Byggahus.se

Får ej bygga altan - max 12,5% byggnadsyta!

1. M
    Medlem · 23 inlägg

marnil

Medlem
    Hej,
    Skickade in bygglovsansökan förra veckan för en altan. Altanen kommer ersätta en stensatt uteplats med samma storlek (25 m2) och gränsen till grannar är mer än 4,5 m. Altanen var planerad att vara ca 1,2 m hög, i höjd med altandörren som är en halvvåning upp. Trodde aldrig det kunde bli några problem när jag fick följande svar:

"... Jag har jämfört ansökan med gällande plan Flysta 1 från 1938.
    Planen anger att 12.5% av tomtens yta får bebyggas, dvs möjligt med 112,5 kvm av 900 kvm.
    Idag är ca 150 kvm bebyggd (huvudbyggnad ca 112,5 och garage 37). Det innebär en överyta av 32%.
    Den föreslagna altanen skulle bli ca 25 kvm (den tar byggnadsyta i anspråk då den är högre än 60 cm från mark) och utöka överytan till 55%.
    Det är därför ej möjligt för mig att tillstyrka bygglovet.
    Hör av dig till mig på nedanstående adress så vi kan tala om hur du förhåller dig till min information...."

12,5% av tomtarean, som bestämdes 1938, är det ett skämt! Ok en gräns på 20-30% vilket inte kan vara ovanligt inom Stockholm.

Vad gör jag, några tips för överklagan, tacksam för alla råd, jag vill sätta igång så snart det blir vår!  :-/

Tack på förhand,
    Markus

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Får ej bygga altan - max 12,5% byggnadsyta!

Det är tydligen inte helt kört, då handläggaren på kommunens byggavd. bereder Dig möjlighet till samtal. Å andra sidan verkar det märkligt att någon kommun lutar sig tillbaka på en planbestämmelse från ett annat århundrande ;). men o`key det är möjligt att det i ditt område finns en bevarandeplan, och denna har man följt strikt.
    Du kan kanske vandra runt bland kåkarna, och kolla så att detta stämmer.
    Men pbl ger dig rätt till uteplats på 12 kvm och skärmtak, men på vilken höjd anges inte. Om du inte kan gå efter Charlies förslag om 59cm, har du möjlighet att vända dig till en lokaltidning, med en undran om de gamla planbestämmelserna verkligen har en förankring i nutida boendeformer. Dessa betämmelser sätter stopp för en försäljning av husen i området, då unga moderna familjer önskar en större boendeyta.
    Man kan även fråga sig var 60 cm över mark skall räknas? om man t ex fyller upp lite under altanen.

3. M
    Medlem · 23 inlägg

marnil

Medlem

Bra synpunkter, stort tack!

Vet inte om jag ska ringa och diskutera med handläggaren och känna av läget eller ska jag kanske kolla upp så mycket som möjligt innan?

Även om man vet att grannar har byggt mer än jag så känns det inte så kul att råka dra in nån annan i det här, det blir ju ett dåligt argument att säga "att alla andra fick ju bygga större..."

Hmm klurigt, tacksam för all input!

4. yonna
    Medlem · Österlen · 7 134 inlägg

yonna

Medlem

Bara en fundering ... men om du istället begär bygglov för 10 kvm i samma höjd som terrassdörren ...

och sedan bygger på med en nedre del på 15 kvm som ligger på 59 cm höjd ... och gör tillbyggnaden ett år senare ... kan detta vara ett godtagbart fusk? Då får du visserligen uteplatsen i två plan men det kanske kan bli fräckt?

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 706 inlägg

hempularen

Moderator

Det finns betydligt hårdare gränser även i betydligt nyare planer här i Stockholm. Vi har en gräns på 10% i en plan från slutet av 60- talet. Visserligen får man då dessutom bygga ett garage på max 30 kvm.

Så jag tror att man skall vara lite försiktig med argumentet att planen är gammal.

Fundera på hur tomten är utformad, går det att få till en "kreativ" mätning av höjden?
    Går det att argumentaera att altanen knappast är synlig från gatan? etc.

Men framförallt, planera för en sänkning ev. med flera plan.

Om du har en handikappad släkting som måste kunna köra sin rullstol obehindrat, och som "alltid" bor hos er några månader om året, så tror jag att det kan också vara ett gångbatrt argument. kan ju alltid hoat med att söka bostadsanpassningsbidrag för hiss till den låga nivån.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 532 inlägg

MathiasS

Medlem

Ring och prata med handläggare, du kan säkert få lite bra tips om hur du kan göra, både praktiskt med altanen och juridiskt med ärendet. Det är inga monster som handlägger bygglovsärenden. Kanske tillochmed träffas och visa lite skisser?

Detta med 60cm bygghöjd är lite roligt - jag har själv frågat om det är ok med tryckt trall över hela tomtytan och det är det. Ev bör man hålla sig 4,5 meter från tomtgräns. Bygger jag 61cm högt är tillåten yta 500kvm mindre.... :)

7. M
    Medlem · 23 inlägg

marnil

Medlem

Tack för ytterligare råd och stöd!!!

Ska ta en diskussion med handläggaren och se om vi kan komma fram till nåt konstruktivt, man får som sagt hoppas att han inte är nåt monster som följer planen till punkt och pricka... :)

Återkommer!

