luksi1
luksi1: Idag har vi ett bjälklag av lätt blåbetong som består av kassetter med ett spännvidd av ca 3m och 50cm bredd. Jag funderar på att ersätta dessa. Finns det betong kassetter som kan beställas till mått? Och som inte kräver en kran? Typ 100kg st.
0 svar · 725 läst
S
Sunesdotter: [citat] Ah, förstår. Var inne på det sistnämnda; spackling, spackelremsa och renoveringstapet på det. Tack snälla för snabb återkoppling.
4 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan1972: Jag tänkte mest på avsedd montageskruv som man ibland använder istället för franskskruv. Är lite högre spiral på dem så de gräver sig in bra i trät.
6 svar · 1,3k läst
·
S
Steppen: Tack! bra och enkel förklaring! fixade 4 hörn i en sovstuga (där varje vinkel är unik 🤪 ) mha denna metod, begränsat med verktyg och väldigt lite tid. Har iofs inte testat nån annan metod men denna funka grejt!
1 svar · 5,3k läst
·
ylven
ylven: Om de har gjort om fasaden så borde det inte vara en pågående fuktskada av den gamla fasaden iaf. Finns det dokumentation på hur de gjorde jobbet? Något annat som slår mig med den första bilden är att det ser liksom smutsigt ut vid taklisten och så. Antingen mycket luftföroreningar eller mögel pga fuktig inomhusluft som resultat på ev blockerade tilluftsventiler.
10 svar · 2,2k läst
·
G
Garmen: Ser att jag missat att svara, men kan vara bra för framtida sökningar. Det var asbest
2 svar · 2,1k läst
MarcusRask
MarcusRask: [citat] Ja jag menade 3,0 i huvudet. Inte 0,3
4 svar · 1,8k läst
·
N
neo11: Att man dra på en vända puts efter grundning, ofta 5-8 mm. Lite beroende på väggen, är något snett, så riktar man väggen med stockningen.
5 svar · 1,1k läst
·
F
fredus: Hej! Vi ska öppna upp en del av en vägg i våran lägenhet för att sätta upp en dörr. Väggen är inte bärande, är ca 10 cm tjock och består av slaggplattor (flerbostadshus byggt 1939 i Bromma i Stockholm). Det är 2,7 m i takhöjd. Det går en kabel till uttag utanpå väggen och jag ska undersöka om det finns någon annan el i väggen innan jag går loss på den. Enligt ritningarna
0 svar · 1,1k läst
G
Gabbe1: Jag tror att det är 8x90 som jag oftast använt. Det skadar ju inte med längre men min erfarenhet är att de sitter så grymt bra att det räcker med 90mm om det är 45mm reglar som ska fästas.
6 svar · 4,3k läst
·
O
Olaf3: Jag bygger ut husets souterrängvåning som nu kommer ligga i stort sett fri. Sulan ligger under mark på bägge kortsidor och ungefär 1 m högt och 3 m långt sträcka (av totalt 4 m) kommer ligga under marknivå på kortsidorna. Resten är ovan mark, liksom självklart bostadsvåningen ovanpå som jag också bygger ut. Tillbyggnaden på souterrängvåningen kommer vara inredd bostadsyta, sulan
0 svar · 992 läst
J
Johan Laurén: [citat] Hej Jakob. Jag har gjort exakt samma sak 😓 ser att det var ett tag sedan - hur löste du problemet tillslut? Mvh // Johan
2 svar · 1,3k läst
·
W
Anonymiserad 405730: [citat] Nej det ser jättebra ut..
6 svar · 1,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Du har ej svarat så jag får gissa mig till saker . Eller lossa frisen som hänger och montera stöd för fris (mycket korta reglar) Farligt om frisen ej har stöd under , om ngn trampar på den .
46 svar · 20,1k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Lättaste är att gå förbi, tänka att ”det där borde jag ta tag i” och sen göra så i 50 år framöver
2 svar · 1,5k läst
·
M
Malinelisabeth: Ja d måste d
3 svar · 1,0k läst
Fotografen
Fotografen: Jo, det där är en gammal masoniteskiva som möjligen varit lite fuktig nån gång. Den är ofarlig.
3 svar · 927 läst
·
G
Anonymiserad 405730: Kan vara Webers gullex B då den är 0-4mm i ballasten på den tiden, nu har dom ändrat den till 0-3mm Men gullex är ett enklare murbruk och kanske inte är lämpligast till putsning av en källare. Det var säkert enklare för utföraren att använda samma till murningen och putsningen.. Köp putsbruk B och slå i och borsta, först får du knacka rent skadorna ifrån lös puts..
1 svar · 1,2k läst
·
J49l
J49l: [citat] Ja, detta är helt klart att föredra. För mitt bygge var detta dock tyvärr inte en möjlighet, men kom också fram till att jag skulle ha gjort så om jag kunnat.
4 svar · 3,2k läst
·
M
Mjärn: Håller på att sätta ihop Ikeagarderob. Sen ska jag integrera garderoben inuti en vägg. Så jag ska sätta reglar, osb, gips. Reglarna ska sättas flytande på golvet. Är det något speciellt jag ska tänka på gällande skruvar i golv och tak? Alla tips är välkomna. Jag är en relativt okunnig hemmafixare :)
0 svar · 774 läst
·
M
Mjärn: Jag ska sätta ihop ikeagarderoberna och sedan bygga vägg runt om så att de blir integrerade i väggen. Vad ska jag tänka på när jag reglar upp? Jag ska sätta reglarna på flytande golv. Några speciella skruvar man ska ha? Tar emot alla tips! Ska sätta reglar, osb, gips.
0 svar · 831 läst
·
C
cpalm: [citat] Får anmäla en något avvikande åsikt här. Inte att det är ett direkt dåligt material, men det är inte 100% beständigt och bryts i en fuktig miljö med åren ner till smulor och "jord", lite som på bilden. Så på de ställen där man enkelt kan krafsa bort träulliten måste man laga i det innan det går att putsa på det. Jag har rensat och fyllt i med "hemgjord" träullit -
10 svar · 6,7k läst
·
A
Anonymiserad 405730: [citat] Inte vanligt spackel utan gipsbruk eller något annat spackel som är gjort för grovfyllning..
1 svar · 1,0k läst
surris
surris: [citat] Nej du behöver 120 för att du ska ha reglar att skruva i överallt.
3 svar · 1,4k läst
·
F
FinneVirta: Hej! Skulle vilja täta igen ett ventilationshål som gått in i vårt gamla köksskåp/skafferi. Vi ska göra om köket och den ventilationen kommer inte att vara till någon nytta längre.Jag har täckt trycka in lite isolering där och sen gipsa igen hela väggen. - Bör jag täta med något först, typ fogskum? Eller räcker det med isoleringen?
0 svar · 1,0k läst
·
melanger
melanger: Tips mottages tacksamt på bra konstruktör i södra Stockholm! @Appendix du får gärna skicka din kontakt även om det var i norra sthlm och ett par år sedan.. :)
123 svar · 79,3k läst
·
V
Vardagsrum: Det kan vara svårt att avgöra vad det är för typ av puts.. Om man inte är murare dvs 🙂 Kalkputs beter sig lite som du skriver, den går i princip att smula sönder mellan fingrarna. Men det kan ju vittrad kc-puts också göra.. Du kan prova att bryta loss en bit och lägga i syra (t.ex ättika) och se vad som sker. Är det kalk borde den lösas upp och bubbla.
3 svar · 2,6k läst
·
M
MARTINOV: Hej! Vi har ett så kallat bläckhornshus som är tillbyggt genom åren. Original-delen av huset är identiskt med exempelvis detta: https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/ostergotland/norrkoping/tunnlandsgatan/257574 Det är bara källare under originaldelen av huset, ca. 45kvm. Bjälklag är i trä. På grund av lukt och fuktproblem måste vi riva ut allt organiskt i källaren. Det är
0 svar · 1,1k läst
L
Anonymiserad 618974: Ok, ser det inte framför mig, kan nog inte vara till hjälp. Men lycka till med projektet! :)
3 svar · 860 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.