Byggmaterial & Byggteknik
dajvid: 158mm verkar vara det bästa alternativet. Hur gör man då rent virkesmässigt, köper 140 och kapar till 130 på längden? Vad är bäst praxis här? Någon som vet?
Globetrot: [citat] Hej, Ja förlåt. Jag kanske var otydlig. Planen är att köpa inom ett par år, Vårat yngsta barn skall gå klart grundskolan föst. Vi kommer köpa en befintlig vindsvåning, Inte bygga. Inget objekt finns i åtanke.
Lennart12: Hej, 20 mm armeringsjärn är generellt väldigt grovt för en dörrpost så sannolikt har dessa järnen med något annat att göra. Svårt att säga vad de kan vara till för utan att se hur det ser ut runtomkring men ett exempel är enligt nedan. Om det kommer en stor koncentrerad last ovanifrån från en pelare så behövs det mer armering ovanför dörren. Oavsett så är järnen ihopsvetsade
Alphaminor: Huset sålt sedan några år. 😅 Jag försökte faktiskt öka genomsläppligheten för regnvatten i marken på utsidan genom att borra flera hål längs med den väggen med jordborr och fylla med ren singel. Blev något bättre. Sedan bytte jag ut fogskummet mot annat material, men jag minns inte riktigt nu vad det var tyvärr. Tror jag provade någon asfalt. Lycka till!
Eriwet: [citat] lite sent bara, taket är redan på plats, men jag förstår hur du tänker!
BirgitS: Ja, att det är tjockare golvspån där plastmattan ligger handlar nog bara om att man vill ha allt golv på samma höjd.
Oldboy: Blåbetong/lättbetong är verkligen lätt att borra i så om det inte går lätt med borren så är det inte lättbetong. Blåbetong är mörkt blågrå. Mkt karaktäristisk färg. Tyvärr är färg svårt att bedöma på datorskärmen, men första bilden är tveksamt tillräckligt blå. dessutom ser det ut som puts, eller är det målat direkt på blocken?
b8q: [citat] Nu är det väl inte själva garderoberna som diskussionen om ventilation gällde, utan de igenbyggda ytorna på sidorna (och eventuellt bakom?) De är nu - om jag förstår det rätt - helt oventilerade och åtminstone i något fall direkt mot en yttervägg.
GRgrGR55: Murningsverktyg undrar till och namn på en sådan! Längd 30 cm Bredd 10 cm Kupning ca 1 cm
Jeajon75: Hej! Vi har en altan av betong, ca 40 kvm utan tak. Den behöver utjämnas då det är fall mot husväggen. Vi letar efter ett bra utjämningsspackel, t ex ett flytspackel men viktigt att ytan inte blir för modern/blank då huset är från 38 med liggande stockpanel. Betongen i sig passar bra mot huset men är tyvärr inte jämn som sagt samt att betongen är gjuten vid olika tillfällen då
e.Cedergren: Men förresten, gällande mattan. Är det inte bättre att ta bort den helt under? Tänker i framtiden om man av någon anledning behöver byta, då behöver man även ta bort garderoben.. eller ja kanske inte hela men sockeln åtminstone. Hade du gjort snitt istället pga det estetiska eller praktiska?
Stuff: [citat] Tre år brukar i alla fall jag kunna förhala lister, trösklar och fönsterbrädor innan frun börjar gnälla ;)
Husbygge15: Håller på att planera ett bastubygge och funderar på vad jag behöver sätta för regel/balk ovan ett 2400 mm brett fönster. Jag har svårt att hitta någon tabell för detta, är det någon som har tips på vad jag ska ha eller vart jag kan finna svaret på det? Räcker det med en 45x220 som binder ihop takbjälkarna i ett fack och att man sätter dubbla 45x220 under takbjälklaget?
Anna_H: [citat] Ja, det är rätt ritning och du ser på den att kattvindsväggarna är inritade, vilket innebär att du inte kan ta bort dem utan att ta in en konstruktör som beräknar vad du behöver sätta in för takbalk för att växla av tyngden från taket.
skogsliden: [citat] Fick inspiration från denna tråden och gav mig i kast med samma princip av jordkällare. Gjuten platta med cellplast, urtag i mitten för markkyla, leca väggar och välvt tak byggt på tillfällig uppstämpning. Isodrän på sidorna, cellplast på taket, dammduk ovanpå valvet, geoduk och sen återfyllt med jord. Kommer göra som du gjort och klä in framsidan med natursten. Ska nu
fredrik_pe: [citat] Så här gjorde jag sen, inkl en del tips och diskussion https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-entretrappa-ihalig-frigolit-eps-foer-laegre-vikt.433957/
DBC-Marcus: Bladet på de hårda är mer eller mindre stumt. Det är bra när man sprider ut materialet. Men om man glättar till ytan med det så blir det gärna spår efter spackelspaden, speciellt om man är oerfaren. Den mjuka är tunnare fjäderstål och alltså mer förlåtande. Om ytan är under 20m2 så kan man lika gärna använda billiga spackelspadar från biltema, hellre det än halv kvalité.
Loupen: Hej, Jag planerar att bygga en friggebod på Värmdö utanför Stockholm som ska isoleras med hampakalk. Jag hade tänkt börja 1 juli men ligger efter i planeringen av mitt bygge så nu siktar jag på att bygga stomme i augusti och att det troligtvis spiller över till september eftersom jag är oerfaren, gör det på halvtid, och det jag lärt mig av det lilla jag byggt är att det aldrig blir
Trollskidan: Fått in offert på material på för att bygga en flytbrygga. Efter som jag byggt några flytande konstruktioner för många år sedan. Men kika lite så fick ja se samma block på Bygg Max där dom kallas Flyttblock för bryggor Ringde och pratade med supporten på Bewi Dom kallar de inte flytbock själv för de visar sig vara EPS och de suger ju vatten AJAJ Måste kapslas i Flyt material ska
Killen som behöver hjälp: [citat] okay! Nice! Då kör jag på det. tack! :)
tomte2025: Vår fasad mot söder behöver renoveras, lock- och fasadbrädor ser riktigt illa ut på sina håll. Även träramarna på ovanvåningens fönster börjar vittra längst ned. [bild] Har räknat på att det kommer krävas nya vindskivor och ca 45 st grundmålade fasadbrädor i varierande längd (320-390 cm), 60 st grundmålade lockbrädor (mellan 320 och 420 cm långa) samt en 8 meter lång
v795: Tack för svar, har inte flyttat in i huset ännu, bara nyfiken vad folk som kan tänker. Ritningar eller någon annan data på huset har jag tyvärr inte ännu fått tag i.
fribygg: [citat] Så sant. Windy är lättjobbat jämförelsevis, men att försöka hantera våningshöga rullar själv vill jag inte rekommendera.
Anonymiserad 405730: Det går utmärkt att göra ett ramverk av reglar innan, se bara till o ha något emellan regeln och murverket syllgummi tex..
Anonymiserad 405730: Ja det är den klenaste dimensionen som vi brukar använda som bärande..