8. B
    Medlem · 58 inlägg

byggnissa

Medlem

Du behöver inget bygglov för en altan om den är öppen, dvs utan tak(dock får du alltid sätta upp ett bygglovsbefriat skärmtak över en del av altanen(max 12kvm)).

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 706 inlägg

hempularen

Moderator

Jo om du förändrar höjden på tomten (hade för mig gränsen var 50cm).

Alla markförändringar på mer än 50 (eller 60cm) är bygglovspliktiga. kan vara så att det skall vara över en viss yta också (vet ej).

Vilket kriterium som sedan gäller för att en altan skall räknas till byggyta, och inte bara ses som förhöjd mark, vet jag inte.

10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 532 inlägg

MathiasS

Medlem

Som jag förstår det är det 50 (eller om det nu var 60cm) som gäller där också.

11. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Altaner kräver inte bygglov! Fråga handläggaren om lagrum för sina påstånden om motsatsen ;)

Han kommer då troligtvis att istället hänvisa till kommunens riktlinje med en massa måttangivelser hit och dit. Men faktum kvarstår altaner kräver inte bygglov såvida man inte tillskapar en volym undertill med minst ståhöjd först då blir altanen en tillbyggnad för vilken bygglov krävs.
    :cool:

12. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Fel, altaner kräver inte bygglov. Vad som kräver bygglov anges i PBL inte i kommunala riktlinjer och policys. Såvida inte kraven står inskrivna i detaljplan eller områdesbestämmelser så kräver inte altaner bygglov.
    Är du av en annan uppfattning så hänvisa gärna till var i PBL du hittar påståendet att altaner kräver bygglov.

13. M
    Medlem · 23 inlägg

marnil

Medlem

Verkar vara lite oklart om bygglov behövs eller ej...

Jag pratade med handläggaren och det var väl inte mycket att säga, i planen från 1938 så anges byggnadsarean till 12,5% och det lär inte ändra sig. Altanen förändrar fasadutseendet och kräver bygglov om det är över 50 cm. Om den dessutom är över 60 cm så räknas det som byggnadsyta och då blev det stopp i mitt fall.

Efter diskussion med handläggaren så fanns några alternativ:

- Begära ändring i planen för min tomt, kräver tid och pengar om det ens är möjligt
    - Sänka altanen under 60 cm, ser ut att bli så...
    - Fylla upp marken vid altanen och vinna i höjd

Att altanan inte är synlig från gata och ligger långt från tomtgräns spelade ingen roll, den låg tvärtom optimalt tyckte han men byggnadsytan ör det som räknas. Kort sagt, det lutar åt en lägre altan...

Apropå folk som tvingats riva altaner, görs det inspektioner, hur vanligt är det? Blir det böter och rivning???

Fler tips eller alternativ gärna välkomna, tack för allt hittills!

14. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Att "Altanen förändrar fasadutseendet" räcker inte den måste AVSEVÄRT påverka utseendet, viss skillnad.
    Vem tror du har tolkningsföreträde om vad som är "avsevärt"?
    -Fel! det har du, det är byggnadsnämnden som måste bevisa motsatsen om man har en annan åsikt, fråga så får du se.

Gör så här:
    På tjänstemannens svar märker man att det inte är altanen i sig som kräver bygglov utan det faktum att altanen kommer att förändra utseendet på huset, avsevärt dessutom!.....
    Enligt deras riktlinje tolkas en altan som är 51cm som en avsevärd fasadförändring. Däremot inte den som är 49cm, den är väl bara en altan då, eller?
    En altan som är 61 cm tolkas dels som en avsevärd fasadförändring men också som en tillbyggnad...... ;D ;D
    Verkar vettigt eller hur!
    Fråga vad du skall söka bygglov för när det gäller din altan, fasadförändring eller tillbyggnad.

Eller så här:
    Fråga tjänstemannen hur mycket markuppfyllnad man får göra på din fastighet utan marklov. Lagen säger att marklov krävs då höjdläget ändras avsevärt. Riktlinjesvaret blir troligtvis att 40-50cm är ok utan lov.

Isåfall är det ju bara att bygga din altan. När och om det blir inspektion kan du ju passa på att fylla upp marknivån tillräckligt (max då 40-50cm enl ovan resonemang) så att altanen hamnar inom deras fåniga riktlinje vad gäller höjd över marken.

15. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Vi byggde altan och den krävdes det bygglov till för att höjden med staket översteg 180 cm från markytan.

ett alternativ för altanen är att söka tillstånd för markhöjning med stödmurskonstruktion.

du kan då höja marken med fyllnadsmassor och där lägga ett trädäck eller plattor eller vad du vill.

Ett hett tips är att åtminstone ha minst ett helt trappsteg ner till altanen.
    vi har ca 7 centimeter ner till altanen och har man björkar inärheten så ni anar inte hur mycket av dessa man får in pga för låg höjdskillnad.

hade jag byggt altanen idag hade jag haft minst 1 -2 fulla trappsteg ner till den.

Från björkar ramlar det ner grejjer året runt......
    på våren kommer något mjölliknande
    på sommaren kommer det något fröliknande
    på hösten kommer det blad i drivor
    på vintern ramlar alla kvistar ner

de är jättefina att se på, har sågat ner 3 stycken och saknar inte en enda av dem (6 kvar) fast de kanske får stå....för syns skull

/m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.