Jag undrar om någon har en energiberäkning och ventilationsritning som man kan få kika på? Ska leta upp någon som kan göra sådana till mig, vill bara veta vad jag vill ha = )
Vad betalar man för dessa?
Krävs det fler dokument för att få en bygganmälan beviljad?

imported_mana skrev:
Jag undrar om någon har en energiberäkning och ventilationsritning som man kan få kika på? Ska leta upp någon som kan göra sådana till mig, vill bara veta vad jag vill ha = )
Det torde stå på bygganmälansblanketterna från din kommun vad dom kräver.
Men KA (kvalitetesansvarig) skall det finnas ett papper för och intyg om byggfelsförsäkring.

Sen vad som behövs i övrigt vet jag inte.

/K

imported_mana skrev:
En konsult som upprättar energiberäkningarna har den programvara som krävs. Att titta på någon annans beräkning gör inte mycket nytta eftersom den är unik för just det huset.
Likaså med ventilationen. Den måste vara anpassad för just ditt hus, dina rumsvolymer m.m.
Dock är detta offentliga dokument så det går bra att gå till sin kommun och be att få titta på dessa dokument på ett nyligen färdigställt bygge.
Prislappen kan variera beroende på vem som upprättar handlingen.

Övriga dokument som krävs inför bygganmälan brukar vara listade i ditt bygglovsbeslut.
Om de missat detta så kan du höra med din kvalitetsansvarige eller kommunens byggnadsinspektör.

Snailman
Det här intyget om byggfelsförsäkring, är det ett papper jag skriver under själv där jag intygar att jag har byggfelsförsäkring? (hoppfull)

Snailman skrev:
Det här intyget om byggfelsförsäkring, är det ett papper jag skriver under själv där jag intygar att jag har byggfelsförsäkring? (hoppfull)
Hehe - det kunde du ju hoppas på :)
Det skall var ett intyg.

Då från försäkringsbolaget förstås.

Men hade det varit ett eget så hade ju du gjort dig skyldig till förfalskning om du fejkat ett sånt - och det kan vara ett ganska allvarligt brott . . .

Har du provat att söka dispens annars ?

/K

Det skall vara en kopia på ett giltigt försäkringsbrev.

Tack för svaren!
Min tanke var inte att kopiera någon annans för eget bruk, utan att se vad som fanns med för att veta att dom jag betalar för "duger".
Jag har fått ett par att kika på...
Apropå byggfelsförsäkring så ska jag så snart mitt bygglov gått igenom = ) ansöka om dispens för bfförsäkringen. Hoppas kan man ju!

Om de inte "duger" så kommer inte byggnadsinspektören att bevilja kontrollplanen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.