Jag byggde en stor altan med kraftigt räcke för över tjugo år sedan. Räcket på ena kortsidan lutar nu betänkligt utåt på mitten där den yttersta golvbalken vridit sig. Ett sätt är att sätta en kraftig gängstång genom räckesstolpens nederdel och dra den genom två-tre intilliggande golvbalkar parallella med den yttersta. Man kan sedan justera räckeslutningen genom att det sitter tjocka brickor och muttrar vid varje balkgenomföring. Men centrumavståndet mellan varje golvbalk är ca 1,35 m, gängstänger säljs i enmeterslängder. De går att skarva med mutterhylsor, men utan att ha ritat upp det i skala så vet jag redan att minst en sådan mutterhylsa kommer att hamna mitt i en golvbalk (Murphys lag). Var får man tag i långa galvade gängstänger M24?

J jahallåja skrev:
[länk]

Högt Google-resultat vid sökning på
gängstång "M24x2000" galvad utomhus
Tack för tipset! Jag har köpt maskiner från dem men hade inte koll på att de hade gängstängeri långa längder!

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
C
Problemet brukar vara frakten. Paket är t.ex. max 1,5 m längd hos Postnord. Därav att de framför allt säljs i 1-meterslängder. Annars har t.ex. Ahlsell 2-meters om du har möjlighet att handla därifrån.

C cpalm skrev:
Problemet brukar vara frakten. Paket är t.ex. max 1,5 m längd hos Postnord. Därav att de framför allt säljs i 1-meterslängder. Annars har t.ex. Ahlsell 2-meters om du har möjlighet att handla därifrån.
Kanske bussfrakt?

Hornbach säljer 2 meters längder, ver inte om de har just m24

C
S star_daddy skrev:
Kanske bussfrakt?
Finns många alternativ, men det gemensamma är att det blir dyrt och att det går utanför de vanliga kanalerna.

Vet inte om det fortfarande är så, men Conrad hade iallafall tidigare fri frakt över 1000:- även på skrymmande artiklar. Kan bli en synnerligen god affär om man behöver något hemkört.

Varför inte använda dig av skarvmuttrar och kapa den eventuella gängstång vars skarv hamnar mitt i en regel?

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Det måste bli stumt och jag inbillar mig att det blir bättre ju mindre skarvar det finns...

Rickard.
Alla "seriösa" byggvaruhus och alla motsvarande butiker mot industri har kanaler att ta hem sånna så frågan är väl bara om dom ids anstränga sig lite och vill ge dig ett vettigt pris, värt ett försök tycker jag.

Rickard. Rickard. skrev:
Alla "seriösa" byggvaruhus och alla motsvarande butiker mot industri har kanaler att ta hem sånna så frågan är väl bara om dom ids anstränga sig lite och vill ge dig ett vettigt pris, värt ett försök tycker jag.
En del av dem handlar bara med företag och man måste ha ett kundnummer hos dem. Och de är ruskigt dyra men storkunder har förstås minst 50 procents rabatt...

P
Proffsmagasinet har 2 m-längder för 440 pesetas och 300 pesetas i frakt.

P
Kanske kan en mekanisk verkstad plocka hem genom sina kanaler, om du har någon i närheten att svänga förbi.

Behöver man inte gängor hela vägen går det väl att gänga ändarna på en vanlig stålstång?

Den ofrivillige klåparen skrev:
Kanske kan en mekanisk verkstad plocka hem genom sina kanaler, om du har någon i närheten att svänga förbi.
Jag jobbade med många sådana förr men ingen av de kontaktmän jag kände finns kvar, nu är alla helt främmande företag igen fast man går in i samma bekanta dörr och möter samma slitna torkmatta. Den bästa av de bästa gick luften ur helt när chefen gick i pension och nu förfaller huset och det står femton rostiga bilvrak på baksidan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.