S
stockholmsamatören: Bakplåtspapper so mellanlägg i brist på bregottpaket lär funka och inte fastna i limmet. Kan vara rådigt när nu bregott nästan kostar mer än oxfilé…
3 svar · 4,3k läst
·
S
Spraggabenz: Bumpar den här tråden. Jag har tänkt renovera tunna sprickor innvändigt i min källare av betonghålsten, ser precis ut som bilderna ovan. Är det en bra ide att såga och hacka upp sprickorna, trä in nåt armeringsjärn, och sen fylla i och jämna ut med lite betongbruk? Någon som provat?
2 svar · 4,7k läst
·
Z
z_bumbi: Kokt linolja. Olja varannan/var tredje dag i typ två veckor. Kör tunna lager och torka bort överflödet innan det hinner bli klibbigt. Sen bör det räcka med ett nytt lager varje år. Fast du har en stor horisontell yta så det kommer bli stående vatten men meningen verkar ju vara att ha något som ser slitet ut.
7 svar · 2,0k läst
·
D
drerkle: [citat] Jag kunde bygga in det, det var en mycket gammal skada orsakad av skadedjur som kräver fukt. Nu är det torrt sedan 30+ år. Så jag förlorade endast någon vecka.
2 svar · 1,1k läst
·
MrJay
MrJay: [MEDIA=youtube]FlCID8sgkVo[/MEDIA]
4 svar · 1,5k läst
Kalle Olsson2
Kalle Olsson2: [citat] Där sitter någon slags folie. Typ sådan man sätter på bilrutor för att det inte ska frysa. Ungefär den tjocklek och silvrigt. Antar det ska vara fuktspärren?
5 svar · 1,1k läst
·
S
Sunnie: Superbra tips @Mikael_L & & @krukan Gjorde som ni båda sa, slipade och grundade med lim och det verkar sitta :) Hade varit drygt att börja bytta skiva då det är 2kvm i hela rummet som av nån anledning är OSB
22 svar · 28,5k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Det där ser väl utmärkt ut. Då fäster du i reglarna och skivan ordentligt.
3 svar · 2,8k läst
·
A
Albans doktor: [citat] Det finns spackel i olika utföranden som är beläggningarna efter enstaka dygn. Om man bör köra med flyt eller handspackel beror lite på hur stor yta som behöver spacklas och hur tjockt lagret blir. Handspackel går ner till 0 mm å flyt behöver några mm. Kolla med din bygghandel vad dom säljer och rekommenderar, dock ej lågpriskedjorna för där finns inte kunskapen i frågan.
3 svar · 1,2k läst
anders07
anders07: [citat] Tack! De hade en fin i grått, men tyvärr inte någon beige... Tydligen heter modell/utförandet "Bejmat" och baseras på traditionellt Marockanskt lertegel/klinker så nu har jag hittat några lovande varianter, dock, tyvärr inget i Sverige...
2 svar · 933 läst
·
F
fribygg: Välkommen till forumet! Det går, men rekomenderas inte. Om du har en dålig träfasad föreslår jag att du istället tar ner panelen, korsreglar, isolerar med mineralull, sätter Örnpapp eller Windy och spikar på en ny fasad.
1 svar · 706 läst
O
oliven1: [citat] inte så att du kan hänga mycket tyngre saker än i vanlig gips. absolut ingen ersättning till varken osb eller plyfa. den klarar bra last i en riktning men inget moment alls. så skruva upp en tavla eller liknande är inga problem men bara glömma sånt du har ett moment på typ handledare, kök, hatthylla, krokar m.m.
8 svar · 1,9k läst
Jokmok
Jokmok: [citat] Satsar kanske på att försöka få ner några 900 plintar (hur nu det ska gå till). Förresten, varför finns det inte färdiga plintar med fot. Borde inte det vara betydligt stabilare? Alltså ett upp och nervänt T. Då blir det ju bra tryck nedåt på plinten också och risken för att den tippar minskar.
