Jag måste flytta mitt hus 7m (En husbredd) pga icke lämpliga markförhållanden.
- Då jag redan har bygglov och startbesked för ursprunglig placering av huset så gäller det bara en flytt. Huset kommer inte närmare någon berörd grannes tomtgräns. Min handläggare har upplyst mig om att ett nytt bygglov är nödvändigt för detta (Utanför detaljplan).
Nya bygglovet är inte ett egentligt problem. Men det drar ut på tiden med grannutlåtanden (2 veckor) När jag läser plan och bygglagen blir jag inte riktigt klok på om ett grannutlåtande verkligen krävs(?) Är det någon som är kunnig inom detta område och skulle vilja dela med sig om vad som gäller i och med att ett grannutlåtande redan finns för befintligt bygglov?

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Jag förmodar att bygglovet avser nybyggnad av ett bostadshus/huvudbyggnad. Då behöver grannarna höras om fastigheten ligger utanför detaljplanelagt område. Det är endast tillbyggnader och komplementbyggnader som inte behöver grannhöras. Det spelar ingen roll om de redan hörts, de behöver höras igen i och med den nya ansökan med ändrad placering.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Johning Johning skrev:
- Då jag redan har bygglov och startbesked för ursprunglig placering av huset så gäller det bara en flytt. Huset kommer inte närmare någon berörd grannes tomtgräns. Min handläggare har upplyst mig om att ett nytt bygglov är nödvändigt för detta (Utanför detaljplan).
Nya bygglovet är inte ett egentligt problem. Men det drar ut på tiden med grannutlåtanden (2 veckor) När jag läser plan och bygglagen blir jag inte riktigt klok på om ett grannutlåtande verkligen krävs(?) Är det någon som är kunnig inom detta område och skulle vilja dela med sig om vad som gäller i och med att ett grannutlåtande redan finns för befintligt bygglov?

I och med att det blir ett nytt bygglov så krävs det nytt grannhörande. Förhållandena har ändrats (ny placering av byggnaden), och det har grannarna rätt att yttra sig om innan beslut tas. Hoppar byggnadsnämnden över det steget och någon sen skulle överklaga beslutet till Länsstyrelsen blir det krångligt och inte hållbart juridiskt, och sånt drar ut på tiden. Nu vet jag inte hur snabba de är i din kommun men enligt PBL så har byggnadsnämnden 10 veckor på sig att handlägga bygglov, detta för att bl a hinna med grannhörande. Detta var kanske det besked du önskade, men det din handläggare informerade dig om stämmer. Hur nära inpå har du grannarna? Är det risk att någon sätter käppar i hjulet för dig om du flyttar huset? Är det utanför detaljplan skulle jag säga att du kan börja göra markarbeten men inte påbörja något som har med själva huset att göra innan nya lovet är klart. Men detta tycker jag du ska kolla med din handläggare för jag har erfarit att kommuner är olika snälla vad gäller bedömningen av när ett bygge ska räknas som påbörjat.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Laszlo Toth
Johning Johning skrev:

Hör direkt med din kommun och deras handläggare, det bästa och enklaste sättet att få reda på vad som gäller!

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.