Byggahus.se

Bygga till garage, grinig granne....

1. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem
    Vi vill bygga ut garaget med 2,5m så att det kommer att hamna 1m från tomtgränsen (ligger idag 3,5m ifrån). I och med att det är suterränghus måste vi antagligen spränga (eller alternativ som snigeldynamit), men det är en annan sak.

Just grannen åt det hållet är en mästare på svartbyggen, och har efter ett av dem (då vi behövde ge utlåtande) knappt hälsat på oss. De har under åren satt upp tämligen höga (3-4 m) vintergröna häckar en liten bit in på sin tomt, så de ser överhuvudtaget inte vårt garage idag.

Men en sådan här utbyggnad kräver ju ALLTID grannens samtycke för att kunna gå igenom. Eller gör det ? Om grannen inte samtycker, kan man få bygglov ändå ? Har svårt att tänka mig att han skulle kunna ge några sakliga argument mot vår utbyggnad, men han kommer å andra sidan säkert inte självmant skriva på några ritningar.

Tänkte visa lite preliminära skisser för Stadsbyggnadskontoret först, men några tips om hur "gången" kan bli av de kunniga här vore tacksamt att få innan.

Edit: Kan tillägga att den berörda grannens garage (inte svartbyggt !) och flera andra i sin tur ligger precis i tomtgränsen mot granntomterna, så det lär inte finnas hinder för 1m i detaljplanen.

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 461 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Bygga till garage, grinig granne....

Om detaljplanen godkänner 1m utan förbehåll, så har grannen inte med saken att göra.

Begär ut en kopia på planen, och läs vad det står. Det är ganska enkelt, ibland får man betala ett par tior för kopiorna.

Det kan vara så att de övriga garagen är byggda med siapens, och då lär du behöva godkännande av grannen.

3. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem

Detaljplanen har de vanliga 4,5 m inom vilket granngodkännande krävs (vet det efter ett tidigare ombygge), men i vissa planer FÅR man ju inte bygga närmare än 1m under några omständigheter. Det var det jag menade.

Åter till frågan - vad gör jag om grannen sätter sig på tvären ?

4. H

hempularen

Moderator

Många detaljplaner tillåter utryckligen att just garage läggs närmare gränsen, ibland tom. tillåtet att bygga i tomtgränsen (fast då tror jag att man måste bygga samtidigt som grannen så att man inte behöver ha takfot som går in på granntomten).

Om vi nu antar att du behöver ha granngodkännande, och inte får det. Så har jag för mig att det inte behöver vara helt kört för det. Byggnadsnämnden kör ibland över grannens åsikt. Men räkna med långdragen överklagande process i det fallet.

en viktig faktor är troligen hur långt grannen har till tomtgränsen från sitt hus. Om det ligger nära så kan du antagligen glömma garageplanerna.

5. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem

OK !

Grannens hus ligger c:a 7m från tomtgränsen, sedan har han ett uterum som sträcker sig c:a 3m ut från husgaveln. Kvar alltså c:a 4 m.

Jag skall ta med skisserna och ta en prat med stadsbyggnadskontoret om idéerna. Det känns som rätt ställe att börja på.

6. H

hempularen

Moderator

Hela tanken med 4,5 meter som ju är ett standardavstånd, är brandskydd. Byggnader skall ligga 9 meter från varandra, då fördelar man 4,5 m per sida.

jag misstänker att om du har mer än 9 meter från garaget till hans hus (vet inte om uterummet räknas), så ökar dina chanser en del. Om du kan nöja dig med en carport, så har jag förstått att då bryr man sig inte om brandsäkerhetssynpunkten (?).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.