Jag har en ca 7cm tjock karm (2m hö) i furu som jag vill förankra i lättbetong. Gjorde tidigare ett försök med en annan karm med förborrade hål (4st) m plugg, men märkte att två av de långa skruvarna kanske inte tog ordentligt. Nu ska jag göra nästa karm, och funderar på att tillfälligt fixera karmen, borra igenom karm och ca 5cm in i lättbetong, för att sedan föra in någon kombinerad plugg och skruv. Någon med förslag på smutt lösning/tillvägagångssätt då jag inte gjort detta moment förut?
(Jag fruktar att jag inte får för många försök att borra hål i lättbetongen pga dess känslighet)
(Jag fruktar att jag inte får för många försök att borra hål i lättbetongen pga dess känslighet)
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Det finns skruv avsedd för lättbetong, Leca-block som sitter som berget utan plugg. Ingen förborrning, bara att skruva dit med ett bestämt tryck på skruvdragaren (noga att inte överdra infästningen dock, då släpper det).
PS. Du skriver att skruvarna bara går in 5 cm i lättbetongen, det låter klent för att fästa in en 7 cm tjock regel. Är det något som hindrar att du kör med skruv som går åtminstone 10 cm in i lättbetongen?
PS. Du skriver att skruvarna bara går in 5 cm i lättbetongen, det låter klent för att fästa in en 7 cm tjock regel. Är det något som hindrar att du kör med skruv som går åtminstone 10 cm in i lättbetongen?
Helt rätt men vet du om det finns såpass smala så att man tex. Kan använda dom i adjufixen?H Harald Blåtumme skrev:
Produkter som diskuteras: "adjufixen"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Nej är det adjufix-skruvar så får du kolla om det finns varianter avsedda för lättbetong, de borde vara avsevärt längre och grövre för att funka i lättbetong i sig själva utan plugg eller kemankare. Jag har ingen erfarenhet av att använda karmskruv i lättbetong så jag får passa på den frågan.
Har fäst en snarlik karm i våra 70mm siporex-väggar i garaget. Borra, blåsa ur dammet, fyll med grovspackel, tryck i valfri plugg och låt torka ordentligt. Dra sedan i skruven, kommer sitta så in i helsike.
Har även lyckats dra en 45x70-ostbåge rät mot väggen på samma sätt
Har även lyckats dra en 45x70-ostbåge rät mot väggen på samma sätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden