3 115 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Sönderröstad balk under garageporten
Okej tack så mycket för svaren. Ni verkar vara överens om att det ska vara ett tröskeljärn med armeringspinnar och inte ett vanligt vinkeljärn
Funkar det isåfall att borra hål i befintlig betong och sticka in armeringen i och använda t.ex ankarmassa som föreslogs.
Det känns lättare än att bila bort och gjuta om typ en kubik betong, som jag knappt har verktyg eller kunskap för
Funkar det isåfall att borra hål i befintlig betong och sticka in armeringen i och använda t.ex ankarmassa som föreslogs.
Det känns lättare än att bila bort och gjuta om typ en kubik betong, som jag knappt har verktyg eller kunskap för
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Hmm de tröskeljärnet som verkar vara enklast att få tag i görs av Joma och ser ut så här https://www.velltra.se/product/troskeljarn-varmforzinkad-5x50x50x2500mm
Där verkar armeringen inte stickas ner 45grader som på det första länken, utan här ser det ut att ligga mer ytligt. Undrar hur man gjuter in det enklast.
Där verkar armeringen inte stickas ner 45grader som på det första länken, utan här ser det ut att ligga mer ytligt. Undrar hur man gjuter in det enklast.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
En kubik är 1000 liter betong. Låter som en väldigt överdriven uppskattning för att bila rent runt gamla järnet och gjuta nytt där. Kan ju inte behövas mycket mer än 3-5 säckar, kanske 6 à 25 kg för att klara det.
Ah ja jo jag tog säkert i lite. Bara det att det känns lite läskigt att bila bort så mycket betong bara för att få in armeringsjärnen. Har varken cementblandare eller bilningshammare, även om det går att blanda 6 säckar i hink, och hyra bilningsmaskinMultiMan skrev:
Tänker bara om alternativen innebär 10 gånger mindre arbetsbelastning men, blir nästan lika bra så känns det okej för min sida. Jag har varit sjukskriven för utmattning nyligen, så jag försöker spara lite på energin där det går
T.ex som att borra hål för armeringsjärnen, alt gjuta in vinkeljärn utan armering. Kör in en bil typ max 1 gånger per år så tror inte belastningen kommer bli jättestor
Men är det bilning och gjutning som gäller så får det bli så, bara att jag får planera in det bra
Okej jag tog ett exekutivt beslut och högg bort tröskeln.
Så här ser det ut under. Nuvarande var trots allt armerad in i betongen.
Sen verkar det ha varit lagom smart att gjuta in träkarmen ner in i betongen utan någon slags syll. Det har ruttnat bort ca 10 cm.
Okej men jag funderar fortfarande på ifall detta är något jag kan ge mig på själv.
Som sagt så har jag ingen bilningshammare, och skulle jag hyra en så vet jag ändå knappt vad jag skulle göra med den. Skulle bli rädd för att råka ta bort för mycket och sen inte veta hur jag återställer det. Tror jag skulle få svårt att få nivåerna rätt och gjuta in den helt rätt
Så tror att jag har dessa tre alternativ
1. Ändå hyra/köpa bilningshammare och sen gå lös och hoppas att jag kan återställa det
2. Gjuta in en ny tröskel på "befintlig mall", med eller utan armeringpinnar. Alltså gjuta en kant med 90-graders vinkel, och göra den typ 5mm "inåt" för att lägga i tröskeln. Fästa med murbruk/lim/ankarmassa eller rakt på betongen när den är färsk?
3. Anlita en murare? Jag menar kostar en bilhammare typ 3000kr och sen att jag lägger ner åtskilliga timmar på att klia mig i huvudet så kanske det är bättre att erkänna förlust?
Så här ser det ut under. Nuvarande var trots allt armerad in i betongen.
Sen verkar det ha varit lagom smart att gjuta in träkarmen ner in i betongen utan någon slags syll. Det har ruttnat bort ca 10 cm.
Okej men jag funderar fortfarande på ifall detta är något jag kan ge mig på själv.
Som sagt så har jag ingen bilningshammare, och skulle jag hyra en så vet jag ändå knappt vad jag skulle göra med den. Skulle bli rädd för att råka ta bort för mycket och sen inte veta hur jag återställer det. Tror jag skulle få svårt att få nivåerna rätt och gjuta in den helt rätt
Så tror att jag har dessa tre alternativ
1. Ändå hyra/köpa bilningshammare och sen gå lös och hoppas att jag kan återställa det
2. Gjuta in en ny tröskel på "befintlig mall", med eller utan armeringpinnar. Alltså gjuta en kant med 90-graders vinkel, och göra den typ 5mm "inåt" för att lägga i tröskeln. Fästa med murbruk/lim/ankarmassa eller rakt på betongen när den är färsk?
3. Anlita en murare? Jag menar kostar en bilhammare typ 3000kr och sen att jag lägger ner åtskilliga timmar på att klia mig i huvudet så kanske det är bättre att erkänna förlust?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste det sitta en list där då? Du skrev förut att du skulle göra om, hur tänker du med det?
Det är inte så svårt att bila, hyr en bra bilmaskin så bilar du ur det på någon timme det är inte så att du förstör allt om man bilar med förstånd.
Men hur ingen maskin förrän du har det nya järnet så att du ser att det får plats och därmed inte behöver hyra en gång till..
Sedan gjuter du med exempelvis expanderbetong gissningsvis så går det 4-6st säckar beroende på hur mycket du bilar ur..
Men hur ingen maskin förrän du har det nya järnet så att du ser att det får plats och därmed inte behöver hyra en gång till..
Sedan gjuter du med exempelvis expanderbetong gissningsvis så går det 4-6st säckar beroende på hur mycket du bilar ur..
Redigerat av moderator:
Hmm vilket inlägg syftar du på?ricebridge skrev:
Ja om det behöver sitta en list eller inte... ja du inte en aning. Är ingen byggingenjör på långa vägar haha. Men den skyddar väl från att det regnar in? Samt att porten hakar i ett hål i tröskeln
Ålrajt. Ja det är väl bättre att få det gjort korrekt. Känns fortfarande sjukt läskigt att hugga sönder sitt hus haha.Rejäl skrev:Det är inte så svårt att bila, hyr en bra bilmarknaden så bilar du ur det på någon timme det är inte så att du förstör allt om man bilar med förstånd.
Men hur ingen maskin förrän du har det nya järnet så att du ser att det får plats och därmed inte behöver hyra en gång till..
Sedan gjuter du med exempelvis expanderbetong gissningsvis så går det 4-6st säckar beroende på hur mycket du bilar ur..
Synd att det inte finns några guider varesig på en googling eller på Youtube på hur man byter tröskeljärn. För mig som ursprungligen bara är en datornörd så är det svårt att föreställa sig alla moment i huvudet när man aldrig ens gjort det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden