28 462 läst ·
22 svar
28k läst
22 svar
OSB som underlag för tapet?
Vad menar du med rätt uppsatt? Dem jag pratat med som bott i hus med spånskiva har absolut inte gillat det. Om det nu är så bra, varför kör inte de flesta hustillverkarna med det isåfall i och med att du skriver osb/spånskiva+gips inte är helt billigt.pbengtsson skrev:
Får jag kapa tråden med en rätt närliggande undran.
Jag har OSB-skivor som känns märkligt glatta på ytan. Jag vet inte om dom är behandlade med något eller om det bara blir så tillsammans med jättebra presstryck vid tillverkningen.
Nu undrar jag om jag måste göra något speciellt när jag ska limma OSB'n mot träreglar?
Jag har OSB-skivor som känns märkligt glatta på ytan. Jag vet inte om dom är behandlade med något eller om det bara blir så tillsammans med jättebra presstryck vid tillverkningen.
Nu undrar jag om jag måste göra något speciellt när jag ska limma OSB'n mot träreglar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mikael, välj ett dyrt lim, polyuretan fäster på det mesta.
Protte
Protte
Hej Krukan, tråden är visserligen lite äldre men kollar om du läser detta.K krukan skrev:Jag har tapetserat på en osb-skiva som byggde ut för rören i köket, men satte först easy cover för att få ett slätt underlag och inte tapetsera direkt på osbn. Fungerade utmärkt, förutom att jag jämnade till
easy covern med underarmar och händer istället för skrapan som låg i garaget och hade klåda i en vecka efteråt...
Har planerat renoveringstapet i ett rum men stötte vid rivning på en osb skiva. Stora delar av rummet är spånskiva, där går det fint att spackla och tidigare tapet sitter fint. Ovanpå osb skivan vill allt trilla ner ... Så är rädd att renoveringstapeten också kommer göra det. så jag tänkte höra om du grundmålade först eller direkt på med limmet?
Oj, här var det trådlyft deluxe, samt att jag ser att jag inte alls återkommit.Mikael_L skrev:
Idag vet jag inte ens varför jag ställde frågan, inte heller om jag gjorde någon provlimning.
Men jag vet dock att jag satt OSB, sen gips på minst en vägg där jag limmade OSBn mot reglarna, det var där trappan skulle skrivas sen, ev också gjorde jag detta också på ett par väggstumpar som var bärande mellanvägg.
Jag minns också att jag körde över med planslipen lite på OSBn för att slipa bort lite av vaxlagret och sen limmade jag med vanligt vitlim (vanligt trälim).
Hmm, var ju ett tag sedan, har för mig att jag "grundade" med lite utspätt lim som torkade innan upplimning av renoveringstapeten. Ingen grundmålning. Men har suttit bra, vi målade över tapeten för ett par år sedan och det var inga konstigheter.S Sunnie skrev:Hej Krukan, tråden är visserligen lite äldre men kollar om du läser detta.
Har planerat renoveringstapet i ett rum men stötte vid rivning på en osb skiva. Stora delar av rummet är spånskiva, där går det fint att spackla och tidigare tapet sitter fint. Ovanpå osb skivan vill allt trilla ner ... Så är rädd att renoveringstapeten också kommer göra det. så jag tänkte höra om du grundmålade först eller direkt på med limmet?
Klicka här för att svara