Byggahus.se

kallelse till byggsamråd

1. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem
    Någon som känner till turordningen, när byggsamråd skall hållas.
    Jag förutsatte att bygglovet skulle vara godkännt/klart, innan man kallade till samråd.

Någon som har koll på vad som gäller?

2. P
    Husägare · Luleå · 90 inlägg

Patrik_H

Husägare

Re: kallelse till byggsamråd

Bygglovet skall vara klart och likaså skall du ha gjort bygganmälan om du inte gjorde det i samband med ansökan om lov...

Därefter är det dags för byggsamråd... Jag ringde helt enkelt upp Stadsbyggnadskontoret i vår kommun och bokade in en tid som passade både för mig och för kvalitetsansvarig.

3. saturnus

saturnus

Medlem

Tack för Ditt inlägg, nu blir det intressant. Jag har i bygglovsanmälan angett datum för byggstart. På kallelse till byggsamråd, hänvisar kommunen till bygganmälan den 1 mars, så långt är det rätt :)= inget missförstånd från kommunens sida om detta. Men något bygglov har ännu inte dykt upp, och inte ett ord i kallelsen om detta. Så man kan då undra vad vi skall tala om på samrådet, om inte bygglovsärendet är godkänt?

4. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Bygglov godkännes.
    Bygganmälan med bilagor skickas in
    Man får bakläxa om de saknar något (byggfelsförsäkring t.ex)
    Man skickar in kompleteringar.
    Man har byggsamråd.
    Man får alla papper.
    Man bygger
    Man skickar in ansökan om slutbevis, med alla kontroller

typ
    /m

5. D
    Medlem · 23 inlägg

Dessi

Medlem

Hej!

Jag har också fått kallelse till byggsamråd, men inget bygglov....Bor i Malmö. Hade också för mej att man skulle ha bygglovet klart först....

MVH Dessi

6. P
    Husägare · Luleå · 90 inlägg

Patrik_H

Husägare

Det kan väl tänkas att bygglovet faktiskt är beviljat men inte utskrivet ännu... För egen del fick jag veta för två veckor sedan att lovet faktiskt var beviljat när jag ringde till kommunen.. Har dock ännu inte fått "papper" på det.....

Ringde sedan för ett par dagar sedan och bokade tid för byggsamråd.... trots att jag inte fått "papper" på lovet ännu.... De bekräftade då att lovet var beviljat men att de inte hunnit skriva ut det ännu...

De hade enligt egen uppgift mycket att göra och därför tog utskriften av beslutet en del tid....

7. saturnus

saturnus

Medlem

Ja så är det nog "Patte" ;D, för det kan väl inte vara så att bygglovet är villkorat av att
    byggfelsförsäkringen inte tecknats eller att KA inte är godkänd.

8. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Bygglovet hanteras av en arkitekt och där spelar det ingen roll med KA eller försäkringar eller tekniska beskrivningar.
    Det är mer form funktion och färg som hanteras i bygglovet, samt hur byggnaden passar i miljön enligt gällande planer osv.
    där skall man bara skicak in fasad och planritningar samt en karta som beskriver vart grejjerna skall placeras

Bygganmälan bedöms mera efter konstruktionen och sånt, det e nu KA och försäkringar kommer med i bilden. tillsammans med den tekniska beskrivningen.
    hit skall det ju oxå ritningar samt ytterligare ritning med konstruktionsdetaljer.

/m

9. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

Slå en signal till din KA så han också kommer på utsatt tid och glöm inte ta med kvittot på att ni betalt byggfelsförsäkringen.
    I våran kallelse stod bara en dag och tid till byggsamråd, inget mer.. så vi körde helt enkelt dit på utsatt tid direkt från våra arbete och hade inget med oss. Där fråga dom om våran KA var på väg också.. "-inte en aning, sa vi".. sen fråga dom om kvitto på byggfelsförsäkringen.. "-inte en aning, den ligger där hemma men om ni skrivit lite i kallelsen vad som skulle hända så hade vi givetvis tagit med den. Lite info är inte fel va.." . Då fick gubben lite konstigt ansiktsuttryck och sa bara att han får ringa några samtal o få kvittot på fax av försäkringsbolaget. Våran KA kom samma tid som mötet började... hehe.. ja lite ska dom väl jobba på kommunen för sina pengar och för att deras information är lika med noll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.