A
altren: [citat] Just den stolpen sitter rätt rejält fast så skulle helst slippa försöka byta ut den.
3 svar · 1,7k läst
·
N
Anonymiserad 405730: Det kan stå över en vinter om du får det väderskyddet..
8 svar · 1,5k läst
·
sommar1111
sommar1111: Hej, Håller på att renovera fasad (betong) som har flagnad gammal färg. Fasaden ska målas om till ny färg. I förberedelse har jag skrapat bort allt löst och lite till med hjälp av värmepistol/ speedheater. All färg går dock inte bort så lätt och sitter rejält fast. Behövs även en del lagningar på betongfasaderna, en del som lossnat och en del sprickor. Nu har jag funderingar
0 svar · 815 läst
·
O
oj.: Finns det någon bild på slutresultatet? Vi ska bygga något liknande
3 svar · 3,3k läst
·
F
Freppa79: [citat] Aj så snopet… Ring och kolla med Plexigruppen (https://plexigruppen.se) har själv beställt av dem tidigare, så får du hjälp av dem som kan plexiglas. Är iofs semestertider just nu men annars prova plexishoppen.se (https://plexishoppen.se/pages/plexiglas). Hoppas det löser sig!
8 svar · 2,1k läst
A
Allan Dahl: Efter en omfattande vattenskada rök både golv, spånskiva och frigolit i delar av suterängplan. Ovanpå betongplattan låg 3cm vatten! Nu har allt rivits bort och till viss del torkat. Dräneringen är från 2007 och efter mekanisk avfuktare har varit igång i närmre 3 månader, har ytterväggar torkat ordentligt, men betongplattan är fortfarande blöt (RF högre än 85%). Innan rivningen
0 svar · 770 läst
·
J
J.W.S: [citat] Tack, bara att kavla upp ärmarna och gräva :-)
9 svar · 1,7k läst
·
yonna
yonna: [citat] Jag slarvfyller i texten med svart tusch på min dörrskylt i mässing. Torkar bort det som kommit utanför med torr duk och putsar med kopparputs över hela. Fyller i med ett par års mellanrum, putsar ett par ggr/året. Dörrskylten är inte behandlad eller lackad från början. Visst går det att petigt fylla i med svart lack men det svarta blir i vilket fall som helst grått efter
1 svar · 492 läst
H
Harald Blåtumme: Testa den moderna ersättningen för fransk träskruv: Big Dog. Exempel finns här men har för mig jag köpt liknande även på Biltema. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fastdon/skruv/traskruv-utvandigt/traskruv-big-dog-c4-10x50-40st-915608062 Det är helt galet vad starka de är med sina hyfsat grova Torx-fattningar typiskt T40, har kört hundratals grova 10mm x 140 mm med
13 svar · 3,6k läst
·
S
Span08: [citat] Tack för svaret. Jag sökte på bladfog och det ser ut att vara en variant av laskning. Jag har gjort en bladfog på långsidan av huset. Det blir nog till att göra det även i hörnet.
2 svar · 1,0k läst
·
S
Småbrukaren: Karmen står på fönsterbrädan. Japansåg och stadig hand.
1 svar · 967 läst
·
S
Småbrukaren: Beror helt på dörrens bredd i förhållande till väggen.
1 svar · 712 läst
F
frullster: [citat] Har gått i dom tankarna också men det går utfällda rör för radiatorsystemet längs ytterväggen med fönster vilket skulle göra att installationslagret blir väldigt djupt, plus att det är skarvar på rören som gör att jag inte är speciellt sugen på att bygga in dom. Att dra om dessa rör utan skarv går förstås men budget är givetvis också ett hinder. I och för sig så
2 svar · 895 läst
·
E
ekavall: [citat] Nja, det viktigaste är ju att stoppa att det kommer ner nåt mer vatten och förstör innertaket i källaren… eller att det blir fukt i väggen. Vattnet måste ju bort från husets träfasad och rinna av altanen
2 svar · 658 läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Antingen stöd från reglar som fixerar skivorna ordentligt i hörnet eller så plåtvinkel, är nog anbefallt. Annars kommer skivorna glipa isär lite i hörnet och spräcka färg eller tapet så det ser illa ut sen. I denna tråd, lite efter mitten, ger jag mig in i diskussionen och berättar hur jag gör och varför, och lägger in lite bilder.
61 svar · 122,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Enligt den byggkonstruktör som tidigare svarade på frågor om bärande väggar i forumet så förekom det att huskonstruktören ritade ut väggen under taknocken fast den inte är bärande. Enligt den tekniska beskrivningen så förekommer det bärande innerväggar. Om det finns en balk i vardagsrumstaket (synlig eller infälld i bjälklagret) i den röda väggens fortsättning så innebär det
2 svar · 1,4k läst
·
M
Anonymiserad 405730: Vi brukar sätta upp en regel/bräda i samma bredd som spåret inuti balken och sedan skruva balken i den brädan..
1 svar · 659 läst
Humulus
Humulus: En mindre del ser ut som Blå-Lättbetong, det mesta annat ser ut som puts etc. Man måste mäta för att veta säkert. Och jo, Blåbetong har använts även till bärande väggar, om inte annat som isolering utanpå tex betonghålsten o liknande. Däremot tycker jag INTE det finns skäl till oro! Avvakta föreningens mätning och sov lugnt under tiden! På sommaren så vädrar man dessutom så
6 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Spackel och färg som är avsedda för utomhus och träunderlag. Står på förpackningarna och bra färgaffärer kan förstås hjälpa dig att välja.
1 svar · 912 läst
N
Nygge72: [citat] Tack, det var som jag tänkte
2 svar · 617 läst
F
fribygg: [citat] Det sätt som redan använts fungerar nog igen, ett skivmtrl +tapet eller varför inte bara klistra grålumppapp och måla väggen?
2 svar · 1,1k läst
·
K
Kane: [citat] Sätt igen eventuella ventiler och börja mät Rh.
6 svar · 800 läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Det här handlar inte om byggnadsvård utan bara om funktion men vill ju ogärna börja riva golv etc invöndigt då det drar med sig hur mycket som helst. Så frågan är ju hur man kan stämpa? Jag har varit inne på det också. Stämmer att väggplanken är spontad 3” lite olika bredd.
7 svar · 1,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ja, panelen måste kunna röra på sig. Limmas ett stort stycke ihop så blir rörelsen i ytterkanterna större, så limma ihop trä är inte att rekommendera för utomhusbruk då fukten varierar så mkt över året. Inomhus är ett betydligt jämnare klimat så där blir rörelserna inte lika stora.
4 svar · 2,0k läst
A
Albans doktor: Som du säger så är det säkert inga problem att köra på med en vanlig vägg med träreglar och gips. Du bör kanske ha en plastdistans på 10mm mellan yttervägg och första regeln så den inte står å "suger", sen hålla ifrån gipsen 5-10mm skadar nog inte heller så får man dra en mjukfog där. Alternativ är att köra plåtreglar och fermacell skivor för att minimera organiskt
1 svar · 924 läst
D
Dankerz: Hej på er. Behöver hjälp med hur jag ska bygga en innervägg för skjutdörr. Det i sig är väl mest lite mer krångligt än en vanlig innervägg. Det som krånglar till det extra är att den ska ansluta mot en murstock och då säger sotaren att det får inte vara brännbara material inom 10cm. Det kan man diskutera men anledningen får ses som god. Så hur tusan ska jag då lösa
0 svar · 570 läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Jag tror det är mycket mycket lättare att få en jämn yta och jämnt fall om du gör det när du gjuter. Eller putsar på fallet efter. Att slipa fram det du beskriver låter fruktansvärt jobbigt....
7 svar · 3,6k läst
·
V
Villa1949: Jag fäste i min betonggrund för att inte sätta plintar över min nylagda dränering. Jag har även satt altantak så jag var ändå tvungen att fästa konstruktionen i huset. Annars tycker jag det verkar vara fördelaktigt att låta altanen vara fristående från huset.
4 svar · 1,5k läst
·
Nicro
Nicro: Finns även denna typen som du inte behöver ett montageverktyg till. https://www.fischersverige.se/sv-se/produkter/standardinfaestning/metallexpander/maessingsplugg-ms
5 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.