A
Andreas-012: Kanske är anledningen till brist på dessa bredder att de har större benägenhet att vrida sig och tar längre tid att sätta upp. Kanske får bli mdf skivor med frästa spår istället, trots att jag var ute efter ”riktigt” trä.
2 svar · 1,2k läst
·
C
carlpett: [citat] Hm, en ny regel kan ju gå, ja. Förutom det estetiska som nog går att lösa, behöver man fundera något på hur man inte får in fukt mellan regeln och väggen som blir kvar och ställer till problem? [citat] Aha! Ingen av byggvaruhusen jag har i närheten hade annat än 45, men då är ju det ett alternativ igen! Intressant förslag för att sprida ut lasten också. Just eftersom
3 svar · 1,2k läst
·
J
Jonas234567890: Hej, Hur skall jag gå vidare för att få en slätare yta på min bänkskiva av finbetong.
0 svar · 740 läst
·
M
morr: [citat] Lycka till! Om du kan tänka dig vinylgolv så är de troligen lättare (och billigare) att ha att göra med, både vid läggning och underhåll, men jag är fortfarande nöjd :)
12 svar · 5,0k läst
·
A
AndersS: Det blir bra så, kör på det och då slipper du ränder när panelen torkar.
1 svar · 544 läst
D
Danken88: Väggen / hörnet är nu fixat med (för mig) gott resultat. Körde på gipsbruk och en del bitar av lättbetongklossar ifrån rivningen. Tack för tips & hjälp!
5 svar · 753 läst
·
S
Skitväder: [citat] Hmm, ja det är ju ett sätt
2 svar · 654 läst
·
H
Anonymiserad 405730: Nej det är det inte..
1 svar · 745 läst
·
L
lenmo: [citat] jo det kan stå stilla, och det blåser inte så mycket alls. Vi bor bredvid skogen, och hela området är a mitten av en skog. Det blåser inte så mycket som bredvid an åker, till exempel. Och öppna sidorna finns bara var altanerna finns, och de är inte så öppna för luft heller. Jag ska börja i alla fall med att mäta ordentligt, och jag ska försöka att ta bort skräpet som
6 svar · 989 läst
·
A
Anders Lindskog: Har köpt ett hus från 1958 med en fin yttertrappa belagd med en saltglaserad klinker, gissningsvis Höganäs med måtten 295 x 145 x 48 mm. Framkanten på ena kortsidan är svagt rundad. Vi behöver 15-20 st
0 svar · 729 läst
·
O
olofh: Tack, bra input. Jo det är nog smart att kunna göra det. eller det skadar ju iaf inte. I affären stod det att man skulle ha gångjärnslängd motsvarande 1/2 grindbredden. Gissar att längre är bättre om man är mellan två
3 svar · 707 läst
·
T
Tjrex: Möss kommer nog inte utifrån/nerifrån utan från andra vinklar/genomföringar i taket innifrån vind. Sen vill man inte ha det för tätt heller längst ner för då säts det igen med tiden av bös.
3 svar · 1,1k läst
C
cpalm: [citat] Är det ren gips, eller har du OSB eller spån inblandat? Åtminstone när jag själv satt stålreglar (vanliga Lindab) med för ändamålet avsedd specialskruv så får man nöta på ett litet tag innan skruven jobbat sig igenom plåten. Och det bygger ju på att skruven kan snurra fritt i skivan. Har du en träskiva tar skruven gäng i träet och pressas med stor kraft mot plåtregeln.
15 svar · 3,5k läst
R
Rullholk: [citat] Precis vad jag övervägde, att sätta ett beslag mot väggen. Ja, skivorna kommer att överlappa i skarvarna.
2 svar · 731 läst
·
Z
z_bumbi: Tryckt virke säljs dessutom nästan alltid med lägre marginal än vitt virke.
5 svar · 620 läst
nino
nino: Hur lägger man gipsen på glesen egentligen? Jag har alltid lagt den längs med, alltså tvärtom mot vad man skulle göra med golvspån. Långa kanten får då stöd efter hela och korta får då stöd av 4 eller 5 st 70mm breda gles. Kanske inte spelar nån större roll, har då inte sett några sprickor i taken än... Nu brukar jag inte vara alltför snabb så glesen kan få sitta några
7 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Vattenglas kan du köra med. https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/alabaster-vattenglas
1 svar · 647 läst
·
baltaxy
baltaxy: Uppdatering: inga svar här, men vi har nu kontaktat snickare och hoppas det kommer att funka att bara byta ut en mindre del av syllen.
2 svar · 1,4k läst
·
FörvirradAkademiker
FörvirradAkademiker: [citat] Precis, jag vill inte att läropengen skall bli större. Mitt misstag var okunskap och att jag litade på "professionella" aktörer. Har kontaktat sättningsföretaget, dom har ju garanti på 2 år så nu får dom tyvärr åka hit igen. Dom har garanterat inte tjänat några pengar på mig heller, huset är en förlustaffär för alla inblandade 😅 kan eventuellt vara obalanser mellan
18 svar · 2,7k läst
·
A
AKEAL: Tack så mycket för råden. Jag valde att använda ankarmassa iaf. Fick rådet att Biltemas ankarmassa är minst lika bra som "dyrare" märken och det gick inte åt så mycket som jag trodde. Fick lära mig att expanderbetong behöver minst 30 mm frirum att växa i enligt tillverkaren. Hade varit bra alternativ om jag hade borrat större hål från början.
5 svar · 2,5k läst
M
Mariell H: [citat] Tack snälla för hjälpen.
11 svar · 1,7k läst
·
Freddiemeup
Freddiemeup: 105 cm x 54 cm Kanske det men vi kommer nog sen att leta på skåpdörrar som vi sätter framför. Ja, det går att fästa i väggen.
4 svar · 851 läst
·
J
jehr: Jag brukar köra Essve på "viktiga" saker, alltså mestadels konstruktionsskruv osv. Samt A4 skruv när jag skruvat trall. Enklare saker som typ skruvlimning har jag köpt nå skruv på byggmax som jag tänker är ungefär samma kvalité som Biltema. Jag tänker att det är dumt att chansa..
14 svar · 8,5k läst
C
Crutch: Tack, försöker i morgon och återkommer.
12 svar · 1,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Börja med att sätta in en ventil eller två och inspektera. Håll koll så att det inte är väldigt fuktigt.
14 svar · 1,1k läst
·
S
Småbrukaren: Definitivt gips om det går. Då kommer det se ut som att huset var så från början. Du sätter bara förstärkningslister i ytterhörnen. För att täcka delen som kommer ner från taket behöver du en remsa gips och sedan en hörnlist från vägg till vägg.
1 svar · 1,2k läst
·
K
Anonymiserad 405730: [citat] Du får lägga upp bilder här, så kanske någon känner igen dörrbladet och kan hjälpa dig.. Bra med bild inifrån, utifrån och sidoprofil på båda sidor..
4 svar · 804 läst
S
Sthlm_: [citat] [citat] [citat] Ping @martin7805
6 svar · 6,5k läst
·
J
Anonymiserad 618974: [citat] Cooooooool. 🍺😎
4 svar · 1,1k läst
Mats-S
Mats-S: Med "glespanel" menar jag vanliga panelbrädor typ 23X95 som du spikar mellan, alternativt under, takfotstassarna och med ett mellanrum typ 1cm mellan varje bräda så att luften kommer in där. Personligen tycker jag det är snyggast att spika brädorna mellan takstolarna, men det är betydligt mer jobb :-) Har tyvärr ingen bild, för mörkt att fotografera nu, men ta en promenad så lär du se
3 svar · 867 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.