant är det ganska lätt att få det "osynligt". Är det t.ex. kvastat är det
1 svar · 1,8k läst
J
Anonymiserad 405730: Man grovskurar den eller borstar med en borste med hårdare strån..
1 svar · 841 läst
P
PHAS: Hej! Jag planerar att bygga en brygga ovanpå en gammal stenpir nu i sommar. Stället ligger norr om Gävle i en skyddad vik men det kan bli ganska tuff is. Det är lite speciella förutsättningar att bygga på men min avsikt är att nyttja piren för att skydda mot isen. Vg se bild nedan. På ”hitsidan” är min plan att välja ut de största stenarna i botten, borra ned några
0 svar · 2,4k läst
·
A
Anonymiserad 405730: [citat] Ja med ändspontat får du minst spill och med det kan det löna sig mot att ha förskjutna skarvar på takstolarna rent ekonomiskt men det mest hållbara är skarv på takstol..
7 svar · 2,3k läst
·
D
durrhandtag: [citat] Tack för ditt svar!
2 svar · 1,0k läst
·
J
Anonymiserad 405730: Ja som ovanstående säger så duger det till innerväggar, jag hade lagt ned dom innanför gipsen.. På tak och golv duger/håller dom inte..
2 svar · 906 läst
K
Kriss Marc: Det ser ut som kröken till utloppet är högre än diskmaskinen slang. Äntra så att dismakinsslangen blir högre och utloppet blir lägre (den andra kröken tas bort och endast 90° in i väggen används)
7 svar · 2,1k läst
N
naikon: [citat] Hmm vilket inlägg syftar du på? Ja om det behöver sitta en list eller inte... ja du inte en aning. Är ingen byggingenjör på långa vägar haha. Men den skyddar väl från att det regnar in? Samt att porten hakar i ett hål i tröskeln [citat] Ålrajt. Ja det är väl bättre att få det gjort korrekt. Känns fortfarande sjukt läskigt att hugga sönder sitt hus haha. Synd att det
24 svar · 3,1k läst
·
B
bergquist: Tack så mycket, då kör jag 15 cm så har jag gått och väl så jag klarar mig när det ligger Centrerat
5 svar · 842 läst
perBertilOlsson
perBertilOlsson: [citat] [citat] Hej Är ju fantastiskt att det finns 1 i alla fall som har modohus, så att jag kan chansa och skicka en fråga.. Är ju miin exfru som har huset men jag hjälper henne så gott jag kan och nu är lådskåpet, med bla bestickslådan, som sitter bredvid diskbänken helt utslitet, kan tänka mig att erat också har varit det. Har du någon aning om var man kan finna sådant skåp?
6 svar · 3,7k läst
·
K
Anonymiserad 405730: [citat] Kopparn sållar ut sig självt i privata villor blir det färre och färre som har råd att välja det, men i alla kulturhistoriska byggnader kommer den att finnas kvar av självklara själ..
13 svar · 2,9k läst
·
Fredrik_D
Fredrik_D: Jag har gjutit en bänkskiva i betong och hålet för klotgrillen blev inte perfekt jämt överallt så jag skulle behöva slipa ner det. Någon som har nått bra tips på lämpligt verktyg att använda för detta? En vanlig diamantrondell känns inte optimal sett till att det inte handlar om en plan yta här utan en böjd..
0 svar · 822 läst
A
AG A: [citat] Att ta bort regeln, kräver ingen bygganmälan. Du kan även ta bort regeln som sitter ihop med pelaren. Nu har jag inte sett någon ritning på huset. Men, med hänsyn till balkens, tjocklek, måste jag tyvärr säga att det nog är praktiskt omöjligt att ta bort pelaren. Enda sättet, vore som sagts, en kraftigare balk. Men tyvärr skulle den bli för grov. Det skulle först och
66 svar · 6,7k läst
·
B
Beaam: [citat] Tack så mycket! 😊Jag ska prova det och berätta hur det går.
