Byggahus.se

Planagift

1. A
    Medlem Nivå 1
    Kommunen tog beslut att debitera planavgift efter att vi skrivit ner köpekontraktet. De informerade mig inte om detta när jag ansökte om bygglov. Så fick jag veta om det bara när sett summan i fakturan. Detaljplanen är 13 år gammal och slutar gälla 2022. Alla tomtar är redan bebyggda för 10 år sedan utan någon planavgift. Jag skulle köpa den sista lediga tomten.
    Har kommunen rätt att besluta om planavgift i efterskot?

2. Laszlo Toth
    Bannad · Nivå 3
    Har du pratat med din kommun angående detta?

Hur vet du att de andra tomterna inte debiterades en planavgift vid bygglovsansökan?

Det framgår i planavtalet eller detaljplanen om planavgift ska tas ut eller inte.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svåret.
    Jag frågade de andra om de betalt en planavgift, svåret var - inte.
    Kommunens samhällsbyggnadschef har skrivit att de bestämde att debitera den från och med 2019.07.01.
    Vill överklaga fakturan. Planavgiften är lika stor som själva tomtens pris och de skulle informera mig om detta i god tid. Vad tycker du?

4. Laszlo Toth
    Bannad · Nivå 3
    Ja, planavgiften kan vara ganska stora. Aldrig hört talas om att kommunen bestämmer att börja debitera senare. Du bör nästan ta kontakt med en advokat inom fastighetsfrågor.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, det ska jag göra. Tack!

6. K
    Medlem Nivå 4
    Lite motstridiga uppgifter, du skriver att tomterna är bebyggda sedan 10 år men att du sökt bygglov? Planavgift får kommunen ta ut i samband med bygglov om planen är till nytta för fastigheten. Avgiften ska betalas av den som är sökande i det ärende som beslutet avser. Om huset redan är byggt så borde inte nämnden i efterhand kunna ta ut avgifter från en ny fastighetsägare. Här finns lite info om bland annat planavgifter, framförallt kan du hitta relevanta lagparagrafer där: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ar/byggnadsnamnden/byggnadsnamndens-avgifter/

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svåret!

8. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag förstår inte riktigt, har du köpt en tom fastighet som du sökt bygglov (och fått) bygglov på (med planavgift)? Du skriver att planen upphör att gälla 2022, ska det antas en ny då eller vad händer? En detaljplan gäller tills en ny antas eller att den upphävs. Genomförandetiden kan vara en viss tid men planen upphör inte att gälla därefter.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter märkligt om kommunen kan "bestämma" i efterhand att börja ta ut planeavgifter för redan gjorda planer. Jag var av uppfattningen att detta är något kommunen kan besluta om när planen upprättas.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, de "vaknade" 2019 när 7 av 10 tomtägare har redan fått bygglov och byggde färdigt sina hus.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast, det kanske fanns en skrivning i planen om att avgift skulle tas ut, men att man av ngn anledning inte gjort det. och då fattat beslut nyligen om att börja tillämpa avgiften.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Nivå 9
    Så skulle det kunna vara.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Ja, men inte alltid tyvärr...