Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 405730: Jag skulle skjuta dit dom med en dyckertpistol, skulle det behöva sitta bättre så kan man limma och skjuta fast dom..
MarcusRask: [citat] Hur gick det med detta? Har en liknande fråga nämligen.
stahre87: [citat] Utveckla gärna varför, vad det medför i längden som inte är bra ? :)
Hep: Titebond III är ett vitlim (som råkar vara lite beige) som har längre öppettid. Hur länge beror på ett antal faktorer, men de själva uppger runt 20 minuter.
AXS: Eller skär ut en mindre bit, sätt dit ny bit och borra nytt hål i den. 30x30cm borde räcka. Du kan lyxa med lite plyfa bakom skarven så håller det bra.
xxargs: Det var därför man har brandskyddstillsyn var 6, var 3 år och kanske ännu mer ofta beroende på hur ofta det eldas och hade putsen lossnat och rasat så var det automatiskt eldningsförbud tills det åtgärdas. Nu säger du att det kanske ändrats, men tidigare var putsningen en extra skyddsbarriär och indikator-lager som var relativt enkel att inspektera och var det större sprickor och
Ironside: Byggaren var på plats idag för inspektion. Till en början var det svårt att uppskatta skadorna och vad de grundade sig i. Men efter att ha knackat bort en del av fasaden fick man en hyfsat bra bild av problemet. Man tror att vatten läckt in från tröskeln på dörren ner på syllen och vidare ner i byggblocken (lekablock). När det blivit minusgrader har vattnet expanderat och sprängt
Leaff: [citat] Fäster det bra på bruk och puts? Borde då inte cement baserad "husfix" vara bättre?
Utsliten och utdömd: Används inte bultpistol på kreatur? Eller vad för bultpistol menar TS?
Snickarnisuråker: Jag vill också gärna veta hur det gick och vilka dimensioner du använde!
jonaserik: Det är blåsten som trycker in vattnet mot väggen, det gäller att det är tätt mellan plåt och taktäckning. Lika som med nockband som ligger under nockplåten på topp. Trappetsplåt eller pannor vid nocken på ett hus har en glipa som vatten kan blåsa in under.
Violina: Är nog så att ni har ett (begynnande) stopp i det där röret.. finns ju ingen sil eller nåt annat över, så har nog kommit med mycket skit genom åren.. Hade försökt få tag på någon som kan filma, alternativt tagit reda på vart röret går och spolat bakvägen
sblixten: Jag ringde och pratade med dem och de redogjorde för hur jag skulle göra. Om jag minns rätt så limmade jag bara i kanterna plus skruv var 30:e centimeter där det var möjligt. De var väldigt hjälpsamma och instruerade mig hur jag skulle göra. [bild] Edit: Markduken som jag la under gummimattan köpte jag från lokalt grustag.
cpalm: Vad menar ni med ättika? 12% "Ättiksprit" 24% Ättika 100% Ättiksyra ?
mickeforsberg: [citat] Ah okej! Ja, det väger ju en del och blir rätt högt om man ska vinkla upp det. Har nu spolat en hel del och ska se om det rinner bort.
MrMoody: Andra riktningen är 6m, där kommer det dock gå en vägg i mitten på underplanet och skulle kunna bygga in bärande reglar, därmed få ner spännvidden till 3m.
Joak: https://www.byggahus.se/forum/threads/skydda-gips-vid-garageportens-smyg.389380/
BirgitS: [citat] Treetex är en porös träfiberskiva: https://sv.wikipedia.org/wiki/Treetex
Skr: [citat] Se där, redan en förbättrad konstruktion, tack 👍
AG A: [citat] Det skulle varit om du använt någon riktigt tät plastfärg, isåfall. Det är dock inte att rekomendera.
Alexander HB: Gaffelankare har väl fördelen att de även säkrar mot lyftkrafter.
Aser: Vi bygger ut i två våningar men nuvarande får behålla sin 1-plan. Kan skicka våra fasadritningar om det kanske kan övertyga sambon? Jag hade inte varit bekväm med att utmana den redan förenklade konstruktionen som våran sommarstuga är med en till våning, men det är mer en magkänsla (det är ju rätt klena dimensioner vilket märks). Vi tänker att vi kan renovera, tilläggsisolera
Aser: [citat] Hej. Först hade vi kontakt med två av drakarna, men en svarade inte utan lovade och lovade. Den andra skickade en offert efter att vi stött på ett par månader eller så, men den var på något helt annat än vi bett om (platta på mark) för sjuka belopp. Fick tips av en snickare som pratat med en annan snickare som också visade sig vara konstruktör så vi fick ritningar på under
13th Marine: Källarväggarna behöver inte vara gjutna utan kan vara murade.
luksi1: Idag har vi ett bjälklag av lätt blåbetong som består av kassetter med ett spännvidd av ca 3m och 50cm bredd. Jag funderar på att ersätta dessa. Finns det betong kassetter som kan beställas till mått? Och som inte kräver en kran? Typ 100kg st.