Det står "Största byggnadsarea för garage aller annan gårdsbyggnad 40m2 per fastighet". Vi har en altan - med tak - påbyggd på huset. Räknas denna dit? Får man bygga ihop garaget/? med huset enligt detaljplanen? Vi har dessutom tre stycken svartbyggda - gamla - "friggebodar" (eller vad man ska kalla dem...) längs tomtgränsen.

Vi skulle vilja bygga ett växthus och funderar på hur vi ska göra...

Det är för övrigt inte vi som har byggt svartbyggena.

Min amatörmässiga tolkning, är att altanen inte räkna dit, däremot så kan det räknasd in i husets byggnadsyta.

Att bygga ihop garage med huvudbyggnad vet jag inte, men jag har sett formuleringar i still med att ett FRISTÅENDE garage får vara på max 30kvm utöver den annars angivna maximala byggytan. Då räknas ett ihopbyggt garage in i byggnadsytan för huset, och man kan inte utnyttja den extra byggrätten.

De gamla friggebodarna ligger utefter tomtgränsen, då är de så vitt jag förstår inte friggebodar utan bygglovspliktiga förrådsbyggnader. Om de är mer än 10 år gamla så är de preskiberade, dvs du kan inte tvingas riva dem. Däremot så kan du vara tvungen att söka bygglov och betala för bygglovet, men inga sanktioner kan dömmas ut, bygglovet måste bifallas. Sedan räknas de in i din byggyta, i det här fallet för förråd, dvs om du bygger fler lovpliktiga komplementbyggnader (typ garage) så är dina 40kvm redan delvis intecknade. Men om du ansöker om garage, utan att nämna de svatrtbyggda bodarna så kanske inte nämnden vet om dem, och när de upptäcks så har du fått ditt bygglov, och bodarna är fortfarande preskiberade.

Men bygger du en ny friggebod/väsxthus som uppfyller kraven för bygglovsbefrielse så borde det vara Ok.

Vet inte om jag riktigt hängde med, men jag får väl börja med att läsa ditt svar några gånger...

Altanen är inte inäknad i byggnadsytan. Eventuellt är det då svartbygge det med...

Jag vill gärna ha mitt på det torra så jag tror att jag ska ansöka om bygglov för växthuset i alla fall. Jag funderar på om de kan hänvisa till att jag ju ändå "får" bygga 40 m2, och att jag då inte behöver bygglov...

Vad säger jag då?

Som jag tolkar dig så säger detaljplanen 40kvm. Det innebär att det går att få bygglov för 40kvm. Men man måste ändå söka bygglov, det finns ju ofta fler synpunkter än bara ytan.

Men om de känner till de svarta bodarna så är en del av dina 40kvm redan intecknade.

Däremot så kan de ju säga att du inte behöver söka bygglov om växthuset är mindre än 10kvm och inte står nära en tomtgräns, om du då prompt vill ha bygglov så kan du ju säga att du vill ha en friggebod också senare.

Tack för svaret. Tror att jag vet hur jag ska göra nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.