Byggahus.se

Rivning av befintligt fritidshus på tomt

1. E
    Medlem · 12 inlägg

EKP

Medlem
    Vart vänder man sig för att få hjälp att riva ett befintligt fritidshus? För som vi förstått det hela så får man inte göra det själv?
    Läste någonstans att man t.ex. kunde höra av sig till brandkåren?
    Att de ev. kan öva på huset...
    Vet ni rivning+ bortforsling kan gå på?
    Vi försöker få en överblick över alla kostnader vilket inte är det lättaste när man aldrig byggt.
    Vi vet inte ens om vi har råd att ge oss på detta....iallafall inte innan vi har kolla på de flesta av utgifterna.
    Jösses va svårt detta är!

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Rivning av befintligt fritidshus på tomt

Om ni inte redan gjort det så måste ni lämna in om rivningslov till kommunen.
    Sedan tar ni kontakt med några rivningsfirmor som får läman pris på rivningen till er.
    Alternativt kan entreprenören som skall bygga ert nya hus även ta på sig rivningen.

3. D
    Medlem · 110 inlägg

Douglas

Medlem

Re: Rivning av befintligt fritidshus på tomt

Är området ni bor i detaljplanelagt? I så fall måste ni ha rivningslov ja, men om det ligger utanför detaljplan räcker det med en rivningsanmälan och detta endast för huvudbyggnad. Min tomt hade en stuga (35kvm), ett gästhus (ca 20 kvm) och ett uthus (lada) när jag köpte den. Kommunen håller just nu på att detaljplanelägga området men den hinner inte bli klar innan jag ska riva så....

Det jag behöver är att lämna in en rivningsanmälan för huvudbyggnaden (stugan) och sen måste Anticimex göra en undersökning innan man river, ifall det finns träbaggar eller annan konstig ohyra som kan sprida sig om man river huset. Finns det ohyra måste allt material köras till en speciell mottagning annars är det bara att riva hur du vill. De andra två byggnaderna får jag riva när och hur jag vill.

Jag tycker du ska kolla med grävmaskinisten om han kan ta ner huset. Tar honom någon timme max... Att låta Brandkåren elda huset brukar ofta ta lång tid eftersom dom måste ha massa tillstånd m.m.

Lycka till........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.