11 svar · 6,1k läst
·
M
Mgns L: [citat] Aha, förstår. Tack för hjälpen o engagemanget.
15 svar · 3,4k läst
·
O
ohlgren: Skall installera en Nordpeis Monaco. Behöver bygga upp en sockel så att kaminen får ett plant underlag. (Kaminen skall stå med centrum över kanten på ett trappsteg). Hålet i golvet längst in mot väggen skall användas till tilluft. Min plan är att bygga upp en sockel av lättbetongblock, som jag sedan klär med samma klinker som övriga golvet, på sidan och ovanpå. Själva eldstaden
0 svar · 899 läst
·
J_P_K
J_P_K: [citat] Det är torrt vid besiktningstillfället men luktar mögel i ett hörn. Oklart om det är dränerat. Oklart om färg sitter kvar på väggar eller har genomsläpp som antyder på fukt. Det är lite väl mycket x-faktorer som är svåra att ge några bra råd på. Och det är lite skralt med information i övrigt om vad ni har för tankar med huset, ambitioner och vad det har för behov
11 svar · 2,7k läst
E
E.Gronlund: Som nybliven husägare är renoveringsideérna många likaså frågorna hur idéerna förverkligas. Jag planerar att byta kamin i huset (från 82) då den gjort sitt. Har kikat på en ny men säljaren i butiken tyckte att jag borde byta röret i skorsten också. Helt plötsligt kändes allt som ett stort projekt men det kanske är vanligt att byta ut vid kaminbyte? Mina funderingar (om det bör
0 svar · 1,5k läst
K
kattkraken: Kap/gersåg. Lät panelbrädan gå ut över kanten, drog streck med penna för att hitta lutning, och ställde sedan in kapen. 4 av 5 brädor var samma vinkel, ca. 7 grader. 1 av 5 var något annat, allt från 5-9 grader. Tänk över vilken sida du vill ha den snedsågade panelen synlig, och vilken där ändträet ska synas. Det ger ett lite annat intryck att ha skarvningen synlig. Finlir... men
12 svar · 17,2k läst
·
P
Pistol: Hej, Ska bygga en ny pergola på min befintliga betongplatta. Tidigare har det stått 115x115 limträpelare på stolpfötter. Min nya pergola ska ha 56x225 limträbalkar som pelare. Men hur gör jag en dold snygg infästning i pelaren/betongen?
0 svar · 1,2k läst
S
superlim: Ja klackfoder låter som en bra lösning. Ett extra lager gips, hur mycket gör det för ljudisolering?
7 svar · 1,6k läst
S
SaaraK: Hej! Har köpt ett hus från 1946 och i taket är det någon slags struktur som vi gärna vill få bort, är det någon som vet vad detta är och hur vi får bort det?
0 svar · 655 läst
·
L
luckmålare: Har ett uthus på tomten där tanken är att bygga en mindre lägenhet, idag är det torpagrund. Huset står på stenblock så helt öppet runt om. Tanken är att tilläggsisolera, byta fönster panel osv. Det finns även ett rum där det är gjutetgolv för hydropressen och inkommande vatten. Finns en unken doft i det rummet, intill finns ett rum som varit en gammal bar. Där är det vanligt
0 svar · 511 läst
eriobe
eriobe: [citat] Jag putsade och målade med silikatfärg
2 svar · 2,4k läst
A
Amatören_Österlen: Hej. Hur gick det för dig? Sitter lite med samma situation just nu och hade vart spännande att se hur du gjorde
1 svar · 2,3k läst
·
R
RuneB2: Hej! Påbörjade att riva en vägg. I efterhand kanske vi gick fel tillväga? Sitter som fa.... redigt spikat med grova spikar. Se bara årsringarna på 70 reglarna.... Vill ju ogärna sabba parketten. Vissa spikar gick att dra ut med spikutdragare. Ska jag gå så nära jag kan med tigersåg för att slå ut kottlingar tex 70tals hus, väggen var inte bärande.
0 svar · 719 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.