Hej,
Har en lada där det idag finns ett gammalt stall. Denna ska byggas om till garage.
Det är en gjuten platta och det gamla taket är bortplockat.
Jag står nu i att beställa hem en lämplig balk. Då änden av ladan idag redan byggts om till verkstad och det då användes en IPE180 på ca 6m spännvidd var min första tanke att köra en något biffigare (typ 220) för 8,5m spännvidd som garaget nu har.
Efter samtal med den lokala stålgrossisten avråddes jag från IPE och att istället gå på HEA/HEB. Nackdelen är ju att balken blir väldigt mycket tyngre och att priset drar iväg.
På bilden nedan kan ni i nederkant se balken som kommer ut från verkstan. De andra CAD-bilderna är principiellt hur garagets stomme skulle se ut. Just nu en del oklarheter kring dubbelport/enkelportar.
Taket kommer användas som ett entresol med förvaring (ex däck, lådor)
Garagets dimensioner är ca 8x8m
Hur skulle ni gjort?
Mvh,
M
Har en lada där det idag finns ett gammalt stall. Denna ska byggas om till garage.
Det är en gjuten platta och det gamla taket är bortplockat.
Jag står nu i att beställa hem en lämplig balk. Då änden av ladan idag redan byggts om till verkstad och det då användes en IPE180 på ca 6m spännvidd var min första tanke att köra en något biffigare (typ 220) för 8,5m spännvidd som garaget nu har.
Efter samtal med den lokala stålgrossisten avråddes jag från IPE och att istället gå på HEA/HEB. Nackdelen är ju att balken blir väldigt mycket tyngre och att priset drar iväg.
På bilden nedan kan ni i nederkant se balken som kommer ut från verkstan. De andra CAD-bilderna är principiellt hur garagets stomme skulle se ut. Just nu en del oklarheter kring dubbelport/enkelportar.
Taket kommer användas som ett entresol med förvaring (ex däck, lådor)
Garagets dimensioner är ca 8x8m
Hur skulle ni gjort?
Mvh,
M
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har byggnormer i EU och därmed Sverige och det fina med vårt land är att du kan få tillgång helt gratis till dessa annars pissdyra dokument.
https://www.sis.se/standarder/kpenstandard/forkopta-standarder/eurokoder/
Du kommer nog bli svettig av detta men det finns en yrkeskår som kan hjälpa dig om du kör fast.
https://www.sis.se/standarder/kpenstandard/forkopta-standarder/eurokoder/
Du kommer nog bli svettig av detta men det finns en yrkeskår som kan hjälpa dig om du kör fast.
En liten uppdatering för den som är intresserad. Det blev en HEA240 som lyftes på plats med en materiallyft.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto