Har fått synpunkter från nämnden om spröjsindelning på sovrumsfönster. Huset har genomgående 9x13, utom sovrum (arkitekten ritade dubbla fönster där men 1.80 blev för mycket åt norr o öster tyckte vi) där valde vi 14x13 för att få samma area på spröjsrutorna, vilket medför nio st rutor istället för sex st på övriga. Nu tycker de att det bör vara enhetligt men om vi gör sex rutor på större fönster så blir det väl ännu mer brist på enhet/symmetri?
Tycker mig ha sett många husmodeller där fönsterstorleken varierar, eller?
Nån som har erfarenhet av frågan?

/me
Tycker mig ha sett många husmodeller där fönsterstorleken varierar, eller?
Nån som har erfarenhet av frågan?
/me
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Har spröjsen verkligen med bygglovet att göra?
Kan ni inte bara ta bort alltihop. Om det sedan råkar bli spröjs på det som kommer upp så tvivlar jag på att det skulle vara en bygglovspliktig förändring.
Kan ni inte bara ta bort alltihop. Om det sedan råkar bli spröjs på det som kommer upp så tvivlar jag på att det skulle vara en bygglovspliktig förändring.
Ja, det kan ju vara ett alternativ förstås. Ett annat förslag är ju att minska fönsterstorleken ytterligare, 10-12x13 kanske och köra med "sexluft" på dom också. Det blir ju inte så påtaglig skillnad. Hoppas de inte tvingar oss att ha antingen 9x13 eller det dubbla!!!
/me
/me
Ja, det är så. Om de menar allvar, ja, mailet jag fick säger så: de tycker att fönstren bör vara lika.
Nej, de har/hade ett sjuttital ärenden efter snösmältningen och väntetid på bygglov beräknades till ca 4 veckor.
Jag har skrivit tillbaka och framfört mina synpunkter, för övrigt hade de väl inga betänkligheter. Vet inte om det är värt att strida för, byggmästarn vill igång efter semestern med grunden och jag känner inte att jag har råd med fördröjningar. Det ska visst finnas inspektörer som kan ge bygglov på delegation även under semestertiden men ...
Här verkar de inte vilja ha alltför stora avvikelser från "normen", exempelvis är det krav på att alla hus, inte bara i området (nybygge) utan i stan för övrigt, ska ha "tegelröda" tak! Mångfald undanbedes?
/me
Ja, man kan säkert ha mycket åsikter om det där, men det är väl inte meningen att det här ska vara ett politiskt forum. Jag inser i alla fall att jag tydligen hade tur som fick igenom bygglovet utan någon enda anmärkning. Nu ligger mitt hus "ute på landet" vilket förmodligen underlättade det hela.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Har läst igenom ursprungsfrågan lite nogrannare.
Är det verkligen spröjsen som är problemet. Är det inte att dom tycker ni skall ha samma fösnterstrolek överallt?
Det kan man säkert också ha synpunkter på, men det skulle vara en lite rimligare åsikt än att blanda in spröjsen.
Är det verkligen spröjsen som är problemet. Är det inte att dom tycker ni skall ha samma fösnterstrolek överallt?
Det kan man säkert också ha synpunkter på, men det skulle vara en lite rimligare åsikt än att blanda in spröjsen.
Skulle man kunna tänka sig, men uttryckligen stod det i mailet (och bekräftades via tfn) att det var spröjsindelningen som var tveksam. Om det bara var sex luftspröjs så var det OK.
Nu är det nog ett mindre bekymmer, jag pratade med en av killarna och sa att jag krymper fönsterstorleken till 12x13 och gör som på de andra fönstren. Problemet nu är att arkitekten åkt på semester och kan inte göra ändringarna, han som ger bygglov på delegation tar semester i veckan och vi vill gärna ha klart så vi kan börja med grunden i augusti. Nu kommer en bra grej, killen på kommunen åtar sig att ändra på ritningarna så att det inte ska behöva stoppa upp processen! Schysst, va? Det finns hopp trots allt, och att ha mindre fönster mot öster (grannens gavel) och norr (skogsdungen) spelar inte så stor roll för oss.
/me
Nu är det nog ett mindre bekymmer, jag pratade med en av killarna och sa att jag krymper fönsterstorleken till 12x13 och gör som på de andra fönstren. Problemet nu är att arkitekten åkt på semester och kan inte göra ändringarna, han som ger bygglov på delegation tar semester i veckan och vi vill gärna ha klart så vi kan börja med grunden i augusti. Nu kommer en bra grej, killen på kommunen åtar sig att ändra på ritningarna så att det inte ska behöva stoppa upp processen! Schysst, va? Det finns hopp trots allt, och att ha mindre fönster mot öster (grannens gavel) och norr (skogsdungen) spelar inte så stor roll för oss.
/me
En tanke är att de flesta fönster har lösa spröjs.Kjell G skrev:
Man bygger huset med bygglovsriktiga spröjs.
Tar bort dem och sätter dit sådana man själv vill ha.
Spara de "officiella" spröjsen ett tag om någon klagar på bytet.
Egentligen överskrider bygglovsavdelningen sina befogenheter som är inne och petar på sådana här petitesser om inte huset står i kulturskyddskänslig miljö.
Dock är det sällan vista att bråka eftersom man, trots att man har rätt, kan få sitt bygglov mycket försenat.
Japp, så är det förvisso att tycke o smak egentligen inte har med bygglov att göra. Det här är nya erfarenheter för mig men på forumet finns massor av exempel på hur folk råkat ut (Ekerö förekommer då o då). Vi har lite bråttom känns det som, så därför bråkar vi inte med de när det gäller detta.
En detalj till, vår ritning hade en slät entredörr, alltså inget glas eller sidoparti, däremot ett fönster bredvid i trappan upp. Det uppmärksammades också, och man undrade om det inte skulle vara nåt "glasparti, kanske halvmåne, nej, det är inte så fint, ett vanligt med 4 spröjsluft", ja nu blev inte det nån direkt stridsfråga men man undrar ju hur långt "smakdomare" kan gå.
/me
En detalj till, vår ritning hade en slät entredörr, alltså inget glas eller sidoparti, däremot ett fönster bredvid i trappan upp. Det uppmärksammades också, och man undrade om det inte skulle vara nåt "glasparti, kanske halvmåne, nej, det är inte så fint, ett vanligt med 4 spröjsluft", ja nu blev inte det nån direkt stridsfråga men man undrar ju hur långt "smakdomare" kan gå.
/me
Lite pretentiöst att svara på egna inlägg, men nu är det KLART, vi gjorde förändringen som jag beskrev alltså minskade från 14x13 till 12x13 och gjorde samma spröjs som övriga fönster. Mail o tfn, jättesmidigt, in med reviderade ritningar o saken är klar.
Bara resten kvar alltså, men det kommer säkert uppdateringar i fallet, utan att lova några flashiga hemsidor men kameran ska med den här gången, det är ett måste!
/me
Bara resten kvar alltså, men det kommer säkert uppdateringar i fallet, utan att lova några flashiga hemsidor men kameran ska med den här gången, det är ett måste!
/me
Klicka här för att svara