Hej! Jag är i planeringsstadiet av renovera i princip alla innerväggar i ett mindre radhus. Jag är novis och undrar om jag tänker rätt eller om jag ska byta plan redan nu.

Väggarna idag består av målade/tapetserade gipsskivor i slitet skick. För enkelhetens skull är min tanke att sätta upp renoveringsgips/vanliga gipsskivor ovanpå de äldre gipsskivorna, spackla och måla. Är det så enkelt att bara identifiera reglar och skruva upp på den gamla väggen? Vad ska jag tänka på? Vägarna är intakta och någorlunda jämna.

En fundering jag har kring det här: eluttag och strömbrytare kommer ju hamna 6-13mm "in" i väggen eftersom den nya gipsskivan sticker ut. Finns det strömbrytare/kontakter som är anpassat för detta? Alltså lite "djupare" strömbrytare? Eller går det att skruva loss eluttagen och fästa på den nya gipsskivan utan att vara elektriker?

• Gilla
Mrruo
  • Laddar…
Är det träreglar är det precis som du säger, hitta var de sitter och skruva upp, du bör innan du köper gips kolla vilket avstånd reglarna sitter på, är det 60cm så köper du 120cm breda gipsskivor och är det 45 kör du 90, skarven bör alltså vara på en regel.

Elen brukar gå att montera längre ut, tillvägagångssätt beror lite på vad det är för dosor, är det med skruvar brukar man kunna skaffa längre skruvar helt enkelt, det är inte helt enligt regelboken men funkar i praktiken fint.
Andra dosor har inga skruvar då är det klor som gäller, brukar inte heller vara något problem.
Stäng av strömmen, ta bort brytare/uttag och markera/fota tydligt vilka ledare som är var i uttaget/brytaren. Koppla tillbaka likadant efter du monterat skivan.

Tack, då låter det som en ganska genomförbar idé! 🙂

P
Är det inte bättre att riva ner de gamla skivorna om du ändå skall sätta nya? Då kan du komplettera med fler eluttag något som det alltid är för lite av i gamla hus. Sätter du nya skivor utanpå får du problem med foder kring samtliga dörrar och fönster, inte kul att sala på 6/13mm precis överallt!
Det blir även knas med elementen om du har vattenburen värme rören kommer sitta 6/13mm för långt in!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns förhöjningsringar till dosor, fungerar oftast bra.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
mnils skrev:
Är det inte bättre att riva ner de gamla skivorna om du ändå skall sätta nya? Då kan du komplettera med fler eluttag något som det alltid är för lite av i gamla hus. Sätter du nya skivor utanpå får du problem med foder kring samtliga dörrar och fönster, inte kul att sala på 6/13mm precis överallt!
Det blir även knas med elementen om du har vattenburen värme rören kommer sitta 6/13mm för långt in!
Antagligen kommer vi byta ut foder på dörrar och fönster också. Det var främst för att hålla det så enkelt som möjligt som jag vill göra så här men att slita ner gammalt gips kanske inte är så tidskrävande som jag intalar mig.

Bra poäng kring elementen, det får jag fundera lite på!

P
S superlim skrev:
Antagligen kommer vi byta ut foder på dörrar och fönster också. Det var främst för att hålla det så enkelt som möjligt som jag vill göra så här men att slita ner gammalt gips kanske inte är så tidskrävande som jag intalar mig.

Bra poäng kring elementen, det får jag fundera lite på!
Du kan ju sätta klackfoder, så det täcker kanten på nya gipsskivan.

Men det är ingen svårt eller jobbigt att riva gips bara väldigt dammigt och det blir mycket bös att köra till tippen.
Förr spikade man upp gips det är enklare att ta ner bara att sätta kofot bakom och bända eller dra än dagens som är skruvade där man får ha magnet för att hitta skruvarna. Magneten är också ett bra tips för att hitta reglarna, hittar du spik/skruv så är regeln där bakom.

Redigerat av moderator:
Ja klackfoder låter som en bra lösning. Ett extra lager gips, hur mycket gör det för ljudisolering?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.