Hej!
Jag är ny på gjutning etc men har en trappa med tillhörande stödmur som behöver renoveras.
Själva trappan slits mycket så där tog jag in proffs. På de ställen där betongen var sönder lagade plattsättaren med Redirep 25.
Men själva muren är inte lika utsatt och den tänkte jag laga hyggligt själv.
Den är byggd av betong och block av natursten.
Jag avser endast laga fogarna ”ovanifrån” med syfte att minska vattenmängder som skapar (de flesta) frostskador. Syftet är vattentäthet, inte hållfasthet.
Jag har förstått att det är stor skillnad på vanlig grovbetong för anläggning och betong avsedd för lagning. Men jag förstår inte skillnaden på lagningsbruk (tex på Bauhaus från Combimix för 99kr/20kg) och reparationsbetong (tex Mapei Redirep 25 för 850kr/25kg).
Utöver detta finns betongspackel.
Mycket förvirring 🤔
Det ska gärna hålla länge, men inte för belastning.
Uppnå syftet att begränsa vattenintag.
Jag värdesätter prisvärdhet mycket, inga dyra varumärken bara för att få 20% bättre resultat så att säga.
Jag är ny på gjutning etc men har en trappa med tillhörande stödmur som behöver renoveras.
Själva trappan slits mycket så där tog jag in proffs. På de ställen där betongen var sönder lagade plattsättaren med Redirep 25.
Men själva muren är inte lika utsatt och den tänkte jag laga hyggligt själv.
Den är byggd av betong och block av natursten.
Jag avser endast laga fogarna ”ovanifrån” med syfte att minska vattenmängder som skapar (de flesta) frostskador. Syftet är vattentäthet, inte hållfasthet.
Jag har förstått att det är stor skillnad på vanlig grovbetong för anläggning och betong avsedd för lagning. Men jag förstår inte skillnaden på lagningsbruk (tex på Bauhaus från Combimix för 99kr/20kg) och reparationsbetong (tex Mapei Redirep 25 för 850kr/25kg).
Utöver detta finns betongspackel.
Mycket förvirring 🤔
Det ska gärna hålla länge, men inte för belastning.
Uppnå syftet att begränsa vattenintag.
Jag värdesätter prisvärdhet mycket, inga dyra varumärken bara för att få 20% bättre resultat så att säga.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 207 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 207 inlägg
Är det prisvärdhet som gäller så blandar du eget cementbruk:
1 volymdel byggcement
3 volymdelar mursand (max 0-4 mm)
Blanda väl och ju mindre rinnande du gör det desto tätare och starkare blir slutprodukten.
1 volymdel byggcement
3 volymdelar mursand (max 0-4 mm)
Blanda väl och ju mindre rinnande du gör det desto tätare och starkare blir slutprodukten.
Betonglagningsbruk liknande Rep 25 och 45 kan man inte blanda själv då dessa har tillsatser och fiberförstärkningar samt att dom är krympkompenserade, som man har svårt att få till själv och dessa bruk är även texotropiska dvs. Att man kan laga uppåt i tak mm..
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 207 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 207 inlägg
Cementbruk A?J jokar skrev:
https://www.bauhaus.se/cementbruk-f...CXNecuD9FZLvDToYzrGpq0Ngi5LqzN_xoCXScQAvD_BwE
Det finns olika konvexa Fogslevar, lägger med en ifrån KGC men det finns i billigare märken med..J jokar skrev:
https://www.kgcverktyg.se/mur-puts-betongverktyg/mur-puts/slevar/fogslev-konvex-fog-10x170mm
Det går utmärkt att foga med cementbruk A i detta fallet..
En produkt som heter något -betong är troligen avsedd för gjutning. Heter den -bruk är den troligen lämplig för applicering med slev. Precis som @Rejäl skriver är detta produkter med olika specialtillsatser enligt tillverkarens "hemliga" recept, så de är inte nödvändigtvis jämförbara utan man får kolla på vad tillverkaren anger för egenskaper för respektive produkt.J jokar skrev: