Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 405730: [citat] Du får lägga upp bilder här, så kanske någon känner igen dörrbladet och kan hjälpa dig.. Bra med bild inifrån, utifrån och sidoprofil på båda sidor..
Mats-S: Med "glespanel" menar jag vanliga panelbrädor typ 23X95 som du spikar mellan, alternativt under, takfotstassarna och med ett mellanrum typ 1cm mellan varje bräda så att luften kommer in där. Personligen tycker jag det är snyggast att spika brädorna mellan takstolarna, men det är betydligt mer jobb :-) Har tyvärr ingen bild, för mörkt att fotografera nu, men ta en promenad så lär du se
KjeEX: Vill undvika att det bildas rost i röret genom väggen, då röret suttit där sedan slutet av 90 talet, då hängrännor och garagettaket renoverades , finns papper på det, carportytan , är idag täckt med trall med asfalterad uppfart framför. Tanken är att montera ett skjutparti i glas på den och låta det bli en kallentre’ Att man lät placera utlopp till dagvattnet i garaget när
Happifejz: [citat] Oh, det måste jag kolla på sen! Tack för tipset 🥰
wildeside: Det är väl bara reklamera så snart som möjligt och se vart resan bär av. Det kostar inget att reklamera.
Aronovic: Hej! Jag ha tänkt sätta upp detta skåp på väggen, men det saknas en bit list på ena sidan. Jag har tillgång till handöverfräs med olika stål, men har aldrig använt detta verktyg innan - är det möjligt att fräsa i ett lila tjock stycke, och hur kan jag få liknande profil? Tacksam för tips! :) Mått, list: 25 mm tjock, fräst spår 8 mm. Listens djup 80 mm.
fonzeka: Tack, hade ganska mycket snickarhjälp. Tar alldeles för lång tid när man ska göra själv och är pedant. Fick tag på billiga takbalkar men de var en aning för korta så fick förlänga sista biten mot husfasaden. [bild] Klädde in det med undertak så man slapp se det, tänkte det kunde bli nån slags förvaring där uppe också. [bild] Andra sidan, hängrännan är dold inne i sargen.
Majskaka: [citat] Stort tack! Blev lite nojjig när jag såg de vita fibrerna först :)
torparavgrund: Det funkar utmärkt ska du se. Jag hade gjort så här: 1. Bestäm vettigt cc-mått för vertikala reglar. Borra och sätt plugg för högsta skruven på första regeln. Skruva fast högsta skruven på första regeln, men bara lite löst. Ställ den sedan i lod. Skruva igenom träet till resten av skruvarna, bara så långt att de gör märken i muren. 2. Vinkla undan regeln. Borra upp håll och
Farstatjej90: Du kan också avsluta vid hörnet och inte svänga runt. Det kan se konstigt ut med en liten bit list vid trappan också.
Anonymiserad 618974: [citat] Kol- eller glasfiber. Gör det inte. Äckliga kemikalier och kolfiber hamnar på deponi vad jag förstår.
kashieda: Borra in armeringsjärna i gamla fogen och låt dem sitta i den nya, tror jag blir enklast.
Västeuropen: [citat] Nyfiken på hur den ser ut nu och hur det gick med fettfläckar.
Andy82: Det fick bli att flytta ut dörren lite grann samt gjuta en liknande balk på plats. Den nya kommer hus som helst bli starkare än den tidigare.
Ersust: Tack för svar, lär mig mycket i forumet. Jag ska fråga en snickare på plats.
1986: [citat] Tror att det går åt pipsvängen för detta företag om dom inte ändrar sitt reklamations system.Det är väl inte ok att man inte kan reklamera i butik. Köpte en vattenslang hos Byggmax som sprack efter någon dag.Åkte tillbaka till butiken för att byta varan, men icke var tvungen att reklamera på nätet.La inte ner så mycket besvär för 159 kr:Har tidigare handlat mycket på
fribygg: Köp 34mm virke om du inte får tag i 28, vanl panelbrädor blir för klent.
John2019: [citat] Tack! Det låter som en bra plan 👍🏻
Molnpojken: Håller på att renovera gammalt fritidshus. Rummet ifråga är tillbyggt i efterhand. Hittade gammal murad vägg(gammal yttervägg) och bakom den ett ”tomrum” med isolering. På andra sidan tomrummet är muren till öppna spisen som idag har kassett. Vad gör jag med tomrummet? Möss verkar ha trivts där. Brandsäkerhet?
AndersS: [citat] Och du har kontrollerat att det stämmer?😎
Testarn: [citat] Det beror ju lite på vad du utgår ifrån... Om det är från gersågens vinkelräta, dvs 90 grader, så får man ta bort 19 grader. Det är korrekt. Men triangelns vinkel är 71 grader. Det tror jag blir rätt uppenbart när man står vid sin gersåg. Om du däremot vill ställa in vinkeln på en smygvinkel (med någon form av gradskiva/vinkelmätare) och sen såga med cirkelsåg eller
Testarn: Deras beskrivning utgår från deras block som har ett rätt stort hålrum i mitten och för murar mellan 0,8 och 1,1 m höjd så ska dessa hålrum fyllas bed betong. Sen har de en grundläggning av tvärställda stenar samt armering som håller ihop muren osv som hjälper till. Ska du följa deras anvisning så är det nog betonghålsten som är rimligt om du inte kan bygga stöd för muren i
mattias.rask: [citat] Råkade se detta inlägg och kan bara lämna att vi har en liknade altan där man lagt shiffer ovanpå. Jättesnyggt men tyvärr inte tätt så det regnade in mellan fasad och i vårt fall förrådet och gick in fukt i bjälklaget. Nu ligger det tätskikt och trall istället. Så viktigt att man ser till att ha ett fungerade tätskikt. Hur gick det för dig?
Småbrukaren: Svajar det får du väl ta och sätta tillbaka den helt enkelt. Angående modul, i så fall bör man ju ha kunnat komma åt utrymmet från något annat håll och velat ha en fin vägg.
AndersS: [citat] Stockholm, efterfrågan, inflation som påverkat virkespriser, etc, kan finnas flera orsaker. Från Skogsstyrelsen: "Vad händer med virkespriserna 2024? Under första kvartalet 2024 ökade leveransvirkespriserna för både sågtimmer och massaved i jämförelse med fjärde kvartalet 2023. Priset på sågtimmer ökade med 8 procent och massaved med 3 procent. Regionalt ökade
egge80: första och sista takstolen med ett mindre och alla däremellan cc 120 , just för att mycket är anpassat efter just dett mått!