Hej

JAg och min sambo ansökte om förhandsbesked i oktober 2005 för att bygga ett 1½ plans hus på en tomt i Karlskrona Skärgård. Det börjar med att ingenting händer med detta förhandsbesked förrän slutet mars 2006.

Vi fick ett förslag på förhandsbesked och det var negativt pga VA frågan, annars kunde de inte rekommendera annat än att den är en bra tomt att bygga på.

Till saken hör den att det står i förslaget att om Kommunalt VA eller gemensamhetsanläggning byggs så kan vi ta och rekommendera att tomten bebyggs.

Nu till det roliga, vi har hela tiden varit inne på att bygga en gemensamhets anläggning där vårt och grannens avlopp kopplas på och på såvis uppfyller vi kreteriet Gemensamhetsanläggning. Detta är vår enda chans att få VA pga att kommunen kommer inte att bygga ut det kommunala VA anläggningen.

Nu är det så att när vår VA konsult som har till uppgift att rita upp denna anläggning pratar med miljökontoret så vill de att vi ska ta alla synliga hus och få dem till att koppla ihop sig med vårt VA, det är inga problem för oss utrymmes mässigt, men det stora problemet är att HUR SKA VI KUNNA FÅ VÅRA GRANNAR ATT GÅ MED PÅ DETTA. Det är inga vi har realtion till idag och sen har vi inte några lagar eller förordningar att luta oss tillbaka på så som Miljökontoret har, sen har inte vi kunskapen heller för att dömma ut avlopp.

Jag tycker detta är ett stort skämt att man kan med fullaste allvar begära från en privat person att de har ansvaret att fixa till att grannarna kopplar på, eller är det bara vi som är konstig ?

Finns det några som haft liknande problem eller som har lite tips eller råd så är det mer än välkommna !

Behöver nog inte vara kört ändå.

Vad som är bra, är att kommunen vill tillåta Er mot att ni fixar VA:t.

Vad dom vill, är att samtliga skall ansluta sig. Men dom kan inte tvinga Er.

Vad Du bör göra är att fixa för Dig och grannen, lägg upp en plan att ansluta övriga hushåll allteftersom. Då kommer kommunen att "tvinga" grannar att ansluta sig om dom skall göra någon förändring och behöver bygglov. Då får Ni ersättning av grannarna.

Att få med sig grannarna i övrigt, tror jag Ni kan glömma. Min erfarenhet.

Tack för era tips,

Nu har vi äntligen lämnat in VA ansökan. Den har blivit så att vi kommer att köra nästan efter OLHA s rekommendationer, sen är det ju svårt balansgång med nya grannar som man inte har träffat innan eller bor brevid, man vill ju inte göra sig osams med dem det första man gör..

Nu återstår det och se hur Miljönissarna agerar då man int ekan få klara direktiv vad som ska göras eller vad som gäller.

Mina bedömningar av dessa tjänstemän är att det finns ingen enhetlighet eller röd tråd i deras beslut eller resonemang allt verkar vara väldigt godtyckligt..

Byggaren skrev:
[quote author=frazz link=1144408279/0#3 date=1145864866]

----
Mina bedömningar av dessa tjänstemän är att det finns ingen enhetlighet eller röd tråd i deras beslut eller resonemang allt verkar vara väldigt godtyckligt..

Det är bara förnamnet på de flesta kommunala inrättningarna.

----
Eftersom jag själv har jobbat kommunalt i cirka 12-13 år totalt på olika håll, vet jag av erfarenhet att många ser sig som påvar. Jag avvek från mönstret och fick på skallen av chefen. Det hette inte att vi tjänstemän var till för kommuninvånarna, utan: det är dom vi är satta att hålla ordning på. Jag kontrade alltid med att säga att jag är till för dom som betalar min lön och fick givetvis svaret att det gjorde ju kommunen. När jag då frågande: men var kommer dom pengarna ifrån då? så fattade t.o.m. chefen och en del kommunalråd att min inställning kanske var den rätta.

8-)
[/quote]

Vad synd att de inte har haft en sådan anställd här i sydöstra delen av detta avlånga land, för har finns bara en inställning och det är den att det är "JAG som bestämmer sen bryr jag mig inte om hur rätt ni gör..." mentaliteten..

Men dock finns det ju lite politiker som inte tänker i samma banor som våra kära tjänstemän och låter en kommunbo få lite spelrum och iaf få visa vad vi hade tänkt och ge oss ytrymme att säga vår talan..

:)

frazz skrev:
Det är bara förnamnet på de flesta kommunala inrättningarna.

----
Eftersom jag själv har jobbat kommunalt i cirka 12-13 år totalt på olika håll, vet jag av erfarenhet att många ser sig som påvar. Jag avvek från mönstret och fick på skallen av chefen. Det hette inte att vi tjänstemän var till för kommuninvånarna, utan: det är dom vi är satta att hålla ordning på. Jag kontrade alltid med att säga att jag är till för dom som betalar min lön och fick givetvis svaret att det gjorde ju kommunen. När jag då frågande: men var kommer dom pengarna
ifrån då? så fattade t.o.m. chefen och en del kommunalråd att min inställning kanske var den rätta.

8-)Vad synd att de inte har haft en sådan anställd här i sydöstra delen av detta avlånga land, för har finns bara en inställning och det är den att det är "JAG som bestämmer sen bryr jag mig inte om hur rätt ni gör..." mentaliteten..

Men dock finns det ju lite politiker som inte tänker i samma banor som våra kära tjänstemän och låter en kommunbo få lite spelrum och iaf få visa vad vi hade tänkt och ge oss ytrymme att säga vår talan..

:)
Ja nu har jag ått lite tid att skriva igen .. Nu har ärendet återremmiterats från byggnadsnämnden 2 ggr och skall upp i Augusti igen för 3:dje gången.. Kommunen vill tvinga oss att se till att våra grannar kopplar på vår infiltration.. Så deras motivering har varit att lös det. När grannarna vill koppla på så kan vi tänka på det igen.

DVilken laglig rätt har jag att tvinga mina grannar ? Ingen, Är jag fackman på området och har kunskapen att döma ut ett avlopp ? Nej .. Är detta mitt jobb ? Nej..

Jag har skrivit att vi dimensionerar vår infiltration för 3 hushåll sen tycker vi att det är kommunens sak att se till om de har undermåliga avlopp... Och säga till dem att de kan koppla på vår infiltration.

Det ska nämnas att kommunen har svarat att det är ca 60 % avlopp i området av ca 200 hushåll som är behäftade med brister..

Vad har detta med min ansöka att göra ? det är ju mer en direkt underkänning av sitt egna arbete tycker vi än att det skulle vara relevant i vårt fall. eller har jag fel ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.