tttomten TomasJor skrev:
Att du sparar på att göra två grunder samtidigt är självklart men med merjobbet med skydd mm och inte att förglömma kapitalbindning så kan det sluta med förlust snarare än besparing.
Ta också i beaktande att du vill lära dig under resans gång och då kanske vill göra någon annan teknisk lösning på platta två. Tycker mao att du bör fokusera på hus 1 nu och ta hus 2 när tiden är mogen.
Du kan ha rätt i det. Vi kör på en konventionell lösning med det första huset.. och får det gjort av proffsen för att jag inte gjutit tidigare. Tror vi gör detsamma med tomt 2... men tänk om jag känner mig supertrygg med att gjuta en egen plintgrund till hus 2? Det skulle vara en besparing som heter duga. Inte så troligt, men svårt att veta. Nej, det får bli att vänta!

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Gjut en uteplats och vid nybygge tar man vara på uteplatsen som grund. Inget konstigt och helt okej. Men du vet aldrig om det kommer energikrav framöver som gör att du behöver 400mm cellplast under plattan och 150mm i kantelementen

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för alla svar! Det verkar vara en krånglig process detta.. Jag har hört tidigare från någon, men kom inte ihåg vem, att det räknas som en uteplats och därmed inte är bygglovspliktigt. Men sen kollade jag på information om startbesked osv när jag sökte för tomt 1 och blev väldigt osäker på om detta egentligen är tillåtet. Jag vill undvika strul med kommunen så långt det är möjligt och att chansa och bryta mot reglerna och försöka komma undan med detta är nog inte rätt väg att gå.

Att det dessutom verkar ställa till tekniska problem... nä, skippar nog detta i nuläget.

Varför har jag inte sökt bygglov för båda samtidigt? Helt enkelt för att vi inte kommer bygga samtidigt. Bygglov löper ju efter en tid ut och eftersom vi är självbyggare och inte har bråttom med bygge 2, så ser jag inget skäl att ha stressen med ett bygglov som ev löper ut hängande över huvudet. Jag vill att det ska vara kul och lustfyllt istället! Jag vill bygga på min fritid, men det gör inget om det tar lite tid. Räknar med att hus 1 blir ganska svårt (har mycket att lära såklart!), vill hellre bygga bra och rätt än snabbt och med misstag. Två byggen samtidigt blir mer än jag och familjen mäktar med tror jag!
Klokt tänkt!

En apelsin En apelsin skrev:
Tack för svar! Lutar åt att helt enkelt betala mer för att gjuta på tomt 2 när vi ska bygga där.
Det kanske kostar dig något mer, men om du påbörjar bygget, vilket i min kommun gjutning av platta är, utan startbesked är inte sanktionsavgifter nådiga om det uppdagas.

Om man inte har sökt något bygglov så har man inte påbörjat något bygge. Det är inte förbjudet att gjuta en platta på sin tomt...

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.