Tveksamt är 75m2 + 15m2 förråd men med vägg mellan garage och förråd, dörr endast utifrån till förrådet.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Tveksamt är 75m2 + 15m2 förråd men med vägg mellan garage och förråd, dörr endast utifrån till förrådet.
Låter liknande som mitt. Väldigt märkligt men jag antar att det finns en viss ”individualitet” inblandat vid bygglov;) Jag ids inte bråka med handläggaren utan jag väljer att flytta dörren. Det är aldrig för tidigt att ge upp? :crysmile::crysmile:
 
N northernlight65 skrev:
Förvisso men jag har en dörr men den är för nära rullporten enligt handläggaren. Eller menar du att jag ska ha två dörrar +porten. ?
Nej, jag menar att du egentligen inte behöver dörren alls, utan att det är extra onödig lyx.
Och att du alltså borde få sätta den var du vill, eller utesluta den helt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, jag menar att du egentligen inte behöver dörren alls, utan att det är extra onödig lyx.
Och att du alltså borde få sätta den var du vill, eller utesluta den helt.
Svaret jag fått från bygglovshandläggare baserar sig BBR5:321. Som jag fattar det så finns det några nyckelord.” Vistas tillfälligt och över 50kvm”. Tydligen så vistas man inte tillfälligt i garage över 50kvm ;)
 
BirgitS
Förutom säkerhetsaspekten så är det väl bra att kunna komma in och ut från en så stor byggnad på flera ställen så att man inte behöver gå runt 75 kvm bara för att man är ute i trädgården.
 
N northernlight65 skrev:
Som jag fattar det så finns det några nyckelord.” Vistas tillfälligt och över 50kvm”. Tydligen så vistas man inte tillfälligt i garage över 50kvm
Ja, efter mycket letande hittade jag detta:
Allmänt råd
Utrymningsvägar bör placeras så långt ifrån varandra att utrymning kan ske även om en utrymningsväg blockeras av branden. För att utrymningsvägar ska betraktas som oberoende av varandra bör avståndet mellan dem vara minst 5 meter.
Exempel på utrymmen där man vistas mer än tillfälligt är
–gemensamma utrymmen såsom tvättstuga och hobbyrum i flerbostadshus
–garage över 50 m2
–hygienutrymmen i verksamhetsklasserna 2 och 5.

Men ett tvåbilsgarage är väl ofta ca 75 m2?
Jag har sett flera sådana utan någon extra utrymningsväg.
Och varje person vistas ju inte mer i garaget bara för att grannen har sin bil bredvid.

Ack ja, dessa regler :confused:
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom säkerhetsaspekten så är det väl bra att kunna komma in och ut från en så stor byggnad på flera ställen så att man inte behöver gå runt 75 kvm bara för att man är ute i trädgården.
Absolut är det så. Min reflektion är dock att det finns väldigt mycket regler och det finns uppenbarligen även tolkningar av dessa. Inte lätt att hänga med
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.