Byggahus.se

chansa med bygglovet?

1. swecul
    Medlem · Stockholm · 1 133 inlägg

swecul

Medlem
    Hej!
    Hur funkar det med om man chansar med bygglovet, dvs söker för ett hus som är större än vad planen anger och får avslag, måste man betala nytt bygglov då eller?
    Kostar bygglovet när man söker eller är det när man får igenom det som det hela kostar?

/Martin

2. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Re: chansa med bygglovet?

De brukar väl vara hyggliga och förvarna om det kommer att avslås, så att man får en chans att ändra på det innan det prövas.
    Räkningen kommer när beslutet fattats. Det kostar pengar även vid avslag, fast inte lika mycket

3. swecul

swecul

Medlem

jaha ,men då vet jag inte om man vågar chansa, har ju hört om dem som bygglovet kostar 20.000 och uppåt för... blir det avslag då så kanske det "bara" kostar 5.000 kr...
    men det blir ändå för mkt...

4. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Här i Kristianstad kostar bygglov för nybyggnation mellan 10424 - 12120 kr.. Får du avslag betalar du mellan 1098 - 2785 kr..

5. swecul

swecul

Medlem

ja frågan är ju om det är värt att chansa, håller sig de flesta inom byggrätten då eller?
    Jag har byggrätt på 80kvm men skulle vilja bygga ca 108kvm.... kanske inte så stor sannolikhet till att det går igenom... :p

6. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Prata med din kommun om de kan se en större byggnadsarea än vad detaljplanen anger som mindre avvikelse. Länsstyrelsen har fastslagit att ca 10% är en mindre avvikelse. Om detaljplanen däremot är ny så blir det svårare. Det är alltid lättare att anpassa ett nybyggt hus till bestämmelserna än ett befintligt.

I vår kommun får man be om att få ett avslag. Ett avslag behöver du bara ha om du vill överklaga beslutet.

7. swecul

swecul

Medlem

detaljplanen är från 60- eller 70 talet har jag för mig...
    vet inte om det räknas som ny, men jag antar att man borde kunna få bygga störra om de vill främja utväxten av regionen genom att få fler permanentboende människor i området!

80 kvm är ju inte mycket att hurra för om man ska bo permanent i hus å planerar familj...

8. P
    Medlem · 484 inlägg

Pedda_P

Medlem

Knalla upp till stadsarkitekten och kolla läget

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 522 inlägg

hempularen

Moderator

Men hur är det på höjden? Ofta får man bygga 1,5 eller 2 plan, när byggrätten är så begränsad.

Det låter lite på din beskrivning som att det är i ett fritshusområde. Där har kommunen ofta en ganska njugg inställning just för att förhindra åretruntboende. Det drar med sig kostnader för kommunen med barnomsorg, krav på kommunalt vatten etc.

10. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Skilj på avstyrkan och avslag, tjänstemannen säger till dig att förslaget inte ens är att tänka på och du kan välja att dra tillbaka ansökan, fråga vad de skulle kosta dig då, vilket ofta är lite eller inget alls.

Avslag tas i byggnadsnämnden (politikerna), där får du betala all tid ditt ärende hittills har tagit i anspråk hos kommunen. Fråga vad det skulle kosta dig.

Till länsstyrelsen kan man överklaga ett avslag däremot inte en avstyrkan.
    :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.