Jag bygger nytt, men med stor del återbruk
Det kräver lite speciallösningar ibland dock…

Nu har jag fått 90 st spånskivor som är 340 cm långa och 41 cm breda. Vad de ursprungligen hade för syfte är okänt. Men 125 m2 gratis är ju trevligt.

Så, vad kan vara bästa användningsområdet?

1. Regla upp bjälklaget lite extra och använda som golvspån? Dock ospontant, som sagt. Men sättar jag reglar/kortlingar så att alla kanter kan skruvas så bör det väl funka?
Jag hade tänkt ha tjockare parkettgolv ovanpå.

Jag har iofs tänkt ha golvvärme och skulle kanske också kunna kapa till remsor och lägga ovanpå spånskivorna för att ha värmeslingor mellan?

2. Använda istället för råspont? Ursprungligen hade jag planerat att använda underlagsduk mellan plåttak och isolering. Även fast spånskivor inte är det bästa alternativet kanske, men bör det fungera?

3. Regla upp ett installationsskikt på insidan av ytterväggarna och använda skivorna på väggen och sedan gips?

4. Regla upp innerväggar med 45x45 cc 41-ish och använda skivorna stående (sedan med gips på. Alternativt regla upp cc 60 och montera skivorna liggande?

Vad tänker ni kreativa byggare som har mer erfarenhet?

Att styva upp väggarna under gipsen lär gå jättebra med dina spånskiveremsor.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Ja som ovanstående säger så duger det till innerväggar, jag hade lagt ned dom innanför gipsen..
På tak och golv duger/håller dom inte..

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.