Vi har ett hyreshus som grannar på baksidan av vårt hus. Deras parkering är vid vårt staket och utfarten går längst med vårt staket ca 40m. Har planerat att plantera häck nästa år (nyinflyttade) men undrar vilka regler som gäller höjden på häcken just i det hörnet? Utfarten till stora vägen längst upp på utfarten har jag koll på, men just där nere i början? Hade velat ha åtminstone 150cm häck för insynsskydd.

Detta är som står gällande min kommun. Förstår att häcken vid utfarten mot stora vägen ska vara 80cm, men gäller det även nere vid deras parkering? Hoppas inte.

https://www.motala.se/stadsplanering-och-trafik/trafik-och-gator/gator/#hackar-och-buskage

Bild 1 och 2 är på parkeringen och början på deras utfart och bild 3 är på slutet av utfarten (40m) ut till stora vägen.

• Utsikt över en trädgård med staket och grannarnas parkering, möjlig plats för planterad häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över ett trasigt staket längs en gräsplätt med parkeringsområde och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Utsikt över en gräsmatta med buskar framför ett staket, med parkerade bilar och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Gå in på kommunen sida å leta efter reglerna gällande häckar vid tomtgräns/gathörn,
här är ett exempel, men det är liknande regler hos alla,
[länk]
Max höjd typ 80cm 2,5m sträcka vid utfart, 10m sträcka vid gathörn.
Jo har koll på det där, men tänker att det gäller vid utfarten ut på stora vägen 40m högre upp längst vår tomt, inte där i början eller?

Vid grannens parkering så skulle jag ha max 80cm högt i minst 2,5m från hörnet åt bägge håll.
Vid anslutningen till större vägen så skulle jag nog gå på 80cm högt 10m från hörnet åt bägge håll.

Kolla först om det verkligen är en utfart eller om det är en väg. 80 cm högt är det som gäller, frågan är om det är 2,5 (utfart), 5 (GC-bana) eller 10 meter (väg) som gäller där.

Tipsen är att sätta häcken diagonalt i hörnet så att du kan ha den så hög du vill. Gör stenparti, naturligt låga buskar eller liknande utanför så att det inte behöver klippas gräs.

Jag skulle tro att hörnet mot parkeringen ska klippas ifall det är så att det som går bredvid ert staket är en gata, men inte om det är en utfart.
I praktiken hade jag tagit hänsyn till om det blir omöjligt för den med innersta p-rutan att kunna backa säkert eller inte.

• Gilla
Meijah
  • Laddar…
Tack för era svar :)

Ringde bygglovsenheten och dom återkom snabbare än väntat, det är okej att ha högre än 80cm vid parkeringen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.