11 svar · 2,8k läst
·
O
oscarthorn: Hej! Har ett gammalt hus (1920) som någon gång blivit putsat. Vägarna är målade med kalkfärg. Nu ska vi måla om och tänkte fixa till lite små skavanker men är osäker på vad det är för puts som sitter på huset. Har inte lyckats hitta några papper på detta. Någon som har en gissning eller kan ge en hint? Tack!
0 svar · 703 läst
·
B
bygges: [citat] Det finns hårdgipsskruv från t.ex. MFT och Essve. MFT har lite mindre huvuden och mer lutning på hals, lite större risk att det bullar upp sig än Essve upplevde jag, men med Essve bröts flertal skruvar av i halsen när man skruvade i Ultraboard. Fibergipsskruv är mer som spånskiveskruv som helt borrar ner sig i gipset så den ska man bara använda för fibergips, som är mycket
5 svar · 10,1k läst
·
F
Förvaltare: Mattläggaren jag anlitade sa bestämt att inte använda våtrumsgipsskivor, pga dåligt fäste för limmet. Lycka till.
10 svar · 10,4k läst
Retromodernist
Retromodernist: [citat] Vi lät det vara som det var
5 svar · 2,8k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] De är mer än så. De är en bärande del av konstruktionen. En viktig del av takstolarna. TS lär väl bli varse nästa snörika vinter om inte annat… eller nästa höststorm.
223 svar · 173,1k läst
·
M
mickelingon: [citat] Behöver makadam för dåligt dränerad jord
4 svar · 887 läst
I
Incitus: Hej en ganska dum fråga men jag kan inte sluta tänka på det. Så detta är mest för att lugna mig själv att jag inte har gjort något fel. Så i mitt hus från 1966 (modul hus) så var salningen gjord med ga idenska rejäla plankor (se bild) I samband med renoveringen så salade jag om, sedannhar jag börjat fundera på om det kan vara en del av den bärande konstruktionen av väggen (jag
0 svar · 1,1k läst
·
Y
ylva wiktröm: [citat] Tack för svar, kommer så klart ha kontakt med styrelsen för bostadsrättsföreningen innan jag gör något.
5 svar · 1,9k läst
·
V
Villa Verde: [citat] Stort tack för hjälpen! En sån blir nog alldeles utmärkt, tänker att jag kan måla över det svarta så att det smälter in bättre i fasaden. Fanns med wifi också 😀
2 svar · 1,2k läst
T
tommietall: Har en dörröppning som inte används, så då tänkte jag mura igen den med lecablock. Väggen är lättbetong och 12,5 cm djup, blocken jag använde är dumt nog 12 cm. När jag nu ska applicera puts på ena sidan går det bra, men på den andra sticker det ut några millimeter...Går det att rädda detta projekt på något sätt eller är det bara att börja om med block som är tunnare?
0 svar · 988 läst
S
sturnus: PUR foam glue
7 svar · 2,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: 150 x 150 cm... Det var en gigantiskt fet skorsten. Hur många pipor?
3 svar · 1,3k läst
M
Mackan1935: Jag har ett hus från -64 med murad bottenvåning. Mitt på hjärteväggen finns två markeringar, och idag när jag rev innerväggen mot yttervägg fick jag se en likadan markering, ca 50cm över golvet. Vad kan detta betyda? Två markeringar ”D” och en ”S”
0 svar · 803 läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Är det en lägenhet så kontakta styrelsen /felanmälan. . Det är inte ditt ansvar i så fall.
2 svar · 1,1k läst
·
O
Anonymiserad 405730: [citat] Hur tjock blir den?
6 svar · 1,9k läst
C
cpalm: Precis. Träulliten blir spröd av en längre tids fuktpåverkan, det som går att krafsa bort med fingrarna är inget att putsa på utan det får du ta bort. Sen kan du fylla i med hemgjort träullit - ta träull och blanda runt och låt suga i en "sluring" av portlandcement och vatten, och tryck dit. Såga till en bit masonit eller liknande som du sedan kan lägga i press emot så du får en
5 svar · 1,5k läst
·
D
dajvid: 158mm verkar vara det bästa alternativet. Hur gör man då rent virkesmässigt, köper 140 och kapar till 130 på längden? Vad är bäst praxis här? Någon som vet?
5 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.