Byggahus.se

Bygga friggebod på 10 M2 på obebyggd tomt?

1. Manberg
    Medlem · 944 inlägg

Manberg

Medlem
    Får man uppföra en bygglovsfri frigge på en tomt om det inte är byggt något där sedan tidigare? Off the record så tänkte jag eventuellt bo i den lite under tiden jag bygger det större huset, men det ligger lite längre fram i tiden. ´så bygglov är inte aktuellt nu...
    Förstår ni vad jag menar? tacksam för svar.

2. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Re: Bygga friggebod på 10 M2 på obebyggd tomt?

Det blir nog svårt. En friggebod är ju en "komplementbyggnad i omedelbar närhet av bostadshuset".

3. C
    Medlem · 83 inlägg

christi

Medlem

Å andra sidan den tomt vi köpte hade en liten friggebod mittpå, det var allt (visserligen ett sk hönshus men ändock) som fanns på tomten. Den var både isolerade och allt.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Håller med.

En ensam friggebod på en i övrigt obebyggd tomt kan inte hävdas vara en friggebod.
    Inte ens om den får sällskap med ett hönshus.

5. B
    Medlem · 58 inlägg

byggnissa

Medlem

Din tomt är kanske avstyckad från en större bebyggd tomt, i såfall är ju "hönshuset" en legal friggebod under förutsättning att det är på max 10 kvm, eller om det är utanför planlagt område och då kan räknas som en bygglovsbefriad komplementsbyggnad.

6. Manberg
    Medlem · 944 inlägg

Manberg

Medlem

Ok, jag får tacka för svaren, om jag sätter upp den ändå så är den ju i alla fall lätt att flytta.

7. M
    Medlem · 393 inlägg

Ms_IT-Nisse

Medlem

Jag måste bara flika in hur vi gjorde: Vi har en tomt i Småland och vi kollade med kommunen om vi fick sätta upp en "byggbod" som vi sedan skall flytta/riva när huset är byggt och detta var helt ok. Annars så tror jag faktiskt att man kan söka bygglov för att ex sätta upp en byggbod/husvagn på tomten om den skall stå där en längre tid.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.